Avatar billede bearhugx Nybegynder
14. juli 2007 - 08:12 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Webserver på Cybercity router + trådløs

Hej venner

Jeg ønsker selv at hoste mit domæne fra en computer i stuen. Jeg er dog rendt ind i nogle problemer med at få NAT til at virke...

Mit setup er som følger:
[Internet] => [Cybercity ZyXEL router] => [802.11b/g router med 4 wired porte] => [webserver]

Hvad jeg forestiller mig at der skal ske er følgende:
Når folk via internettet laver en :80 connection til min faste IP, så skal requesten sendes videre til den trådløse router, som så igen skal sende requesten videre til serveren (som er forbundet til den trådløse router via ethernet kabel)

Serveren også bruges som filserver, hvorfor den skal være til rådighed for det lokale netværk.

Er dette muligt? - og i så fald - noget, der vil hjælpe mig igennem opsætningen af NAT?
Avatar billede riversen Nybegynder
14. juli 2007 - 09:46 #1
hvis din trådløse router kan laves om til "rent" access point, kan du gøre det. Du kan også deaktivere nat og lave en statisk route i zyxel til det subnet, som er indersiden på din trådløse router. Det er den lidt sjovere og lærerige løsning. Ellers forward port 80 til wireless og derfra forward port 80 til din webserver. Det er den knap så pæne og lidt amatøragtige løsning ;)
Avatar billede riversen Nybegynder
14. juli 2007 - 09:47 #2
altså deaktivere nat i den trådløse. På den måde kan du tilgå dine subnets på tværs af den trådløse uden at skulle åbne for porte etc.
Avatar billede bearhugx Nybegynder
14. juli 2007 - 09:57 #3
riversen:
"rent" accesspoint: hvad betyder det præcis?
Betyder det at den trådløse f.eks. ikke skal være DHCP server - at de forskellige klienter skal hente deres IP fra ZyXEL routeren (hvis de kan det - det ved jeg ikke helt)
Avatar billede kenp Novice
14. juli 2007 - 10:31 #4
bearhugx -> det kan du sagtens.. her er hvad du skal gøre .. (ganske vist en anden router men princippet er det samme) http://kbserver.netgear.com/kb_web_files/n101496.asp
Avatar billede bearhugx Nybegynder
14. juli 2007 - 17:53 #5
Ok ... Nu har jeg sat det op som beskrevet i kenps link ...

Når jeg indtaster domænenavnet (som allerede peger på min offentlige IP), så får jeg connection refused/serveren kan ikke findes...

Men når jeg er på en conputer, som er udenfor mit LAN, så virker det fint nok... Noget der har et svar på det ?

wget - hjemmefra (internt på LAN):
##############################################################################
sskroeder//sskroeder-laptop ~ wget skroeder.dk
--17:49:07--  http://skroeder.dk/
          => `index.html'
Løser skroeder.dk... 85.82.202.9
Connecting to skroeder.dk|85.82.202.9|:80... mislykkedes: Connection refused.

##############################################################################

wget - fra mit universitet
##############################################################################
[skrodr04@lucia ~ $] wget skroeder.dk
--17:50:05--  http://skroeder.dk/
          => `index.html.1'
Resolving skroeder.dk... 85.82.202.9
Connecting to skroeder.dk|85.82.202.9|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 49 [text/html]

100%[====================================>] 49            --.--K/s

17:50:05 (2.60 MB/s) - `index.html.1' saved [49/49]
##############################################################################

min natopsætning ser således ud: http://imada.sdu.dk/~skrodr04/NAT-options.png
Avatar billede kenp Novice
14. juli 2007 - 20:36 #6
Det er fordi at din zyxel ikke har nat loopback on aktiveret. det gør du således. http://www.geertsen.dk/articles.asp?ArtId=2
Avatar billede bearhugx Nybegynder
14. juli 2007 - 21:39 #7
Yay!... Det virker -- hold da op - havde jeg bare vidst at det egenligt ikke var så svært .... men på den anden side - det er jo det man har eksperter til ;-D

kenp - du er dagens mand i skysovs, intet mindre ...
riversen - tak fordi du ledte mig på tankerne om et "rent accesspoint" ;-D

Jeg har benyttet mig af begge jeres svar, men primært kenps guide, derfor ønsker jeg at fordele pointsne således
kenp: 150
riversen: 50

Læg et svar, begge to (eller - hvis i ikke ønsker point - meddel dette), så kan i få jeres point ;-D
Avatar billede kenp Novice
14. juli 2007 - 23:44 #8
Du deler bare som du har lyst.. :) godt at det virker.
Avatar billede riversen Nybegynder
15. juli 2007 - 08:09 #9
bare behold dem