Avatar billede mnm2004 Nybegynder
17. august 2007 - 15:54 Der er 18 kommentarer

Uret bliver ved med at gå forkert

Hej, en af mine naboer har problemer med sin computer.
Den skifter selv tiden på uret efter af den har været slukket.
Det er desværre ikke det lille batteri som "husker" indstillingerne som den er gal med. for alle de andre indstillinger forbliver intakte. og det er ikke det samme tidspunkt den bliver sat tilbage til, men kun nogle timer eller en dag tilbage.

Nogen der kan hjælpe?
Avatar billede ferdinand.k Mester
17. august 2007 - 16:09 #1
Har du chekket uret i bios'en? Er den opsat til NTP ?
Avatar billede mnm2004 Nybegynder
17. august 2007 - 16:30 #2
Der er ikke andre indstillinger for uret i BIOS'en end at man kan ændre tiden.
Avatar billede morhan Novice
17. august 2007 - 17:40 #3
En batteri som er i gang med at dø giver de symptomer
Avatar billede bubbaa Nybegynder
17. august 2007 - 17:49 #4
Jeg tror også det er batteriet
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
17. august 2007 - 17:54 #5
Jeg har en gammel computer med samme problem. Den har kørt sådan i ca. 3 år, og jeg har ikke udskiftet batteriet.
Avatar billede mnm2004 Nybegynder
18. august 2007 - 14:11 #6
computeren er bare ikke særlig gammel, højest 4 år.. så kan ikke forstå hvordan batteriet skal kunne være dødt allerede.
Kan det være en virus, eller et program der kan ændre på sådan noget?
Avatar billede c-holst Novice
18. august 2007 - 14:18 #7
virus kunne meget vel udløse dette problem. kan endda sige, at det hos mig overlevede en reinstallation af xp.
skal dog siges at min altid blev sat tilbage til samme dato.

kan personligt ikke hjælpe dig vide i denne sag, men måske kan nogle af de andre. ellers er der sikkerhedskategorien...
Avatar billede mnm2004 Nybegynder
18. august 2007 - 14:24 #8
Hvordan kan en virus overleve en formatering? :b eller var det bare en reperation?
men har fundet en midlertidig workaround, hvor jeg har installeret et program som opdatere tid og dato. men er ikke helt holdbart i længden, så hvis nogle andre har nogle ideer, må i meget gerne skrive.
Avatar billede morhan Novice
18. august 2007 - 14:37 #9
Du kan kontrollere, om det er noget i Windows. Hvis du nøjes med at starte computeren op i bios setup og sætter tiden, gemmer indstillingerne og slukker. Når du tænder igen efter x antal timer, og bios viser forkert tid, så må det være batteriet
Avatar billede bubbaa Nybegynder
18. august 2007 - 15:18 #10
Du ved ikke hvor længe bundkortet har ligget før du købte det, så du kan ikke regne ud hvor gammelt batteriet er.
Avatar billede mnm2004 Nybegynder
18. august 2007 - 15:21 #11
det er en god ide.. vil jeg prøve...
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
18. august 2007 - 15:42 #12
"Jeg har en gammel computer med samme problem. Den har kørt sådan i ca. 3 år, og jeg har ikke udskiftet batteriet."

... og den står ofte i ugevis, uden strøm på. Der er det ikke batteriet det er galt med. Alle de gange mine computere er løbet tør i batteriet, booter op i bios.
Avatar billede mnm2004 Nybegynder
18. august 2007 - 17:19 #13
lyder lidt som samme problem ja...
er der nogen der kender til en opdatering til windows' ur. mener at have hørt der skulle være kommet en her til sommer, som skulle fixe. problemer med at uret ikke vil synkronisere med en tid's-server.
Avatar billede bubbaa Nybegynder
18. august 2007 - 18:09 #14
måske denne du tænker på?
http://support.microsoft.com/kb/931836/da
Avatar billede c-holst Novice
28. august 2007 - 22:09 #15
tjek seneste opdatering fra windowsopdate. kunne godt være den løser dit problem.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
11. november 2007 - 20:50 #16
Respons fra spørger?
Avatar billede mnm2004 Nybegynder
20. november 2007 - 16:28 #17
Desværre, intet hjalp... satte et lille program til at opdatere uret ved startup...
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
20. november 2007 - 18:37 #18
Jeg har lige selv haft samme problem på en computer. Et nyt batteri løste problemet.