Avatar billede freesoft Praktikant
08. august 2007 - 15:41 Der er 64 kommentarer og
1 løsning

Exchange mail problem - Forsat

Hej

Forsættelse af http://www.eksperten.dk/spm/783140 - Ferien er slut.

Jeg er dog kommet så langt at Gmail heller ikke kan sende til serveren, efter et døgns tid kommer denne besked tilbage:

Delivery to the following recipient has been delayed:

    user@domain.dk

Message will be retried for 2 more day(s)

Technical details of temporary failure:
TEMP_FAILURE: Could not initiate SMTP conversation with any hosts:
[mail.domain.dk. (10): Connection timed out]

Nogle idéer?

/Kim
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2007 - 16:05 #1
Uden dit domænenavn, kan man jo bare gætte. Er din MX Record sat rigtigt op?
:-)
Avatar billede freesoft Praktikant
08. august 2007 - 17:12 #2
Det vil jeg da mene eftersom der ikke har været problemer før og det kun er nogle få domæner som ikke kan sende til os.

MX: mail.domain.dk
A for mail.domain.dk er den offentlige IP på Exchange serveren.
Avatar billede freesoft Praktikant
24. august 2007 - 08:05 #3
Slet ingen gode ide'er?
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2007 - 10:37 #4
Afsenderens SMTP server kan ikke kontakte din SMTP server. Der kan være mange årsager, men når dit domænenavn er hemligt, er det svært at fejlsøge.

:-)
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2007 - 10:45 #5
Det mest naturlige sted at starte er din MX Record.
Det næste trin er at kontrolere din internetforbindelse, herunder din firewall, den kan være sat op til ikke at tillade bestemte IP adresser. Din ISP kan have lavet en blokering, for en IP range eller et domænenavn.

Mulighederne er mange, fortæl noget mere om dit netwærk.

:-)
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2007 - 12:37 #6
Der er måske noger her: http://www.eksperten.dk/spm/779436

:-)
Avatar billede bens Nybegynder
04. september 2007 - 11:04 #7
Hvis du har mailgw kan du jo tjekke om de kommer igennem, det kan være de bliver blokkeret i et spamfilter og så kan man godt få det svar tilbage. men hvis du sender fra din gmail og til din server, så tjekker du i din mailgw om mail er nået frem.
En mailgw er der hvor mails bliver sorteret, om det er spam eller ikke spam.
Avatar billede freesoft Praktikant
08. januar 2008 - 14:25 #8
Så er jeg her igen :-) Må hellere prøve at få denne lukket, inden jeg evt. opretter en ny.

tpo
Hvad kan der være problemet i MX recorden?

Har nu tjekket i firewallen, som er en Zyxel Zywall 70, og jeg kan ikke finde noget der skulle blokere for de få steder der er problemer med at modtage fra.

bens
Der sidder en Panda GateDefender som scanner alt mail ind og ud for spam, men jeg tror ikke det er den blokere for de domæner. Da de er hvid listet i den. Men jeg vil ved lighedhed lige prøve at tage den helt fra, og teste igen.

TDC CSIRT siger at systemet svare "ganske flinkt" og alt ser rigtigt ud.

Jeg får stadig den samme fejl når jeg sender fra Gmail.
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2008 - 19:41 #9
Din MX record peger måske på et "Spam hotel" der så videresender til din server. Uden dit domænenavn kan jeg ikke teste, og du siger ikke ret meget. Fejlmulighederne er næsten uendelige.

Så jeg hopper ud her.

:-)
Avatar billede freesoft Praktikant
08. januar 2008 - 19:49 #10
Det er ikke nok at jeg siger at MX'en peger rigtigt?
Der er jo ikke så mange muligheder for at sætte det forkert op, når mails skal sende direkte til Exchange serveren.
Det vil jeg da i hvert fald ikke mene. MX record og A record for der hvor MXen peger.
Jeg styre selv DNS for domænet, eller det gør Scannet.

mail.kyoceramita.dk peger på 87.48.132.250 og det er den rigtige IP.

Er der mere du vil vide, så dig endelig til.

