Avatar billede bolle006 Nybegynder
20. august 2007 - 23:42 Der er 31 kommentarer

Installation af XP prof på bærbar

Hej alle sammen, jeg håber I kan hjælpe mig her.

Jeg har netop fået en helt ny Amilo PI 1536, i stedet for min Amilo 1425, der brændte helt af. Det er jo også meget fint, jeg har fået mig en nyere PC ganske gratis. MEN der er jo Vista Home på denne her, og jeg vil gerne bruge mit XP Prof, og her kommer mit problem.

Når jeg forsøger at installerer XP, så siger den at den ikke kan finde nogen HD. Jeg har læst mig til at det nok er et SATA driver problem. Jeg har også læst løsninger med at lægge SATA drivere direkte på min XP installations cd, men jeg kan intet få til at virke. Så jeg håber I kan hjælpe mig med en "step by step" løsning.

/Bolle006
Avatar billede off-line Nybegynder
21. august 2007 - 00:12 #1
Hvad mener du med at lægge driveren på din installations CD? Har du lavet en
Slipstreamed CD+driver? Det skal gøres med et program som nlite. Men det ved du måske?
http://www.nliteos.com/
21. august 2007 - 00:12 #2
Avatar billede bolle006 Nybegynder
21. august 2007 - 10:48 #3
Jeg har brugt nlite, og et andet program. Nlite gav mig slet ikke en bootbar windows cd, det gjorde det andet program, men den kunne stadig ikke finde HD. Jeg ved ikke om jeg har de rigtige sata drivere, så det kan også være der problemet er.
Avatar billede off-line Nybegynder
21. august 2007 - 11:09 #4
Du har brugt nLite ok. Men har du ikke overset, at du skulle bede programmet om,
at lave en Iso-fil, som du kunne brænde til en bootdisk?
Avatar billede bolle006 Nybegynder
21. august 2007 - 12:27 #5
Jo jeg har sikkert ikke lavet en ISO, men bare brændt filerne ned på en CD. Men jeg har prøvet at lave samme nummer med winfuture xp iso builder, og den bootede, men kom stadig med ingen HD. Jeg har prøvet den vejledning dr1_larry kom med, og den virkede heller ikke. Det er lige som om at de SATA drivere jeg smider på ikke virker?? Jeg har skrevet til fujitsu og de siger at jeg kan finde SATA drivere på deres hjemmeside, men ikke hvor- big help!
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2007 - 12:31 #6
Jeg syntes ikke jeg kan finde SATA driver til den model
Avatar billede off-line Nybegynder
21. august 2007 - 12:36 #7
Hvis du bare brænder filerne på en CD, kan du ikke boote på den. Det er absolut
nødvendigt, at du lader nLite lave en Iso fil, som du derefter brænder til en bootfil, med f.eks. Nero eller Ashampoo.
Avatar billede off-line Nybegynder
21. august 2007 - 12:38 #8
Rettelse: Brænde til en bootdisk.
Avatar billede bolle006 Nybegynder
21. august 2007 - 12:43 #9
Jeg har haft lavet en ny boot cd, men det virker bare ikke. Jeg har endnu ikke prøvet med nlite, men det virker ikke med de andre. Det er som om at sata driverne ikke duer, eller ikke passer til mit bundkort.
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2007 - 12:45 #10
Hvad der de SATA-drivere og hvor har du fundet dem ??
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2007 - 12:45 #11
RETTELSE !!

Hvad hedder de SATA-drivere og hvor har du fundet dem ??
Avatar billede bolle006 Nybegynder
21. august 2007 - 12:55 #12
Det er nogle der har været henvist i løsninger, f.eks. overstående vejledning.
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2007 - 12:59 #13
Noget pudsigt svar at give, du er jo selv inde på at du ikke kan finde driverne på producentens side og det kan vel ikke være så vanskeligt at oplyse navnet på filerne, eller er det ??
Avatar billede bolle006 Nybegynder
21. august 2007 - 13:10 #14
Nogle af dem jeg har prøvet har jeg slettet, og dem som jeg får ved ovenstående vejledning hedder viapdsk.sy og viaraid.sy. Men ifølge fujitsu skulle der være nogen på deres hjemmeside, jeg kan bare ikke finde dem?
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2007 - 13:10 #15
Ifølge Fujitsu-siemens kan din computer kun køre med XP-home og så skriver de vedr. SATA (DVD og CD)

If your drive is not recognized in Windows, please check whether the drive is listed and enabled in the system BIOS.

