Avatar billede beanbag Nybegynder
17. august 2007 - 14:24 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Ny harddisk i ældre DELL Dimension

Hej,
Jeg vil gerne have lidt mere plads i min PC, så jeg kigger på en ny harddisk i størrelsen 250-300 GB.
Er der noget jeg skal være opmærksom på i den forbindelse, begræsninger eller andet ny udvikling der ikke vil fungere med min ældre pc?
Forslag til køb modtages også gerne. Er en ekstern harddisk lige så hurtig som en intern?
Avatar billede peet-49 Novice
17. august 2007 - 14:27 #1
Du skal have en PATA (IDE) disk, en ekstern er langsommere end en intern.http://ph-computer.dk//index.php?cPath=105&osCsid=f55caa8b4087190ce6d37097d9ae48bf
Avatar billede jop... Nybegynder
17. august 2007 - 14:35 #2
Avatar billede jop... Nybegynder
17. august 2007 - 14:36 #3
Vil du ikke lige give mig modelnr. på Dell'en. Så tjecker jeg lige op på, at der ikke er nogen maks på størrelse af disk.
Avatar billede beanbag Nybegynder
17. august 2007 - 14:38 #5
Ok, tak. Er PATA = IDE?
Jeg søger på edb-priser og der står der for det meste ATA og eller IDE (under kabler). Under udvidede søge-egenskaber kan man vælge ATA-100 eller ATA-133 (jeg går ud fra at større er bedre?)

Jeg har fundet følgende:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=116362
En 250 GB til 585
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=194928
En 300 GB til 596

Dvs. 50 GB mere for en 10'er? + at den har mere buffer (16 vs. 8) - er der noget jeg overser?

Men de er begge ATA-100, skal jeg søge efter ATA-133 istedet?
Avatar billede beanbag Nybegynder
17. august 2007 - 14:38 #6
Jeg sidder på arbejde nu, men jeg mener den hedder DELL Dimension 8300 eller 8400
Avatar billede tgv Nybegynder
17. august 2007 - 14:41 #7
ja PATA = IDE = ATA :) Du kan snidt tage en der supporter ATA133, hvis dit system ikke supporter det kører det bare så hurtigt det kan :)
Avatar billede jop... Nybegynder
17. august 2007 - 14:42 #8
peet-49 -> Det kan jeg. Er PH computer evt. din hjemmebyggede oscommerce-shop?  :-)
Avatar billede peet-49 Novice
17. august 2007 - 14:44 #9
jop->du henviser til en 200Gb, jeg til en 250Gb
Avatar billede peet-49 Novice
17. august 2007 - 14:45 #10
B.J.T tager kr. 35 mere for samme disk.
Avatar billede beanbag Nybegynder
17. august 2007 - 14:59 #11
jop -> Den Hitachi disk du henviser til er en del billigere end den Barracuda jeg havde fundet. Barracuda er 0,5 ms bedre, men er en ATA-100 mod ATA-133.
Støjmæssigt er Barracuda dog bedre 23 vs. 30 DB (Hvor meget betyder det?)
Er Hitachi'en det bedste køb?
Avatar billede jop... Nybegynder
17. august 2007 - 15:17 #12
Støj betyder en del (min peronlige mening). Hvis du vil betale for Barracudaen skal du tage den. Det ville jeg nok selv. Vil du ikke lige under alle omstændigheder sende mig modelnummeret når du kommer hjem. Måske er det slet ikke P-ata vi er ude efter.. :-) Kommer helt an på om det er en 8300 eller en 8400.
Avatar billede beanbag Nybegynder
17. august 2007 - 15:24 #13
Ok, jeg vender lige tilbage
Avatar billede jacotex Nybegynder
18. august 2007 - 00:09 #14
Du kan altså godt bruge sata på de der dimensions (1,5ghz interface) ... så hvorfor ikke en sata O.o ?
Avatar billede beanbag Nybegynder
18. august 2007 - 00:25 #15
Nå, jeg kunne ikke finde det på selve pc'n - hvad nummer det er, men jeg fandt fakturaen - rimelig godt ikke? i betragtning af at den er fra januar 2004.
Men det er altså en Dimension 8300 2,6 GHz 800 FSB og den er leveret med et 80 GB IDE (7200) hard drive.

