Avatar billede superstoffer Nybegynder
05. juli 2007 - 10:31 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Valg af navn til AD?

Hej Eksperter,

Jeg er lige begyndt at rode med Windows Server 2003 fordi jeg skal bruge den til host for Microsoft CRM.
Jeg har hentet en guide fra MS til, hvordan jeg skal opsætte serveren og CRM, men jeg har et lille problem:
Jeg skal oprette et AD og de bruger eksterne adresser i guiden (adventureworks.com).
Jeg har alm. domænenavne ude i byen men de er ikke tilknyttet den her server.

Hvad skal mit AD hedde? Skal det være det samme som domænet ude i byen eller er navnet fuldstændig underordnet?
Avatar billede venturer Nybegynder
05. juli 2007 - 10:41 #1
Det er principielt ligemeget.

Nogen vælger det samme domænenavn internet som eksterne for at gøre det lettere for brugere i firmaet. Rent administrativt er det lettere og mere overskueligt at bruge seperate navne.

Du kan så vælge at bruge et helt isoleret navn som superstoffer.intern (isoleret i den forstand at dette navn ikke kan eksistere på internettet), eller du kan bruge dit domæne så hvis du har købt domænet superstoffer.dk, så kan dit AD domæne hedde ad.superstoffer.dk
Avatar billede superstoffer Nybegynder
05. juli 2007 - 10:44 #2
Så hvis jeg f.eks. har domænet www.firma.dk kan jeg godt kalde mit AD crm.firma.dk selvom det ikke kan tilgås eksternt i browseren?
Avatar billede venturer Nybegynder
05. juli 2007 - 10:49 #3
Sagtens. :)
Avatar billede superstoffer Nybegynder
05. juli 2007 - 10:53 #4
Takker mange gange for det hurtige svar! Du self alle pointene! Har lige et tillægsspørgsmål, hvis det er okay?
Hvis jeg skal tilgå minserver1 på domænet crm.firma.dk (f.eks. en shared mappe) fra en user, hvad skriver jeg så?

PS: Stick around for jeg får sikkert 1000 spørgsmål i den her forbindelse, så der er lette point i luften! :D
Avatar billede venturer Nybegynder
05. juli 2007 - 11:06 #5
Hvis brugeren er på samme netværk som serveren er det nok bare at skrive  \\minserver1\sharenavn

Serverens fulde navn er computernavn + domænenavn så den kan også tilgås på \\minserver1.crm.firma.dk\sharenavn

Men begge dele bør virke.
Avatar billede superstoffer Nybegynder
05. juli 2007 - 11:08 #6
Takker mange gange! Det er god karma! :-) Jeg opretter som sagt nok snart et nyt n00b spørgsmål, når jeg rammer ind i problemer...
Avatar billede screem_brille Novice
05. juli 2007 - 12:14 #7
vælger du et privat domæne navn til det interne AD, bør du kalde det .local så ved windows nemlig at det er et domæne der netop aldrig vil kunne blive fundet på nettet.