Avatar billede pede1987 Nybegynder
05. juli 2007 - 00:48 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Valg af digital kamera

Hej..
Jeg stå og har mulighed for at købe følgende kameraer:
Sony DSC-W40
Samsung Digimax L55W
Panasonic DMC-LZ5 Lumix

Da jeg ikke har så meget forstand på digital kamera og er blevet lidt forvirede over alle de informationer der ligger på nettet, ville jeg hører om I ville hjælpe mig med at give mig nogle råd før jeg køber et digital kamera? Samt hvilke et af de 3 er det bedste og derved det kamera som I ville råde mig til at købe..?

Tak for hjælpen
Mvh Peter
Avatar billede thegenuine Praktikant
05. juli 2007 - 01:37 #1
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
05. juli 2007 - 03:17 #2
De fleste kameraer giver i dag et udmærket billede. Derfor ville jeg koncentrere mig om det jeg skriver nedenfor.

På de fleste digitalkameraer sidder der både en farveskærm, samt et traditionel "øjevindue". Hvad vil du bruge? Prøv at låne et kamera, og se hvad der behager dig mest. Jeg tror de fleste bruger farveskærmen, altså holder kameraet 20-40 cm. fra hovedet, og kigger på en skærm.

Ud fra det: Mange farveskærme er enten små, eller grovkornet. Det er svært at se om billedet er blevet skarpt. Derfor er det rart at man nemt kan zoome ind på billedet man lige tog, for at checke skarpheden.

"Øjevinduet", den traditionelle måde man kender med at kigge "gennem" kameraet, har oftest en meget lille størrelse på digitalkameraer. Dermed er det næsten umuligt at se hvad det er man kigger på.

Zoom: Har du brug for meget zoom? Mange kameraer understøtter kun 3 * zoom. Det er i de flestes tilfælde for lidt, når det kommer til stykket. Glem alt om "digital zoom"- tallet. Det svarer til at du tager et traditionelt 10*15 billede, klipper en del af billedets sider af, og igen strækker resultatet til 10*15. Altså mindre informationsområde (færre data) til at gengive billedet. Det resulterer i grovkornede billeder. Angivelsen af zoom skal være i optisk.

Lommekamera eller taskekamera? Hvor transportabel skal kameraet være? Ikke alle lommekameraer er lige behagelige at gå med i skjortelommen.

Batteri: Standardbatterier, special batteri, eller direkte ladning?
Kameraer med standardbatterier er meget nemme/hurtige at udskifte. Man kan oftest både bruge Alkaline (std. batterier), eller genopladelige batterier.
Specialbatterier skal som regel tages ud og lades. Dermed skal du have flere, dyre batterier, for hele tiden at være skudklar.
Direkte ladning: Kameraet er uanvendelig i et par timer, når det er løbet tør for strøm.

Trykknapper og placering. De fleste kameraer har mange knapper. Glem alt om dem og koncentrer dig om:
Knappen til at skyde billedet med. Finder du den nemt når du holder kameraet op? Er den nem at mærke sig frem til?
Zoom: Falder det dig let at mærke hvor zoomknappen sidder? Er det nemt at justere zoomen?

Der er selvfølgelig mange andre ting der kan spille ind i kameravalg, men det var de mest grundlæggende punkter fra min side. jeg har ikke noget forhold til de kameraer du nævner, og vil derfor afholde mig fra en anbefaling.

jeg bruger selv et Canon S2 IS.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
05. juli 2007 - 03:26 #3
Nå, ja. Så er der selvfølgelig http://www.dpreview.com/ som nok er den mest gennemgribende og omfattende side på nettet hvad kameratest angår. Selvom hver test er meget omfattende, er det egentlig hurtigt at læse igennem, og man får alt at vide om, hvad der er skidt og godt ved en bestemt model.

Der drages ofte også sammenligninger mellem forskellige mærker/modeller i testene.
Avatar billede Slettet bruger
21. juli 2007 - 10:18 #4
køb kamera fra en producent der også har lavet alm film kameraer

dvs canon/nikon/minolta/olympus/kodak fx
Avatar billede drgonzo Praktikant
30. juli 2007 - 23:23 #5
Et hurtigt indskud. Har selv Sony DSC W55 og er sindsygt imponeret. Når man lige læser manualen og kører indstillingerne igennem er der bare ikke lysforhold der er dårlige. Solnedgange, Stærk sol, svag lys under alle forhold har det virkeligt imponeret. Gik ned til den lokale fotosnedker, var lidt fræk, fik kamera, 1gb kort, kamera taske for 1900kr, godt køb synes jeg selv. Ved ikke lige hvad forskellen på W55 og W40 er, men det kan vel undersøges. Bare lige et indskud med lidt personlig erfaring med et Sony, da du nu efterspurgte lillebroren til mit
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
03. august 2007 - 01:15 #6
Lidt respons fra pede1987!
Avatar billede pede1987 Nybegynder
05. august 2007 - 21:32 #7
Ja sry, ha haft en masse igang, men har læst og taget til mig. Tak for svarene. Jeg ha valgt Sony'en, selvom mit spørgsmål ikke helt blev besvaret :) Men intet i vejen der, ha læst hvilke råd i ha givet mig omkring tanker bag kamera køb..
Avatar billede pede1987 Nybegynder
05. august 2007 - 21:41 #8
sry for dobbelt post. Hvordan afslutter man enlig linien og afgiver pointene?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. august 2007 - 00:11 #9
Du anmoder om svar fra de personer du vil tildele point, og uddeler disse som du synes det passer.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. august 2007 - 14:12 #10
Ok, tak for point.
Avatar billede drgonzo Praktikant
06. august 2007 - 14:20 #11
Tjahh Akyhne, du sørgede for at fortælle ham han skulle bede om svar, og smed det som svar, skulle han ikke have bedt om et? ;)

