Avatar billede mrbogo Nybegynder
30. juli 2007 - 22:33 Der er 3 kommentarer

bogføre kreditnota korrekt

Jeg ønsker lidt hjælp til bogføreing af kreditnota.
Jeg oprettter en kreditnota lige som man laver en faktura
Når jeg så laver en kasseklade og jeg vælger den rigtige kreditnota kommer den selv om med konto 56100 Debitorer, ubetalte faktura, hvilken konto skal jeg så afstemme på ??
Jeg vil gå ud fra at det var varesalg men så kommer problemerne, er det rigtigt ??
Jeg kan se når jeg laver kassekladen viser den at min debitorer, ubetalte faktura at beløbet bliver større, det er da ikke rigtigt eller hvad ??
Hvis jeg så bruger afstemmningskontoen varesalg bliver det større, det virker som om der er byttet om på noget.
Så har jeg prøvet at taste -(minus) foran ved oprettelsen af kreditnotaen men det vil den ikke acepter. Men når den står i kassekladen er den med -(minus foran)

Er der nogle som kan hjælpe en mand i nød ??
Avatar billede halifax Nybegynder
31. juli 2007 - 03:19 #1
Du kan ikke lave en kreditnota på en ubetalt faktura, vel. Det giver ikke mening. Nu bruger jeg godt nok et andet program end Summa, men mon ikke det kan gøres på denne måde

1. Simpelthen slet (nedlæg) den ubetalte faktura. Så er det mellemværende ude af verden - ingen carer solgt og ingen tilgodeh. hos debitor. Eller

2. Bogfør fakturaen som betalt kontant, Modkonto Kasse. Dernæst Kreditnotaen, modkonto Kasse. Ind og Ud burde jo så ophæve hinanden for både varer (og momsen) og kontanter.

Nogle systemer virker også på den måde, at som modpost til Kreditnota skal angives det pågældende fakturanr., hvorefter systemet selv laver de modsatrettede posteringer. Men som sagt, kender ikke nøjere til Summa.

Som sagt gættes på, at hovedproblemet er at lave kreditnota til en ubetalt faktura. Tænk om kunden godskrives kreditnotaen og dernæst undlader betaling af fakturaen. Ud fra logikken, man kan ikke få beløb tilbage, som man endnu ikke er kommet af med.
Siger manualen ikke noget om, hvad der skal være opfyldt for at Summa akcepterer oprettelse af kreditnota?
Avatar billede mrbogo Nybegynder
31. juli 2007 - 10:40 #2
Jeg kan godt se pointen i det du skriver. Og nej manualen siger ingen ting, kun hvis det var hele fakturaen der skulle krediteres.
Jeg nævnte nok ikke i mit indlæg at det var kun en vare der skulle retur og ikke hele fakturaen.
Selvfølge kunne jeg slette hele fakturaen og lave en ny,men syntes det måtte være nemmer at bare krediter den en vare ud af mange som gik retur. Så jeg kan enten vente til den er gået ind på kontoen eller slette det hele, så kan jeg godt se hvad afstemmningskontoen skal være, i mit tilfælde bank.
Avatar billede halifax Nybegynder
31. juli 2007 - 11:30 #3
Jeg kan godt se logikken i din tankegang om kun at kreditere en eller få varer, men Summa vil åbenbart ikke det samme som dig. Der findes mange eksemler på, at vi ligger under for systemtyrani.

Senest i sommer har jeg gjort indsigelse overfor et større håndværkerfirma på både timeforbrug og varer. Jeg havde intet betalt. Jeg modtog en kreditnota på det hele (den opr. faktura) og tænkte: Hov, hvad sker her! Indtil der kom en helt ny faktura med ændret timer og varer.

Det minder meget om din situation. Altså kreditnota på hele opr. faktura og dernæst ny korrekt faktura. Kan Summa ikke på grundlag af gl. faktura oprette en identisk ny, som så rettes til, før endelig oprettelse akcepteres.

Du skriver "...manualen siger ingen ting, kun hvis det var hele fakturaen der skulle krediteres." - Det tyder på du må gå den slagne vej og kreditere det hele. Kan du ikke, når fakturaen er åbnet, med et enkelt kneb vende den til Kreditnota.

Mon ikke det er svar nok til at komme videre.