Avatar billede -veile- Nybegynder
29. juni 2007 - 21:15 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Server.. hvordan

Hej

Jeg overvejer langt omlænge at få mig en server?

men jeg har lige nogle spørgsmål ;)

1. Hvor stærk skal serveren være ?

2. Hvor stor skal internet forbindelsen min. være. Hvis man har en del domæner som skal være på den?

3. Hvor meget fylder trafikken ? og sletter serveren automatisk de gamle data'er

4. Hvilket OS, vil i anbefale ? og hvilken firewall skal man have for at have sikkerheden høj.

regner selv med at bruge Linux CentOS som OS.

Hpber i kan svare på nogle af de spørgsmål.. der kommer nok flere med tiden.

// Jacob Veile
Avatar billede palle.kaastrup Nybegynder
29. juni 2007 - 22:08 #1
Dine spørgsmål er meget svære at svare på, da svarerne afhænger af....

1. Hvor stærk skal serveren være ?
Hvad skal serveren lave?

2. Hvor stor skal internet forbindelsen min. være. Hvis man har en del domæner som skal være på den?
Hvor mange skal tilgå din server og hvad skal man kunne tilgå. Hvis det f.eks. kun er DNS skal du ikke bruge meget båndbrede, men hvis vi snakker f.eks. web server og ftp server er svaret et helt andet.

3. Hvor meget fylder trafikken ? og sletter serveren automatisk de gamle data'er
Hvilken trafik? Hvilke gamle data?
Generelt kan man sige, at serveren gør som du beder den om?

4. Hvilket OS, vil i anbefale ? og hvilken firewall skal man have for at have sikkerheden høj.
OS kommer an på hvilke applikationer som skal afvikles på serveren og evnerne hos den el. dem som skal administrere den.
Firewall det afhænger helt af hvad den skal kunne, hvor mange offentlige adresser den skal kunne håndtere, og den skal videresende en bestemt offentlig IP adresse eller et bestemt portnummer til en bestemt inderside adresse eller om den f.eks. skal have en egentlig DMZ (demilitarized zone) funktion, som man ofte anvender til servere som skal kunne tilgås fra internettet.

Du må være lidt mere specifik og måske også placere spørgsmålet i en andet kategori det er nok alligevel ikke en Novell Netware server du skal have, selv om det naturligvis også er en mulighed :-)

// Kaastrup
Avatar billede -veile- Nybegynder
29. juni 2007 - 23:39 #2
Serveren skal kunne håndtere en live og 3d chat, regner med at køre på dns fra gratis-dns.dk

har læst at trafik (besøgende) fylder på ens HDD ved ikk om det er rigtig.

Har læst om en firewall der ikk fylder mere end en floppy disk. Har den høj sikkerhed. ??

Jeg koder i PHP MySql Perl Flash så der skal naturligvis være Apcache på serveren. også fordi jeg køre med .htaccess

hvad er Novell Netware Server ??

serveren skal forhåbentlig også kunne håndtere en masse brugere og besøgende..

evt. nævne en opsætning på en server som vil kunne håndtere dette.. serveren kommer til at køre med 3 domæner

// Jacob Veile
Avatar billede palle.kaastrup Nybegynder
30. juni 2007 - 12:32 #3
Du har stillet dit spørgsmål i kategorien Novell Netware Server. Det er et server operativsystem fra et firma der hedder Novell. Hvis du ikke ved hvad det er, har du sandsynligvis stillet dit spørgsmål i en forkert kategori.

// Kaastrup
Avatar billede -veile- Nybegynder
01. juni 2008 - 21:28 #4
Lukker..-..