Hvilket Sony købte du? Er det DSC Wxx serien bliver du meget glad for det.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. august 2007 - 14:34 #12
drgonzo: Jeg synes da jeg har bidraget med en hel del i denne tråd. Dermed har jeg det fint med at putte et svar. Det er jo op til spørger hvem der skal have point, ikke mig. Og jeg har jo skrevet hvad spørger skulle foretage sig.

pede1987: Hvis det er en fejl jeg fik alle pointene, må du sige til.
Avatar billede drgonzo Praktikant
06. august 2007 - 15:34 #13
rolig nu, det var bare gas. Selvfølgelig har du lavet rigeligt, point er mig nu også ligegyldigt. Men for en der det sidste stykke tid har gået meget op i hvordan og hvorledes svar/point håndteres på E, burde du måske lige svare på det som spørgeren egentlig spørger om, nemlig hvilket er bedst af de 3 kameraer han foreslår, hvilket der vist ikke er en eneste af os der har svaret på ;)
Derudover er der mange der stiller deres spørgsmål på E for at få et klart svar og netop ikke gider sidde og læse en hulens masse tests og køberguides igennem som de sikkert selv kunne finde, men hellere vil have et direkte svar fra en erfaren bruger af den ting de efterspørger.
Så vidt jeg ved er point fordelingen på E da stadig op til spørger, og ikke defineret ud fra antal ord man har skrevet, så det første indlæg i tråden er lige så korrekt som alle vi andres, da ingen i realiteten svarer 100% på spørgsmålet, er den med, at man har bidraget med en del i og for sig også irrellevant ;)
Lig nu ikke for meget i det, bare min mening. Spørger kom frem til et valg og det er hovedsagen. :)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. august 2007 - 16:14 #14
Der er sikkert kun få i verden der kan sige hvilket af de 3 kameraer der er det bedste. En sælger vil være præget af hvilket kamera han tjener mest på, vi andre har ikke haft de 3 i hånden. Derfor mener jeg man kan bidrage med 2 ting:
* Personlig erfaring med kameraerne.
* Hints til hvad spørger skal vælge ud fra.

Spørgers hovedspørgsmål er: "Da jeg ikke har så meget forstand på digital kamera og er blevet lidt forvirede over alle de informationer der ligger på nettet, ville jeg hører om I ville hjælpe mig med at give mig nogle RÅD før jeg køber et digital kamera?"

tillægsspørgsmålet er: "Samt hvilke et af de 3 er det bedste og derved det kamera som I ville råde mig til at købe..?"

Jeg mener selv mine råd/svar på hovedspørgsmålet er fyldestgørende for en newbie inden for kameraer.

dpreview.com laver nogle yderst beskrivende tests, og ønsker man ikke at læse det hele, kan man blot springe til "conclusion" for at få et sammendrag. Som jeg husker det, er ovennævnte kameraer desværre ikke testet.
Avatar billede drgonzo Praktikant
06. august 2007 - 16:27 #15
ok, du læser spm i omvendt rækkefølge, flot.. Som jeg ser det er det nu de 3 kamz der er udgangspunkt for spm
Avatar billede pede1987 Nybegynder
09. august 2007 - 17:13 #16
Jeg må sige at jeg giver drgonzo ret. Men ingen sure miner, jeg har fået mit et SONY kamera som jeg er blevet glad for :)
Kameraet blev Sony DSC-W40, da jeg ikk har mulighed for at købe w55 - som jo ellers har en meget store display i sig i forhold til W40
Avatar billede drgonzo Praktikant
09. august 2007 - 19:02 #17
Ja for en der selv himler op om håndteringen af svar og point på E, endda laver tråde om det, er det en yderst mærkværdig opførsel, ohh well hovedsagen er jo du fik den hjælp du skulle bruge :) Er også super glad for mit w55 så også lige det er faldet ca 600kr de 3 måneder jeg har haft det :(
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
09. august 2007 - 19:52 #18
drgonzo: Du har totalt mistet pointen i mit angreb på "en vis person". Det gik meget kort ud på følgende:

Spørger: "Anbefal et videoediteringsprogram" (200 point at hente)
"en vis person" svarer: "TMPGEnc 4 Express".