Den tråd du linkede til http://www.eksperten.dk/spm/779436 ved jeg ikke lige hvordan jeg skal bruge da der kun bruges det ene domæne.
Avatar billede freesoft Praktikant
08. januar 2008 - 19:51 #11
Eller ok, kigge lige i tråden igen, hvis det er den gatedefender der er noget med, kan det jo være.
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2008 - 19:53 #12
Så lige lidt på din profil.

kimilise.dk    internet address = 208.97.177.22
kimilise.dk    nameserver = ns2.gratisdns.dk
kimilise.dk    nameserver = ns3.gratisdns.dk
kimilise.dk    nameserver = ns4.gratisdns.dk
kimilise.dk    nameserver = ns5.gratisdns.dk
kimilise.dk    nameserver = ns1.gratisdns.dk
kimilise.dk
        primary name server = ns1.gratisdns.dk
        responsible mail addr = thefstool.gmail.com
        serial  = 2008010604
        refresh = 10800 (3 hours)
        retry  = 3600 (1 hour)
        expire  = 2419000 (27 days 23 hours 56 mins 40 secs)
        default TTL = 43200 (12 hours)
kimilise.dk    MX preference = 20, mail exchanger = mx2.balanced.spacey.mail.dreamhost.com
kimilise.dk    MX preference = 10, mail exchanger = mx1.balanced.spacey.mail.dreamhost.com

ns2.gratisdns.dk        internet address = 87.72.47.122
ns3.gratisdns.dk        internet address = 82.195.156.187
ns4.gratisdns.dk        internet address = 207.44.200.58
ns5.gratisdns.dk        internet address = 195.24.78.25
ns1.gratisdns.dk        internet address = 149.6.48.8
mx2.balanced.spacey.mail.dreamhost.com  internet address = 208.113.200.52
mx1.balanced.spacey.mail.dreamhost.com  internet address = 208.113.200.51

Hvis det er dette domæne det drejer sig om, så skal du tale med: dreamhost.com

:-)
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2008 - 19:55 #13
Så ikke dine posts, da jeg sendte ovenstående.
:-)
Avatar billede freesoft Praktikant
08. januar 2008 - 19:57 #14
Det var det så ikke lige ;-) Men jeg kan sige at mail sendt fra et domæne hostet på dreamhost.com kommer fint i gennem.

Nu har jeg ikke lige undersøgt om det evt. er imod exp.dk regler, men ellers har jeg en konto du kan få lov til sende test mail til, hvis det skulle være nødvendigt. Altså en konto ikke alle lige behøver at få ;-)
Avatar billede freesoft Praktikant
08. januar 2008 - 20:08 #15
Det går nok, de oplysninger er jo heller ikke hemmelige.
Men nu har du jo fået det "hemmelige" domæne ud af mig, så kan du vel også løse problemet for mig? :-D
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2008 - 21:02 #16
Din MX ser fornuftig ud.

Har du selv sat din Exchange op? Der kan være lavet restriktioner som du måske ikke kender til.
Hvilken Exchange server? Servicepack?
Hvad står din IMF (Intelegent Message Filter) til?
Er det et nyt problem eller har det altid været sådan?
Er det kun DIN Gmail adresse eller er det alle Gmail adresser?

:-)
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2008 - 21:10 #17
Send en test mail, fra din Gmail konto, til:
thomas snabeldyr t-point sæt en prik dk
Oversæt adressen, jeg får rigeligt med spam.
:-)
Avatar billede freesoft Praktikant
09. januar 2008 - 07:16 #18
"Din MX ser fornuftig ud."
Det var jo det jeg sagde :-)

Det er ALLE gmail adr. Og der er heller ikke nogle fra de andre domæner der ikke kan sende til Exchange serveren.
Problemet har været der i lang tid nu, og det har hvis været der før, men hvor man efter 9 mdr. eller sådan noget fandt ud af at det var ved Scannet problemet lå. Men så vidt jeg ved har det virket fint, indtil der for snart lang tid siden jeg spurgte herinde første gang.

