Avatar billede xperimentet Nybegynder
18. august 2007 - 14:22 Der er 22 kommentarer

Kommet til at installere windows på H istede for at kalde det C:\

hvordan ændre jeg det så den stadig kan boote??
Avatar billede kabbak Professor
18. august 2007 - 14:29 #1
jeg mener ikke den kan flyttes, du må fjerne den på H og så installere på C i stedet.
Avatar billede xperimentet Nybegynder
18. august 2007 - 14:34 #2
den er på det rigtige drev... skal bare have den omdøbt
Avatar billede thesurfer Nybegynder
18. august 2007 - 14:37 #3
Hvis installationen er på det rigige drev, skal du jo ikke omdøbe den.. :-)

Der er forskel på "harddisk" og "drev".. 1 harddisk kan indeholde flere dreve, men 1 drev kan kun være på 1 disk..

Jeg vil anbefale en geninstallation, på C:, fremfor at prøve på at "flytte" drevet, som ikke fysisk bliver flyttet..

Man kunne vel prøve med 1-to-1 diskcopy.. Altså en form for clone/kloning..
Avatar billede xperimentet Nybegynder
18. august 2007 - 14:59 #4
windows skal ikke flyttes.. det ligger det rigtige sted.. men hedder H:\windows istedet for c:\windows.. ved det kan ændres men kan ikke huske hvordan..
Avatar billede kabbak Professor
18. august 2007 - 15:30 #5
Du kan ikke sige det rigtige sted, det er på en forkert partion, du vil have den på C partionen og ikke på H. så det er forkert.
Avatar billede off-line Nybegynder
18. august 2007 - 17:25 #6
Normalt kan man vist ikke give styresystemet et andet bogstav. Men når det ikke,
som normalt, er C, kan du jo prøve.
Du går ind i diskhåntering, højreklikker på dit drev, og trykker på "Skift bogstav"
Avatar billede kabbak Professor
18. august 2007 - 19:20 #7
asgotb > det går ikke, så virker windows ikke længere, den har jo skrevet i sine filer at den er på H
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2007 - 19:23 #8
Har du kun et styresystem installeret ??
Avatar billede corleonedk Nybegynder
18. august 2007 - 20:09 #9
At den ikke ville kunne boote op bagefter,burde kunne rettes ved at boote op på xp cd og køre en repair.Så dens boot.ini bliver rettet.
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. august 2007 - 21:08 #10
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;Q223188

Sådan gør du :)

Husk dog backup først!
Avatar billede morhan Novice
18. august 2007 - 21:15 #11
Det er nemt nok at ændre navnet, ved at følge artiklen fra MS. Men det er ikke nok, der er mange andre steder med henvisninger til h: som også skal ændres
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. august 2007 - 22:17 #12
Hvis det er en ren installation uden installerede programmer er det nok.
Avatar billede morhan Novice
18. august 2007 - 22:24 #13
Nej. Prøv at kigge med regedit hvor mange steder der er en fast henvisning installationsdrevet

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon

denne er specielt vigtig, hvis den peger et forkert sted hen, så kan man slet ikke logge ind
Avatar billede morhan Novice
18. august 2007 - 22:25 #14
Det var så _Userinit_ under winlogon
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. august 2007 - 22:38 #15
morhan - jeg har selv brugt det link med succes.
Avatar billede morhan Novice
18. august 2007 - 22:57 #16
Jeg har før oplevet, at den efter omdøbning af drevet har oprettet en ny henvisning med det oprindelige bogstav, så der var to drevbogstaver der henviste til samme partition. Det kan ikke være en sådan situation du har oplevet, for så vil det jo virke?

Uanset hvad, så ændrer du ikke alle faste stihenvisninger ved at ændre det ene sted
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. august 2007 - 23:20 #17
Korrekt - og vil lige sige een ting til xperimentet:
Efter du har gjort som der står på linket, er du langt fra færdig.
Du har et system du kan starte op, men det er så også den lette del der er lavet :)

Jeg vil ikke komme nærmere ind på det, men sige at du nok skal bruge dobbelt så lang tid, som at installere fra bunden af.

Konklusion: Installer igen på det rigtige drev. Det er nemmest.
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. august 2007 - 23:22 #18
Kommentar: morhan

Nej det mener jeg ikke - det er nu også et stykke tid siden jeg prøvede, så...
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. august 2007 - 23:22 #19
Kan jo huske forkert :)
Avatar billede off-line Nybegynder
19. august 2007 - 00:28 #20
Der kan jo af og til gå helt kuk i Windown, så uagtet at man som jeg skrev, kan
forsøge at ændre drevbogstav, ville jeg ikke selv gamble med det. Altså jeg er
helt enig i det forslag, som siger, Begynd helt forfra med en nyinstallation.
Så ved man hvor man står, inden man begynder på det store arbejde, med at installere
alle sine programmer. Og så er der under problemer med boot, større chance for,
at windows starter op, fordi systemet så vil søge at åbne på C-drevet.
Avatar billede off-line Nybegynder
26. august 2007 - 22:15 #21
Fandt du ud af noget?
Avatar billede off-line Nybegynder
06. december 2007 - 23:37 #22
Lad være med at lægge spørgsmål på Eksperten, når du ikke gider følge op:(