Det var ikke sådan ordret, men i princippet det samme.

Jeg spurgte så om "en vis person" syntes det var i orden at tage 200 point for den hjælp, og han blev godt sur i skralden.

For det første brugte jeg en del mere tid på 05/07-2007 03:17:16 end "en vis person" brugte på at skrive ½ linie.
For det andet er overskriften i dette indlæg "Valg af digital kamera". Dette er ikke spørgsmålet. Et spørgsmål slutter med korrekt grammatik med et "?".

Så min personlige konklution er at første spørgsmål her er:

"Da jeg ikke har så meget forstand på digital kamera og er blevet lidt forvirede over alle de informationer der ligger på nettet, ville jeg hører om I ville hjælpe mig med at give mig nogle RÅD før jeg køber et digital kamera?"

Andet spørgsmål er:

"Samt hvilke et af de 3 er det bedste og derved det kamera som I ville råde mig til at købe..?"

Siden pede1987 har accepteret mit svar må det være fordi han var tilfreds med hvad jeg skrev.

Og skal drgonzo træde mere i det, kan han gøre det i den omdiskuterede tråd som han sikkert selv har et link til!
Avatar billede drgonzo Praktikant
09. august 2007 - 20:14 #19
Derfor lyder det stadig dumt at fortælle spørger han skal bede om svar fra de relevante parter, og så smide det som svar, fordi du da selv mener du skal have point, det er lige sådan "en vis person" opførte sig.

SPM Starter

Hej..
Jeg stå og har mulighed for at købe følgende kameraer:
Sony DSC-W40
Samsung Digimax L55W
Panasonic DMC-LZ5 Lumix

Det må ligesom være udgangspunktet

Kommentar: pede1987
09/08-2007 17:13:37  "Jeg må sige at jeg giver drgonzo ret. "

Det der irriterer mig ved det hele, er din udtalelse om, du synes da du har lavet rigeligt i denne tråd og derfor smider svar, lige efter du selv har sagt til spørger han skal bede om svar fra de relevante. Om du så havde 123456789098765432345678 indlæg i tråden, har du stadig ikke svaret på spørgsmålet, og jeg ser derfor dit svar som uberettiget.

Men lad os være enige om at være uenige :)
Avatar billede pede1987 Nybegynder
10. august 2007 - 01:07 #20
Det sys jeg lyder som en god ide. For nej, jeg fik ik svar på mit spørgsmål, men masser af råd.

Nej selvfølgelig troede jeg heller ikke på at der var en som havde alle 3 kameraer og derfor vidste hvilket af dem var bedst. Samtidig også fordi at mange ting svar inde på E er subjektiv set af svaren/kommentaren. Da nogle "ting" (i det her tilfælde kamera) er de ikke teknisk bedre i forhold til de andre, men en holdning mæssig grund til at man synes det kamera er bedre en det andet (som regle fordi man altid har haft canon eller sony og har altid været glade for de kameraer).

Mine point gav jeg også for at slutte tråden, da jeg havde købt kameraer. At det blev akyhne var lidt tilfældigt, udmiddeltbart fik drgonzo ikke pointene fordi han havde lavet et hjulpet mig meget med et andet indlæg hvor han fik pointene.
  Omkring pointene, dem som er så meget herinde for at hjælpe andre har nok de point som de skal have. Så de point jeg har giver, troede jeg, ikke så stor betydning for hvem der fik af hvem. Hvis bare ikke det er på dårlige kommentar/svar, som få pointene.

Jeg må undskylde hvis min title på indlægget ikke er grammatisk korrekt, men da dette ikke er et essay jeg er ved at skrive i dansk tænker jeg at hvis bare det jeg skriver er forståeligt håber jeg at det er ok. Ligeledes kan jeg nemlig også se at vi begge (akyhne) er lige dårlige til kommaer :)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
10. august 2007 - 07:56 #21
pede1987

Da
"Da jeg ikke har så meget forstand på digital kamera og er blevet lidt forvirede over alle de informationer der ligger på nettet, ville jeg hører om I ville hjælpe mig med at give mig nogle råd før jeg køber et digital kamera?"

åbenbart ikke var ment som et spørgsmål, har jeg ikke bidraget med noget i denne tråd.

Du kan hente dine point igen, her: http://www.eksperten.dk/spm/791046
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
10. august 2007 - 07:58 #22
Men tænk lige over til en anden gang, hvorledes du udformer dine spørgsmål. Det sker ofte at folk herinde spørger forkert/ikke gennemtænkt. Det koster tid, både for spørgere og svarere.
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. august 2007 - 10:11 #23
det er jo ikke altid spørgere ved hvad de vil spørge om, akyhne, det er jo ikke alle der er nørder som os to ;)
Avatar billede pede1987 Nybegynder
10. august 2007 - 12:06 #24
akyhne: Jeg vil ikke have pointene igen.

Nej vi er jo alle nørder på hver vores område :-)