Jeg tror ikke din computer kræver SATA drivere
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2007 - 13:14 #16
De drivere der ligger i ovenstående har intet med din computer at gøre, det er blot eksempler, jeg tror du skal finde løsningen i BIOS
Avatar billede off-line Nybegynder
21. august 2007 - 13:36 #17
Ja hvis bundkortet ikke kræver en Sata driver, så er det selvfølgelig spild af
tid, at lave en slipstream. Gik ud fra, at du i bios, havde aktiveret Sata og
deaktiveret Raid, hvis der er det på kortet.
Avatar billede bolle006 Nybegynder
21. august 2007 - 14:10 #18
Det kan da ikke passe at den kun kan køre XP home? Jeg kan ikke rigtig gøre noget i bios der har noget med SATA at gøre??
Avatar billede off-line Nybegynder
21. august 2007 - 14:24 #19
Har du set under Avanceret/ide configuration?
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2007 - 14:30 #20
http://support.fujitsu-siemens.com/com/support/downloads.html
står Vista - XP home og XP media som supported systemer
Avatar billede bolle006 Nybegynder
21. august 2007 - 14:31 #21
Det eneste jeg kan under advanced er at ændre på "execute disable bit". Den kan jeg enable og disable. Den står til enabled nu.
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2007 - 14:33 #22
Så vidt jeg kan se så kører du med samme chipset som http://www.eksperten.dk/spm/792181 så hvad med at prøve det
Avatar billede bolle006 Nybegynder
21. august 2007 - 15:19 #23
Jeg har nu hentet en driver der hedder iata76_enu men det er en installations fil, kan det passe? Så skal jeg lægge den ind i i386 mappen og rettet txtsetup.sif til og lave en ny iso, og så skulle det virke???
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2007 - 15:49 #24
Nej! har du undersøgt det link jeg gav dig 21/08-2007 14:33:02 - jeg tror det er den, hvis ja så hedder filen "iastor.sys" men alle filerne skal ind i "i386" og det er kun "iastor.sys" der skal tilføjes i "txtsetup.sif" se http://www.helgec.dk/sata.html og spøg hvis du er i tvivl
Avatar billede bolle006 Nybegynder
21. august 2007 - 15:54 #25
Alle drivere jeg kan finde hedder noget med .exe, hvor dem i alle eksembler heller .sys, er det helt forkert det jeg finder så? Jeg har lige lavet en ny cd, og nu siger den at den ikke kan finde iata76_enu.exe når jeg prøver at kører installationen???
Avatar billede bolle006 Nybegynder
21. august 2007 - 15:54 #26
Der er heller ikke noget "alle filerne" Der er kun en fil og det er exe filen?
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2007 - 16:02 #27
Du kræver noget tålmodighed - sæt en diskette i et diskettedrev, dobbeltklik på exe filen og nu bliver driverne udpakket på din diskette - har du ingen diskette så send mig en blank mail så mailer jeg filerne til dig
Avatar billede bolle006 Nybegynder
21. august 2007 - 16:05 #28
Jeg har ingen floppy drev, så det ville være rigtig fedt hvis du kan sende filerne til mig på mail. Jeg kan ikke lige se din mailadresse, men du kan maile mig på bolle@pive.dk
Avatar billede zesus Praktikant
25. august 2007 - 01:18 #29
Sku ha windows xp med SP2 på. virkede
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2007 - 15:27 #30
RESPONS ????
Avatar billede bolle006 Nybegynder
30. august 2007 - 22:30 #31
Sorry, jeg har lige været væk et par dage med arbejde. Jeg har ikke prøvet at lave min XP installation om til service pack 2, det kan være jeg skal prøve det.

Fujitsu support anbefalede mig at starte min XP installation, trykke F6 og indsætte min vista CD, og så efterfølgende indsætte min XP ingen. Kan man overhovedet det, jeg mener når man trykker F6 kører XP installationen jo videre et stykke tid før den siger at der ikke er nogen SATA driver??