Avatar billede ohrt Nybegynder
18. august 2007 - 19:35 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

SATA-disk forsvinder efter XP-installation!

Jeg har to HDD på mit Asus A7N8X Deluxe bundkort - en IDE 17 GB og en SATA 200 GB. Desuden to DVD-drev, der sidder som Secondary Master og Slave.
Det hele har kørt fint i et par år, men jeg trængte til at få ryddet systemet i bund, og besluttede mig for at geninstallere min XP SP1 igen.

Først havde jeg det "sædvanlige" problem med at skulle lave en SATA-floppy for at kunne trykke F6 og S under installationen, men det løste sig, og XP installerede lystigt - ingen problemer...
De to diske havde dog byttet drevbogstav (SATA med XP var før C, er nu D), men ellers kørte det perfekt.

Indtil jeg genstartede, og jeg fik beskeden "NTDLR missing" under opstart. Min SATA vises fint straks ved opstart, men ikke i BIOS under Primary. Her har min 17 GB IDE disk overtagert Primary Master, mens Primary Slave står til None..!

Jeg har prøvet at hive strømmen ud af IDE-disken, og nu står der så "None" i både Primary Master og Slave.

Idet systemet jo har kørt fint én gang, mener jeg ikke, jeg skal ud i at flashe BIOS eller det det er værre, men hvordan får jeg min SATA med?
Avatar billede ohrt Nybegynder
18. august 2007 - 19:38 #1
NTLDR, ikke NTDLR... Altså ikke noget styresystem.
Min boot order er Floppy, CD, SCSI - så hvordan den prøver at boote på en "gammeldags" HD, kan jeg ikke forstå.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
18. august 2007 - 20:01 #2
Du skal i bios og vælge at SATA skal være default.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
18. august 2007 - 20:02 #3
Boot -> "Ide hard drive" skal være "None"
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
18. august 2007 - 20:04 #4
Og i PCI configuration -> "Onboard ATA Drive first" skal være "No"
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
18. august 2007 - 20:06 #5
I øvrigt vises SATA diske ikke under "Primary". Det er kun for ATA diske. SATA diske kører på deres egen controller.
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2007 - 20:06 #6
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
18. august 2007 - 20:14 #7
Sig mig, er der overhovedet SATA controller i det bundkort?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
18. august 2007 - 20:16 #8
Næh, du må have en separat controller.
Avatar billede ohrt Nybegynder
18. august 2007 - 20:18 #9
Jeg er lige i gang med at installere XP igen, denne gang uden at IDE-disken er tændt. Der gør, at XP giver SATA-disken bogstavet C; der er noget der siger mig, at det kan gøre en forskel.
Når den er igennem, vender jeg lige tilbage og checker op på jeres kommentarer. Indtil videre tak...
Avatar billede ohrt Nybegynder
18. august 2007 - 20:19 #10
Der er SATA controller i bundkortet - husk på, at det hele har kørt upåklageligt.
Avatar billede ohrt Nybegynder
18. august 2007 - 20:24 #11
Windows genstarter nu fint efter installationen. Det gjorde den også tidligere på dagen uden bøvl, men det var først, da jeg har var inde på skrivebordet, begyndt at lægge drivere på osv., og derefter genstartede, at problemet opstod.
Jeg krydser fingre...
Avatar billede ohrt Nybegynder
18. august 2007 - 20:34 #12
OK, det kører altså fint uden ATA-disken (som jeg kalder IDE, er det forkert?).
Jeg prøver lige at sætte den til igen, mon ikke den så bliver drev D igen..?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
18. august 2007 - 21:45 #13
Hvis den har RAID controller, må det være et A7N8X-XE bundkort du har.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
18. august 2007 - 22:54 #14
Hvis du får ntldr fejlen igen så kig her på helgec´s side http://www.helgec.dk/ntldr.html
Avatar billede ohrt Nybegynder
19. august 2007 - 01:04 #15
Jeg er ret sikker på, at bundkortet hedder A7N8X Deluxe. Jeg ved ikke, om det har RAID controller, men det har i hvert fald to SATA-stik, SATAlink chipset og SATA Enabler jumpers - giver det ikke alt i alt "SATA controller"?
Eller er det mig, der misforstår fagsproget?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
19. august 2007 - 08:17 #16
Jeg havde ikke lige set at der stod Deluxe i dit indlæg. HVordan gik det?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
19. august 2007 - 08:45 #17
Jeg kan i din manual se at du ikke har de samme indstillinger som på mit A7V600 bundkort. Det eneste jeg kan se, er at du skal sætte din SATA til at fungere som IDE og ikke som RAID under "Advanced" i bios. Om disken så kan ses i listen af boot devices, melder historien ikke noget om.
Hvis den ikke kan det, skal du i hvertfald sørge for at din alm. IDE disk IKKE står under "Boot".
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2007 - 09:29 #18
Har du prøvet -> Bios -> fanebladet Boot -> marker "Hard Disk Drives ->
Avatar billede ohrt Nybegynder
20. august 2007 - 11:40 #19
Måske der er en "work-around", men det virker altså nu.
Altså: Fjern strømmen til IDE-disken, og installér Windows på SATA, så denne bliver navngivet C. Når først det kører, er det blot at sætte strøm til IDE'en igen, så er den på uden bøvl.

I BIOS'ens boot order står SATA'en som SCSI, og den eneste anden HD-mulighed er HDD-0, HDD-1 osv. Selvom HDD ikke fremgår af boot order (f.eks. havde jeg den sat til Floppy, CD, SCSI), forsøger den altså at boote på IDE'en, når den er til stede under XP-installationen.

Jeg kan ikke helt genkende akyhne's BIOS-beskrivelser - måske kører vi forskellige BIOS'er? Min er en Phoenix Award et eller andet...

Anyway, tak for kommentarerne - svaret fandt jeg vist selv.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
20. august 2007 - 16:32 #20
Som jeg skrev 19/08-2007 08:45:04: "Jeg kan i din manual se at du ikke har de samme indstillinger som på mit A7V600 bundkort."

Det har intet at sige hvorvidt din IDE er sat til eller ej, blot skal din SATA genkendes før din IDE. Det trick gøres ifølge din manual som jeg skrev: "Det eneste jeg kan se, er at du skal sætte din SATA til at fungere som IDE og ikke som RAID under "Advanced" i bios."

Hvorvidt den så skulle findes som SCSI eller IDE, stod der ikke noget om.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
20. august 2007 - 16:33 #21
Men fint nok du fik det til at virke.