Avatar billede anjensen1 Novice
01. august 2007 - 10:57 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

driver til realtech-lyd på ASUS P5K giver problemer

hej, Jeg har alv. problemer med at installere (Bundkort ASUS P5K) lyd drivere (realtech) på ny xp pc.
De medfølgende drivere kastede en fejl under installationen, som derefter blev afsluttet. Jeg har derefter hentet en driver fra asus's hjemmeside (kort og model er korrekt), men installationen fejler hver gang på samme sted.

klik på 'opdatér driver´i xp fører ikke til nogen handling. knappen lyser blot, men der sker intet.

MEN. i 'tilføj/fjern' er der alligevel listet en driver for lydkort!
Jeg overvejer så at fjerne denne driver, men skræmmes lidt af en advarsel om at driveren er nødvendig for at windows kan fungere korrekt.

1) Er det efter jeres erfaring sådan at selve xp kan crashe totalt (ikke bootbar) blot fordi en lydkortdriver afinstalleres ;)
-Eller er det rimeligt harmløæst at ignorere den (dumme) advarsel..

2)
Er der nogen der kender ASUS model P5K og dette her lyd-driver installations problem, og ikke mindst en løsning :)
pfh. tak
Avatar billede venturer Nybegynder
01. august 2007 - 11:06 #1
Jeg ville skynde mig at fjerne alle spor efter installationen. D.v.s. afinstaller alt hvad der har med lydkortet at gøre og hefter prøve at installere den nye driver.

Det at Windows skriver det muligvis er nødvendigt for at fungere korrekt skal du ikke tage så højtidligt i dette tilfælde.
Avatar billede anjensen1 Novice
01. august 2007 - 11:17 #2
ja, det er også det jeg har tænkt. Jeg vil lige se om der er nogen der melder sig som kender problemet.
Tak for din interesse!
Avatar billede halifax Nybegynder
01. august 2007 - 11:44 #3
Det er en skam du ikke skriver hvilken fejl eller fejlmeddelelse, du får, når installationen fejler. Hvordan skulle vi kunne fejlsøge, når der ikke er et lille "hint" at gå efter, evt. Google fejlteksten eller error Nr. hvis en sådan fremkommer.

Du kan måske få yderligere info om fejlen under Computeradministration -> Logbog såfremt der står noget med Fejl eller Advarsel i f.m. driverinstallationen. Skriv evt. info ind her.
Avatar billede valbyhus Nybegynder
01. august 2007 - 12:25 #4
Når du har afinstalleret lyddriver, så prøv at se, om det er sat til i bios, før
du forsøger, at geninstallere.
Avatar billede summer Mester
01. august 2007 - 21:51 #5
Jeg havde lignende problemer med en ny pc fra TopData med et ASUS P5ND2 SE Bundkort. Det endte med at jeg skulle bruge en Vista driver til mit XP windows!!!
Avatar billede anjensen1 Novice
02. august 2007 - 15:09 #7
I skal have mange tak for jeres interesse. Det endte med at jeg re-installerede xp og startede fra bunden af med driver installation.
Jeg hentede på asus hp den sidste daterede driver:
RealtekALC883_Audio_V51005391_V6015391.zip
..og så lykkedes det :)
Jeg véd ikke om det var tilfældigt, eller om det var denne 'nye' kombidriver der gjorde det, for jeg havde ikke nogen særlig lyst til at prøve de medfølgende drivere een gang mere :(
Driveren der virkede var til xp, ikke som summer foreslår til vista, og det vil jeg da umidelbart ikke regne med som nogen løsning(?) -måske fordi kortet er vista prepared eller hva det er de kalder det ..synd bare at vista ikke selv er 'prepared'..
Som sagt, tak for jeres kommentarer, men det endte altså med en ommer ;)
mvh.