Avatar billede gita Nybegynder
03. juni 2001 - 23:21 Der er 49 kommentarer og
1 løsning

Sletning af NTFS filer

Jeg har en makine som er blevet leveret med win_2000
H disken er på 40 GB, denne disk vil jeg gerne have lavet i lidt mindre områder.
Hvordan lader det sig gøre, jeg har prøvet med fdisk,
og den funker ikke :o((

Hvad gør jeg så ?????
Avatar billede meistro Nybegynder
03. juni 2001 - 23:26 #1
Med win2000 CDen vælger du at instalere et nyt eksemplar, der har du mulighed for at formatere og lave partioner.
Avatar billede stigc Nybegynder
03. juni 2001 - 23:26 #2
Tror du ikke du bruger den forkert? Her er en udførlig vejledning:

http://home4.inet.tele.dk/eivind/FDISK.html
Avatar billede rkhdk Nybegynder
03. juni 2001 - 23:27 #3
hmm.. prøv: kontrol panel => administator tools => System management => disk management hvad står der  på din disk? ( der skulle står noget med basic eller dynamisk
Avatar billede meistro Nybegynder
03. juni 2001 - 23:28 #4
Partion magic 6.0 kan også gøre det uden at ødelægge data.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
03. juni 2001 - 23:28 #5
du har et probz hvis den IKKE er dynamisk *S*
Avatar billede meistro Nybegynder
03. juni 2001 - 23:29 #6
rkhdk:
er du sikker på man kan lave den aktuelle partionen om.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
03. juni 2001 - 23:31 #7
meistro => JA har lige lært hvordan man gør det i Win2000 Pro (og server), men det kræver at der kun er 2GB der er basic!
Avatar billede meistro Nybegynder
03. juni 2001 - 23:31 #8
Glemte lige at skrive du skal boote på CDromen.
Avatar billede meistro Nybegynder
03. juni 2001 - 23:32 #9
rkhdk>>
Ok
Avatar billede rkhdk Nybegynder
03. juni 2001 - 23:32 #10
man skal ikke lave Windows2000\'s partition (c:\\) større end 2GB, så lave man diske dynamisk, så kan man laver partitioner, gøre dem større eller mindre UNDEN AT SKULLE GENSTARTE!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
03. juni 2001 - 23:34 #11
meistro => er ved at bliver udlæret i Windows2000 Pro, Windows2000 Server (advanced server)
Avatar billede meistro Nybegynder
03. juni 2001 - 23:37 #12
rkhdk>>
Det kan være du kunne have hjulpet med http://www.eksperten.dk/spm/78317.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
03. juni 2001 - 23:42 #13
meistro => hmm er kun 4uger henne.. *S*, så det tror jeg desværre ikke.. *sorry* har kun lært at administre, Konfigure forskellige ting, bruge W2K til at Router (lige som en router (eks. cisco 677)
Jeg lære KUN det jeg får brug for i min uddannelse.. køre ikke selv med W2K *endnu*
Avatar billede rkhdk Nybegynder
03. juni 2001 - 23:57 #14
gita => her er hvordan du opgrader en basic disk til dynamisk.. jeg ved godt der står Advanced server, men det forgår på samme måde!
http://www.microsoft.com/windows2000/en/advanced/help/default.asp?url=/WINDOWS2000/en/advanced/help/sag_DISKconcepts_10.htm
Avatar billede gita Nybegynder
04. juni 2001 - 00:02 #15
Meistro : man kan ikke lave partioner når der er lavet NTFS en gang, systemet vil ikke slette dem.  :o((((
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. juni 2001 - 00:02 #16
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. juni 2001 - 00:03 #17
gita => har du en basic disk på 40Gb?
Avatar billede gita Nybegynder
04. juni 2001 - 00:06 #18
rkhdk = jepper
Avatar billede meistro Nybegynder
04. juni 2001 - 00:07 #19
gita>>
Jo det kan godt lade sig gøre,bruger det selv.
Du skal boot win 2000 CDen.
vælg instaler nyt eksemplar.
På et tidspunkt kan du vælge hvor du vil instalere win2000.
Der er der forskellige taster du kan vælge til bla. at slætte partion og der efter oprette dem.
Avatar billede gita Nybegynder
04. juni 2001 - 00:09 #20
meistro = Har prøvet, den vil ikke lade mig opdele drevet . svinet vil F...... bestemme hvormeget den vil bruge
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. juni 2001 - 00:11 #21
gita => hvad jeg ved, så kan du IKKE ændre på en Basic partition.. det jeg har lært er at du installere Windows2000 på en partition på 2GB (c:\\), hvilket er nok til Windows2000.. når du så har installeret W2K, så laver du disken til DYNAMISK, så kan du laver lige så mange partitioner du vil (det tager ca 5-10min at lave), og det bedste af det hele er at det bliver gjort UNDEN at skulle genstarte!
Når du så har din basic og dynamiske disk, så laver du en partition på den dynamiske disk, som du evt. kalder programmer.. så når du installer programmer lægger du dem på den partition, så du ikke fylder din Basic diks op (C:\\ på 2GB)
Kan du forstå hvad jeg mener?
Avatar billede meistro Nybegynder
04. juni 2001 - 00:12 #22
OK laver lige selv en test 10min.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. juni 2001 - 00:13 #23
hvis Windows2000 ikke vil lade dig slette din partition, så brug PartitionMagic!! det er det bedste program til partitioner ;o)
Avatar billede gita Nybegynder
04. juni 2001 - 00:14 #24
rkhdk >> ikke helt forstået, hvad du mener med Dynamisk, hvor finder jeg lige den del ??????
Og hvad med basic ???
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. juni 2001 - 00:18 #25
gita => der står noget om det her http://www.microsoft.com/windows2000/en/advanced/help/default.asp?url=/WINDOWS2000/en/advanced/help/sag_DISKconcepts_10.htm
Taget fra linket
To upgrade a basic disk to a dynamic disk

