Avatar billede baileys Nybegynder
06. juli 2007 - 19:12 Der er 2 kommentarer

Sende filer trods firewall

Jeg er på jagt efter noget viden om følgende...

F.eks. tillader MSN at man sender filer til hinanden, selvom man er bag firewalls i begge ender - og nogle gange kan man alligevel ikke se f.eks. webcam, mens man andre gange godt kan, igen trods firewalls i begge ender.

F.eks. på min hjemmeforbindelse, hvilket er noget bolignetværk hvor der er lukket ind, og 100 mennesker deler samme IP - og alligevel kan jeg se andres webcam, og de kan se mit - selvom begge ender er bag firewalls og på lukkede netværk.

Modsat kan jeg ikke bruge f.eks. mIRC til at sende filer hvis begge er bag firewalls pga. den måde CTCP/DCC protokollen er bygget på med connect eller connect-back.

Men hvordan gør MSN det - altså nedbryder den mulighed?

Jeg roder med en bot med DCC-muligheder, og hvis jegpå en måde kunne modificere den til at tricke hvad end msn gør, så...
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. juli 2007 - 20:15 #1
MSN sender på en bestemt port. Vidst nok port 1080. Denne port er på de fleste firewalls åben da den netop bruges til MSN. Skype bruger port 80, altså den samme som browsere, som altid er åben. Ftp programmer bruger port 21 som næsten altid er åben.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. juli 2007 - 20:19 #2
TCP og UDP. Jeg ved ikke hvad forskellen er. Hvis Mirc bruger en bestemt port (hvilket den gør), skal denne port åbnes hele vejen gennem dit lokale netværk som den rigtige type. Nogle gange skal der åbned en port til udgående trafik og en anden til indgående. Andre gange skal der åbnes et range af porte, f.eks. port 3001-3020. Det er hovedsagelig i spil dette forekommer.