Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2007 - 12:09 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Bærbar til foto

Jeg har tænkt mig at anskaffe mig en bærbar til afløsning af min gamle stationære.

Da jeg har en ekstern WD harddisk, er harddisk kapaciteten ikke af betydning, men hvad skal jeg prioritere (CPU, RAM, grafikkort m.m.), når den primært skal bruges til fotoredigering.

Mvh
Falconi
Avatar billede venturer Nybegynder
23. juli 2007 - 12:19 #1
Jeg vil helt klart prioritere RAM.
Hvis det er til seriøs brug, formoder jeg at du har tænkt dig at bruge en god eksterne skærm. Hvis ikke, så er skærmen på den bærebare også noget du skal kigge efter.

CPU er sjældent den afgørende faktor ved billedbehandling, med mindre du laver MANGE effekter. Hukommelse vil du ALTID have brug hvis billederne skal bruges til bare lidt mere end 10x15 fotos.
Grafikkortet er heller ikke SÅ kritisk. Jeg har endnu ikke set bærebare med grafikkort i samme klasse som "prof" kort til billedbehandling. Du skal derfor "bare" have et godt desktop grafikkort, og dét sidder der efterhåndn i de fleste bærebare.
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2007 - 12:20 #2
Hvilken form for fotoredigering skal du lave? Snakker vi fjerne røde øjne i picasa eller snakker vi hardcore manipulering i Photoshop?
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2007 - 12:22 #3
Hvis prisen har betydning hvilket jeg næsten går ud fra... Medion PC'er fra Aldi... Der får du meget for pengene.
Ellers hvis du har mod til det ... Køb en Macbook
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2007 - 12:47 #4
Tak for kommentaren venturer. Det var en god hjælp.

Og til lacops:
Jeg vil ikke kalde det hardcore manipulering, men nærmere justering (hvidbalance, farvemætning, skarphed, beskæring) af RAW-filer i Lightroom.

Da jeg har en 17 tommer fladskærm (p.t. til den stationære), vil jeg gerne kunne koble den på den bærbare, så jeg har billedet på den store skærm og redigeringsmenuerne på skærmen på den bærbare.

PS. Jeg er ikke klar over, om jeg kan fordele points mellem jer, men hvis jeg kan, må venturer godt lige sende et svar, da jeg ikke kan give points på en kommentar.
Avatar billede old-faithful Praktikant
23. juli 2007 - 13:37 #5
Du skal måske være opmærksom på, at det kan være svære at få de rigtige farver frem når man redigerer på en bærbar. Ofte er en bærbar skærm mere lys end f.eks. en CRT-skærm. Hvis du f.eks. laver et mørkt billede på din bærbare kunne det se endnu mørkere ud på en "almindelig" skærm, hvis du ikke er påpasselig. Dertil kommer at lysstyrken fremstår forskelligt afhængig af hvordan du sidder foran din skærm (hvilken vinkel).
Avatar billede venturer Nybegynder
23. juli 2007 - 15:10 #6
Ét stk svar.

Old-F. Som han lige skrev så har han i forvejen en fladskærm han har brugt og som fortsat ville blive brugt på den bærebare. Vi må derfor formode at han selv kender kvaliteten på den :)
Avatar billede old-faithful Praktikant
23. juli 2007 - 15:22 #7
Ja, det var nu mere en bemærkning ift. hvis han havde tænkt sig også at bruge den bærbare alene, men du har da ret i din bemærkning ;-)
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2007 - 11:51 #8
Jeg takker for svarene. Jeg giver dig lacops 50 points for tippet om Medion fra Aldi og dig venturer 150 points for god hjælp til, hvad jeg skal prioritere. Også tak til old-faithful for kommentaren om skærm-kvaliteten.