Resten svare jeg lige på om 1 time.
Avatar billede freesoft Praktikant
09. januar 2008 - 08:11 #19
Jeg personligt har ikke sat Exchangen op.
Exchange version: 6.5.7638.1
IMF er opsat sådan her: http://peecee.dk/upload/view/89367
Avatar billede freesoft Praktikant
10. januar 2008 - 10:18 #20
Nu har jeg lige prøvet med mailservertest.net og den siger ingen fejl. Kun:
#215 Sender domain does not match HELO domain

The domain in your sender address is not the same as your servers HELO. This is probably OK, eg. if you are on a shared host.
Avatar billede freesoft Praktikant
10. januar 2008 - 10:34 #21
Det er ikke GateDefenderen som går ind og gør noget, da jeg lige haft den taget fra, og der kom stadig ikke nogle mails.
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2008 - 14:27 #22
Jeg kan heller ikke sende til dig, fra min gmail. Der er ikke problemer med at sende til min egen exchange, fra gmail.

Prøv at kontroler alle filtre her:
Global settings >Message Delivery

Din ISP kan have blokeret for gmail.

:-)
Avatar billede freesoft Praktikant
10. januar 2008 - 16:00 #23
Nu er det jo ikke kun Gmail der er problemet, men 5-10 andre domæner der heller ikke kan.

Se billede: http://peecee.dk/upload/view/89671/full
Der er no limit i alt under Defaults.
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2008 - 16:44 #24
Prøv at disable sbl-xbl.spamhaus.org
:-)
Avatar billede freesoft Praktikant
11. januar 2008 - 08:27 #25
Ser ikke ud til at det hjalp.
Tog også alt filter fra, under SMTP Virtuel Server. Der kommer stadig intet.
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2008 - 09:24 #26
Et langt skud.

Default SMTP Virtuel Server.
Fanebladet Delivery >Knappen Advanced.
Feltet Fully-qualified domain name:
Prøv at ændre fra: kmdk-sbs-pdc.KyoceraMita.local til mail.kyoceramita.dk

:-)
Avatar billede freesoft Praktikant
11. januar 2008 - 09:59 #27
Done.
Derunder er Smart host sat til pasmtpb.tele.dk

Men det ser heller ikke ud til at have gjort nogen forskel.

:-(
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2008 - 15:01 #28
Når jeg tester din mailserver her: http://mxtoolbox.com/diagnostic.aspx
Transaction Time: 11.172 seconds - Not good!
Når jeg tester min egen mailserver:
Transaction Time: 0.5 seconds - Good

Når jeg telnetter til din server, ser alt fint ud. Jeg kan sende, selvom min mailadresse sættes til x@gmail.com.

:-)
Avatar billede freesoft Praktikant
11. januar 2008 - 15:17 #29
Ok, du telnettede til den og sendte ikke fra Gmails interface?

Nej, det kan jeg godt se, det er da en lidt høj tid. Er det selve serveren der er for langsom, forbindelsen til den, eller hvad kan det lige ligge i?
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2008 - 15:35 #30
Ja det var for at om den afviste gmail.com

Tja.. Det kan være forbindelsen, den er dog god nok herfra hvor jeg sidder. Men derfor kan der jo godt være problemer fra udlandet, og hvis gmail m.f. har en lav timeout på deres SMTP, kan det give problemer.

:-)
Avatar billede freesoft Praktikant
11. januar 2008 - 15:54 #31
Ok, men igen det er også en del danske den ikke modtager fra. Og Gmail prøver dog også over en 2-3 dage at sende.
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2008 - 16:02 #32
Default SMTP Virtuel Server.
Fanebladet Delivery.
Knappen Advanced..
Er der hak i: Perform reverse DNS lookup on incoming messages, så fjern det.

:-)
Avatar billede freesoft Praktikant
11. januar 2008 - 16:09 #33
Det er der ikke.
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2008 - 16:12 #34
Har du prøvet at genstarte Default SMTP Virtuel Server?
Avatar billede freesoft Praktikant
11. januar 2008 - 16:36 #35
Ja, det prøvede jeg så lige.

Stadig det samme :-)
Avatar billede freesoft Praktikant
11. januar 2008 - 16:40 #36
Kan man sætte noget mere logging til, hvis det vil hjælpe?
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2008 - 16:41 #37
Ja, jeg så det godt.

