Avatar billede webdb Nybegynder
07. august 2007 - 21:51 Der er 9 kommentarer

Encoding problemi .net, asp:textbox

Hej,

Jeg har en alm. aspx side, med en asp:TextBox og en asp:Button
TextBox fungerer som et indtastningsfelt i en søgeformular, hvor man kan indtaste et søgeord. Søgeord kan eks. være: Børn

Problemet er, at ved POST af formdata, medtages æ ø å ikke som karakterer, men som specialtegn.

Jeg har i web.config følgende:
<globalization requestEncoding="ISO-8859-1" responseEncoding="ISO-8859-1" culture="da-DK"  uiCulture="da-DK"  />

Hvad mangler der for at æ ø å kan medtages ?
Avatar billede kalp Novice
07. august 2007 - 21:53 #1
hop indunder ASP.NET Configuration Settings og sæt den korrekt der.

se her
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms186181.aspx
Avatar billede kalp Novice
07. august 2007 - 21:54 #2
og ellers må du benytte

Server.HtmlEncode(string);
Server.HtmlDecode(string);
Avatar billede webdb Nybegynder
07. august 2007 - 22:13 #3
Problemet er desværre allerede ved hentning af indhold i textbox, ID=txtSearch
Ved debug af kode ses: txtSearch.Text = børn

Så HtmlEncode / Decode hjælper ikke.
Hvad skulle det være for en Configuration Settings  der mangler ?
Avatar billede kalp Novice
07. august 2007 - 22:17 #4
webdb >>

jeg går ikke ud fra det er meningen jeg overbevise dig om, at prøve et forslag?

men du får et svar alligevel;) - fordi den sagtens kan overrule din web.config fil!

og så må du så sikre dig, at det ikke blot er din browser som er sat til, at se siden med forkert tegnsæt.
Avatar billede kalp Novice
07. august 2007 - 22:23 #5
Har du lagt mærke til der er sådan en dynamit ikon i højreside over dine projektfiler?

det er du skal trykke
Avatar billede webdb Nybegynder
07. august 2007 - 22:26 #6
Hej. Alle forslag er velkomne. Jeg har prøvet dit forslag mht. HtmlEncode/ HtmlDecode, desværre uden held da indholdet af tekstboksen allerede før der er mulighed for at encode er børn. Og browseren er ikke sat forkert.
Avatar billede kalp Novice
07. august 2007 - 22:31 #7
du kan også prøve

Server.UrlDecode(string)
Server.UrlEncode(string)
Avatar billede webdb Nybegynder
07. august 2007 - 22:33 #8
ja, web application configuration. Er det en application setting der mangler ?
Avatar billede kalp Novice
07. august 2007 - 22:41 #9
Du sætter det op på IIS'en..

Dvs. du vælger fra IIS'en egenskaber på din  Web applikation.

Klik på ASP.NET, og klik Edit Configuration, og klik Application.

så skulle du gerne kunne rette det her et sted.. har ikke en IIS på denne maskine:P

men den tilføjer i hvertfald det nødvendige til din web.config fil