Avatar billede nikke1337 Nybegynder
10. august 2007 - 15:37 Der er 21 kommentarer

Får jeg min rette løn?

Hey

Jeg er ved at tage et job som afrydder på et diskotek. Da jeg spurgte til lønne fik jeg svaret 95kr.- i timen! Kan det nu passe?

En ven af mig arbejder for 130kr på et andet diskotek som præcis samme job.

Jeg syntes ikk jeg kan direkte finde svar selv om hvad min minimums løn er som afrydder fra 23.00-06.00 på en weekend. Nogen der kan hjælpe ?
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. august 2007 - 15:52 #1
det lyder meget rimeligt. Men ring og spørg en fagforening
Avatar billede arne_v Ekspert
10. august 2007 - 17:27 #2
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. august 2007 - 17:46 #3
arne-v - rengøring og afrydder er meget forskellige jobs, da jeg var afrydder (1997) startede jeg på 80 i timen og det var fuldt lovligt, så 95 lyder ikke helt urealistisk for en afrydder tjans
Avatar billede pehory Nybegynder
10. august 2007 - 18:30 #4
Hvor gammel er du? Hvis du er over 18 er det helt sikkert for lidt(!), da du jo arbejder om natten.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. august 2007 - 18:30 #5
Jeg synes at de 130 lyder mere rimeligt ...
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. august 2007 - 20:24 #6
Sæt jer nu lige ind i reglerne for bar personale. Der er ikke noget der hedder nattillæg for bartendere/afryddere. Jeg tror helt sikkert at de 95kr er ganske fint inden for lovens grænser, men 100% sikkerhed får du kun ved at ringe til en fagforening. 95kr er faktisk meget normal startløn for afryddere. Som sagt startede jeg med 80kr i timen i 97 og det var fint lovligt, om natten og jeg var 21 på det tidspunkt
Avatar billede ravnemor Juniormester
10. august 2007 - 21:04 #7
Kig her http://www.tjenerfond.dk/overenskomst.htm#_Toc492889935

Du går som medhjælper og mindstelønnen under 18 er 61,21 kr i timen

Over 18 år er den 100,24 kr i timen.

Der står noget med nattillæg længere nede, bare søg på nattillæg i rediger - søg:

§ 16 Forskudttids- og nattillæg

Stk. 1 - Tillæg

Tillæg betales ikke til reserver og løsarbejdere, se dog § 35. Dersom der for de pågældende timer betales anden kompensation, såsom søgnehelligdagsbetaling, betaling for mistet friweekend og nattillæg, bortfalder tillægget for forskudt arbejdstid, således at alene det højere tillæg kommer til udbetaling. Undtaget herfra er dog overtidsbetaling.
Avatar billede bacardil Nybegynder
11. august 2007 - 00:16 #8
Det er jo ikke et krav at de følger en overenskomst. Er man ikke tilfreds med det så må man jo følge arbejdspladser med overenskomst
Avatar billede arne_v Ekspert
11. august 2007 - 01:21 #9
Hvis de er medlem af en arbejdsgiverorganisation så skal de følge overenskomst.

Og hvem pokker vil arbejde for et firma som betaler under overenskomst for området ?
Avatar billede bacardil Nybegynder
11. august 2007 - 02:30 #10
Ja, men det er der jo mange mindre virksomheder som ikke.

Tror jeg nu at du finder mange der vil. Penge er fint, men det er ikke alt på en arbejdsplads.

Det kunne jo også være at selv om at der er mangel på arbejde indenfor mange områder, at nogen have svært ved at finde arbejde af en eller anden grund. Så er 95 nok bedre end det man henter hos kommunen.
Avatar billede ravnemor Juniormester
11. august 2007 - 17:19 #11
Nu spørger han jo selv til minimumsløn og skriver at han ikke kan finde den. Det har jeg da givet ham svar på...
Avatar billede drgonzo Praktikant
11. august 2007 - 20:29 #12
der er stadig ikke nattillæg til bartendere/afryddere og der gælder specielle regler på netop det område, så ravnemors minimum løn har intet at sige i denne sag
Avatar billede hpo Nybegynder
11. august 2007 - 20:51 #13
>> drgonzo
Kunne du ikke smide et link, der underbygger din påstand?

>>nikk1337 - er du medlem af en fagforening, så ring til dem.
Hvis ikke, må du vel gå til din arbejdsgiver og forlange mere i løn, eller tage andet arbejde. Jeg er bare bange for, at hvis ikke du tager i mod lønnen, er der nok andre der gør.
Avatar billede drgonzo Praktikant
11. august 2007 - 22:13 #14
ringer til fagforeningen mandag. Min påstand er underbygget af jeg selv har stået i samme situation, har haft samme arbejde og en lav løn, dengang hed det hotel og restaurations branchens fagforening, men den kan jeg ikke finde mere, men HK har nok også svaret.
Avatar billede bacardil Nybegynder
11. august 2007 - 22:42 #15
For denne overenskomst for diskotekker og spillesteder (http://mediacontent.sd.publicus.com/pdf/SD357788718.PDF) står der på side 8 intet om nattilæg, men tillæg på bestemte helligdage.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
15. august 2007 - 23:41 #16
Hvis man kigger lidt i overenskomsten mellem HORESTA og 3F for diskoteker og spillesteder (http://www.horesta.dk/upload/filer/arbejdsret/overenskomst2007/diskoteker.pdf), vil man se, at der i timelønnen er indregnet kompensation for arbejde på særlige tidspunkter.

Men det hele står og falder med, om der er indgået overenskomst - hvilket det kunne tyde på, at der ikke er. Og i så fald er der ingen minimumsløn. Så kan de dybest set sætte timelønnen til 0,50 kr. og det er så op til dig, om du vil stille din arbejdskraft til rådighed for det beløb.

Jeg er i øvrigt enig med bacardil i, at penge ikke er alt på en arbejdsplads. Det kunne være, at din måske kommende arbejdsgiver er mere fleksibel mht. fri, ferie, eller andre ting i forhold til en anden arbejdsgiver. Det kan de rigtige spørgsmål til en jobsamtale og lidt mavefornemmelse give dig et fingerpeg om.
Avatar billede rajRKO Novice
15. december 2016 - 07:25 #17
Spam

Dette indlæg er blevet modereret af en CoAdmin

Avatar billede Randy Muthu Praktikant
19. december 2016 - 07:09 #18

Dette indlæg er blevet modereret af en CoAdmin

Avatar billede Randy Muthu Praktikant
19. december 2016 - 11:54 #19

Dette indlæg er blevet modereret af en CoAdmin

05. april 2017 - 15:30 #20

Dette indlæg er blevet modereret af en CoAdmin

Avatar billede happy mothers day Praktikant
27. april 2017 - 23:36 #21
calling the union Monday. My claim is substantiated by myself have been in the same situation, have had the same work and low pay, then called the hotel and the catering industry union, but I can not find more, but HK is probably the answer. http://happy-mothersday.org/