Prøv, fra exchange serveren:
pathping gsmtp163.google.com
telnet gsmtp163.google.com 25

:-)
Avatar billede freesoft Praktikant
11. januar 2008 - 17:01 #38
telnet gik fint til gsmtp163.google.com
pathping:
http://peecee.dk/upload/view/89904/full
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2008 - 17:20 #39
Jeg har ikke flere "gode" tips. Vender tilbage hvis der dukker noget op.
:-)
Avatar billede freesoft Praktikant
11. januar 2008 - 17:34 #40
Du skal have foreløbig tak. Jeg skal lige have prøvet nogle forskellige ting, så jeg skal nok give lyd fra mig :-)
Avatar billede freesoft Praktikant
13. januar 2008 - 12:06 #41
En måde at teste på kunne vel være at sætte en computer til med en lille mail server på, det må man kunne finde, NAT'e i firewallen til den computer for i det hele taget at se om mail fra bl.a. Gmail kommer frem til systemet?

Hvis de så IKKE gør det, må man kunne udelukke en opsætnings fejl af Exchange, og så må det være et eller andet sted på vej til vores Exchange, TDC eller afsender mail server.
Men hvis mails kommer frem, må der jo være sted i Exchange der afviser dem.
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2008 - 02:13 #42
Lyder fornuftigt.

Jeg tror at der er tilkøbt et "filter" hos TDC.
Jeg bruger selv TDC og Exchange 2003 og har ingen problemer med at modtage mail fra gmail.

:-)
Avatar billede freesoft Praktikant
28. januar 2008 - 13:20 #43
Nu har der været en kollega ind over, og lige nu bliver mails sendt gennem hans proxy server. Og så kommer de frem.
Han siger efter en del Googling, at der er mange andre der har lignede problemer med mails fra Gmail, Hotmail og andre gratis webmail.

Når mails bliver sendt via ham, kan det så stadig være et filter ved TDC?
Avatar billede fetflex Nybegynder
08. februar 2008 - 11:04 #44
Hvilken firewall har du på dit setup? Har du prøvet at ændre MTU størrelsen på din WAN port?
Avatar billede freesoft Praktikant
08. februar 2008 - 14:11 #45
Zywall 70.
Nej.
Det vil jeg da kigge på så :)
Avatar billede fetflex Nybegynder
08. februar 2008 - 20:01 #46
Jeg havde samme problem hos en af mine kunder her får noget tid siden med en Zywall 5 UTM. Prøv en firmware opdatering og se om det ikke hjælper på problemet. Der er nogen af den gamle firmwares som har nogen problemer med routningen.
Avatar billede freesoft Praktikant
11. februar 2008 - 09:06 #47
Fandt ud af man ikke kan ændre MTU via webinterface, men skal gøres sådan her:
http://www.zyxel.co.uk/web/support_faq_detail.php?faqID=174&pid=20040908175941

Det har jeg nu ikke prøvet endnu, men den nye firmware er lagt på, så det skal lige testes først.
Avatar billede freesoft Praktikant
19. februar 2008 - 15:35 #48
Hvad skulle MTU'en så ændres til hvis det er?

Og hvordan kan det være routningen når det er ind i huset? :)

Hvis det er et Exchange problem, så må der være en del andre der også har oplevet det.
Avatar billede fetflex Nybegynder
20. februar 2008 - 11:35 #49
Det virkede ikke med en firmware opdatering på routeren?
Avatar billede freesoft Praktikant
21. februar 2008 - 10:02 #50
Har netop ændret DNS'en, så om 4-5 timer skulle jeg gerne kunne svare på det.
Avatar billede freesoft Praktikant
21. februar 2008 - 13:46 #51
Noget tyder på dette har hjulpet på problemet!
Gmail kommer i hvert fald i gennem uden at komme via hans proxy.
Avatar billede fetflex Nybegynder
21. februar 2008 - 13:57 #52
Super hvad var det så der hjalp, firmwaren eller MTU?
Avatar billede freesoft Praktikant
21. februar 2008 - 14:47 #53
Firmware update :)
Avatar billede fetflex Nybegynder
22. februar 2008 - 12:01 #54
Ok.. Tænkte det nok :)
Avatar billede freesoft Praktikant
22. februar 2008 - 12:25 #55
Ved du så hvorfor det ikke virkede?
Jo underligt, at det virkede når mails bare blev videre sendt gemmen en proxy (mail relay).