-> jacotex - jamen det er jo det jeg gerne vil vide - altså hvilken harddisk jeg skal købe :o)
Avatar billede jacotex Nybegynder
18. august 2007 - 00:36 #16
Alle de andre snakker om IDE hvorfor det ;P
hvorfor så ikke bare købe en spinpoint ?
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=234096 250 gb

(sidder faktisk på en 8300 lige nu med 80gb lol som er fra 2003 ;P 2,8 ghz..)
Avatar billede jacotex Nybegynder
18. august 2007 - 00:37 #17
så virker den da også når du skal opgradere computer ;)
Avatar billede jacotex Nybegynder
18. august 2007 - 00:41 #18
eller en 500 gb http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=252955 til 760 kr.
det havde jeg taget ^^
Avatar billede jop... Nybegynder
18. august 2007 - 07:47 #19
http://discussions.hardwarecentral.com/showthread.php?t=168909

Den har åbenbart sata ja. Godt at du tjeckede modellen  :-)
Avatar billede beanbag Nybegynder
18. august 2007 - 10:08 #20
Ok, jeg forstår det således at det kabel som min nuværende HD sidder på ikke ville kunne fungere med en sata, men hvis jeg sætter et nyt kabel på motherboardet (hvor?)så ville jeg kunne sætte en sata fast på dette?
Er der en der vil lægge et link til det kabel jeg skal købe?

Jeg går så ud fra at sata er bedre/hurtigere end ide/pata? (sry - hvis det er et indlysende spm. jeg vidste lidt om pc engang, men er helt blank nu - åbentbart)
500 GB lyder af meget - men det skal jo nok blive brugt :o) Er Samsung et godt valg - jeg tænker på støj?

Og tak for hjælpen, i kan godt begynde at lægge nogen svar :o)
Avatar billede jacotex Nybegynder
18. august 2007 - 13:35 #21
Samsung er et stort harddisk mærke og de er hurtige, støjsvage og bliver ikke varm!

du skal bruge et molex til sata power kable ... da din PSU ikke har et sata power stik.

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=62520
Avatar billede beanbag Nybegynder
18. august 2007 - 16:47 #22
Det du linker er et powerkabel - skal jeg også bruge et særligt datakabel?
Smider du også et svar så jeg kan fordele nogen point..
Avatar billede jacotex Nybegynder
18. august 2007 - 17:08 #23
det er en adapter fra de strømstik som flyder rundt inde i computern (4 pin molex) ;P til sata så den passer til den "nye" harddisk
Avatar billede beanbag Nybegynder
18. august 2007 - 17:12 #24
ok - så er der strøm til disken.
Men hvad med data - bruger den samme type (det brede lakridsbånd) som en "almindelig" harddisk?

-> jop, smider du også et svar.
Avatar billede jacotex Nybegynder
18. august 2007 - 17:18 #25
nej den bruger sådan et lille tyndt et ... men der burde følge et med når man køber sådan en samsung disk ^^
Avatar billede beanbag Nybegynder
18. august 2007 - 17:49 #26
ok, det satser vi så på.
Jeg køber det samlet (kabel+disk) hos Getmore, så kan jeg vel spare en gang fragt :o)
Jeg venter lige på jop - så lukker jeg spm.
Tak for hjælpen.

ps. Når jeg så ender op med en 80 gb disk og en ny 500 gb disk - så kunne jeg vel egentlig godt tænke mig at bruge de 500 til data og så bruge de 80 til windows + programmer. Det gør det lidt nemmere når man skal reinstallere. Men så går jeg vel glip af den gode hastighed. (bør vel ligge på det drev som windows mv. ligger på)? Eller er det lige så vigtigt at der er hurtig adgang til data?
Avatar billede jop... Nybegynder
19. august 2007 - 10:10 #27
Jeg springer over med svar  :-)
Avatar billede jop... Nybegynder
19. august 2007 - 10:12 #28
JEg vil anbefale at du bruger den nye disk som systemdisk. Du kunne jo så evt. partionere den under installation, og dermed dele den op i 2 drev. 80gb til system og 420gb til data. 80gb ide-disken kan du jo så bruge som en ekstra backup til de meget vigtige ting?
Avatar billede jacotex Nybegynder
19. august 2007 - 11:39 #29
Jeg ville også gøre som jop... siger med at smide den der IDE som backup. og så havde jeg bare ladet den der 500 stå som 500 da jeg 'selv' synes det er nemmere :)
Avatar billede beanbag Nybegynder
19. august 2007 - 11:58 #30
jow, men så bliver det sådan - tak igen for hjælpen.
Avatar billede jacotex Nybegynder
19. august 2007 - 12:10 #31
så lidt :) du skal lige huske at smide sata ind før IDE ;P da den ikke gør det af sig selv til boot...