tpo og fetflex, I må hellere begge lægge et svar.
Hvis problemet opstår igen, opretter jeg en ny tråd, da denne er ved at være for lang. Og det sikkert vil være et andet problem.
Avatar billede fetflex Nybegynder
22. februar 2008 - 13:42 #56
Det er et godt spørgsmål. Jeg kunne forstille mig at det enten havde noget at gøre med noget TTL ellers er det simeplthen bare routningen. Og hvis du kører det igennem en smart host kommer det jo fra et andet IP Scope
Avatar billede tbdknemc5 Nybegynder
27. februar 2008 - 22:33 #57
Hvad var løsning i denne ? Er det korrekt at det var firmware update af Zywall 70 ? Jeg har nemlig samme problem med Gmail og har en Zywall 70.
Avatar billede fetflex Nybegynder
28. februar 2008 - 09:28 #58
Jeps en firmware opdatering burde kunne klare det.
Avatar billede freesoft Praktikant
28. februar 2008 - 17:40 #59
tbdknemc5
Har du det KUN med gmail?

For denne her var jo med 10-15-20 andre domæner der ikke kunne modtages fra.

Men ja, prøv med en firmware update, ellers opret en ny tråd ;)
Avatar billede tbdknemc5 Nybegynder
28. februar 2008 - 17:58 #60
Nej men det er den der kommer med flest fejl. Jeg har lav vet min egen Gmail-konto.

Kan du evt. se fejl på mit domain ?

Mail.petersen-co.com - Exchange Serveren ligger på en Sydenergi-linie.

Jeg har en anden server på en TDC linie og der kommer det bare igennem. Der er samme opsætning, router (Ja domainet hedder noget andet).
Avatar billede freesoft Praktikant
28. februar 2008 - 19:12 #61
Vil tpo og fetflex og lægge et svar? :-)

Hvis din MX peger rigtigt, og du ikke er black listet, skulle der vel ikke være så meget andet...
Avatar billede fetflex Nybegynder
29. februar 2008 - 09:04 #62
Har prøvet at lave en ns lookup, og det ser altsammen fint ud.

Non-authoritative answer:
petersen-co.com MX preference = 10, mail exchanger = mail.petersen-co.com
petersen-co.com
        primary name server = ns.scannet2.dk
        responsible mail addr = hostmaster.scannet2.dk
        serial  = 2007010800
        refresh = 28800 (8 hours)
        retry  = 7200 (2 hours)
        expire  = 604800 (7 days)
        default TTL = 3600 (1 hour)
petersen-co.com internet address = 195.69.131.130
petersen-co.com nameserver = ns.scannet2.dk
petersen-co.com nameserver = ns2.scannet2.dk

petersen-co.com nameserver = ns.scannet2.dk
petersen-co.com nameserver = ns2.scannet2.dk
mail.petersen-co.com    internet address = 85.235.232.246
ns2.scannet2.dk internet address = 195.69.129.2
ns.scannet2.dk  internet address = 195.69.128.141

Så prøvede jeg at kontakte din smtp server uden problemer:
220 easyexchange.dk Microsoft ESMTP MAIL Service, Version: 6.0.3790.3959 ready a
t  Fri, 29 Feb 2008 09:03:59 +0100

Et af stederne hvor jeg har set denne fejl fremkomme var det kun med Tele2 og GMAIL. Så det kan sagtens passe.

Hvis du ik allerede har prøvet det vil jeg sige at du skal prøve den firmware opdatering, er næsten 100% på det vil hjælpe.

Men skulle det mod alt forventning ikke virke ville jeg prøve at sætte MTU pakkestørelsen ned på din WAN side.
Avatar billede Slettet bruger
29. februar 2008 - 10:01 #63
> freesoft
Ingen point til mig. Men mange tak for tilbudet.
Jeg har faktisk fået mere end jeg har ydet. At det var en Firmware update der skulle til, havde jeg aldrig drømt om. Så det må være fetflex der skal have pointene.

:-)
Avatar billede freesoft Praktikant
29. februar 2008 - 10:30 #64
fetflex vil du så lægge et svar? Ellers tager jeg bare point, og det synes jeg jo ikke jeg skal.

tpo, nej det havde jeg godt nok heller ikke :)
Avatar billede fetflex Nybegynder
29. februar 2008 - 10:47 #65
En firmware opdatering af Zywall produkter burde klare problemet :)

Det er hermed gjort :)