Open Disk Management
Right-click the basic disk you want to upgrade, click Upgrade to Dynamic Disk, and then follow the instructions on your screen.
If you do not see this command, you may be right-clicking a volume instead of a disk, the disk may have been previously upgraded to a dynamic disk, or the computer is a portable computer. (Dynamic disks are not supported on portable computers.)

Note

You must be logged on as an administrator or a member of the Administrators group in order to complete this procedure. If your computer is connected to a network, network policy settings may also prevent you from completing this procedure.
To open Disk Management, click Start, point to Settings, click Control Panel, double-click Administrative Tools, and then double-click Computer Management. In the console tree under Storage, click Disk Management.
For additional information about upgrading basic disks to dynamic disks, see Related Topics.
After you upgrade a basic disk to a dynamic disk, you cannot change the dynamic volumes back to partitions. Instead, you must delete all dynamic volumes on the disk and then use the Revert To Basic Disk command.
Before you upgrade disks, close any programs that are running on those disks.
For the upgrade to succeed, any disks to be upgraded must contain at least 1 MB of unallocated space. Disk Management automatically reserves this space when creating partitions or volumes on a disk, but disks with partitions or volumes created by other operating systems may not have this space available. (This space may exist even if it is not visible in Disk Management.)
Once upgraded, a dynamic disk cannot contain partitions or logical drives, nor can it be accessed by MS-DOS or Windows operating systems other than Windows 2000.
Avatar billede gita Nybegynder
04. juni 2001 - 00:29 #26
TAK FOR HJÆLPEN
Avatar billede gita Nybegynder
04. juni 2001 - 00:31 #27
MEISTRO / STIGC / RKHDK.........

I FIK LIDT PÅ KONTOEN

TAK .
Avatar billede meistro Nybegynder
04. juni 2001 - 00:31 #28
Boote CDrom:
Enter: for at instalere win2000.
F8: for at acceptere licens.
ESC: for at instalere ny kopi af windows.
L: for at slette partion.
Enter: for at bekræfte.
E: endnu en bekræftelse.
O: opret partion.
Definer en størrelse i linjen : opret partionmed størrelsen (i MB).
Avatar billede meistro Nybegynder
04. juni 2001 - 00:46 #29
partionmed=partion med
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. juni 2001 - 00:54 #30
kunne du lave en partition?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. juni 2001 - 00:55 #31
Husk at lave partitionen på 2000Mb ellers kan du ikke lave den til dynamisk!!!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. juni 2001 - 00:58 #32
fik du fat i hvordan man lavede partitioner i Windows2000? og hvordan dynamisk disk virker?
Avatar billede meistro Nybegynder
04. juni 2001 - 00:59 #33
Der er da noget pis med 2GB, hvis der bare skal være lidt programmer på maskinen.
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2001 - 01:00 #34
Partition Magic 6,01 Gita, det program kan klare problemet, selv miniudgaven.;o)
Avatar billede meistro Nybegynder
04. juni 2001 - 01:03 #35
Partion magic er et genialt program. Der er bare en ulempe ved det, det koster penge. Jeg ved godt der er en sharware version, den er bare ikke funktionsdygtig.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. juni 2001 - 01:04 #36
meistro => tjaa hvis du spøger en MCSE, så vil han/hun også sige det samme.. *S* ( bliver undervist af en MCSE)
Avatar billede meistro Nybegynder
04. juni 2001 - 01:05 #37
Jeg kan ikke få PM til at virke på NT, så jeg bruger den på ME der kan jeg styre alle partioner fra. Jeg kunne bare ikke få PM 6.0 til at virke på NT.
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2001 - 01:23 #38
Nej nt4,0 virker PM 6,01 ikke, Hvis du installere partition magic meistro under winsdows 2000, så virker den også, jeg har ikke haft problemer med det. Det er giver problemer, er hvis man ændre på partitioner, som ligger foran windows 2000 så går der ged i systemet, og det tror det skal genstarte hele tiden. Super F disk kan slette hvilke som helst partitioner.
Avatar billede kurtj Nybegynder
04. juni 2001 - 01:28 #39
Partition Magic koster penge, Det gør det meste jo. Men jeg syntes pengene er givet godt ud, hvis man roder meget med sine diske. Kender ikke Super fdisk, men det lyder som om den er god!!

kharder>> skal man have den store kædestrammereksamen for at finde ud af den ??
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2001 - 01:32 #40
Nej ikke for at finde ud af Partition Magic Super F disk kan jeg lige finde til dig kurtj. Jeg bruger superF disk, når jeg har en maskine , hvor den alm f.disk ikke vil slette partitionen, efter  at jeg har undersøgt, om der har været brugt PM på den, som så har låst partitionen.
Avatar billede kurtj Nybegynder
04. juni 2001 - 01:37 #41
Nå, okay. Der bruger jeg som regel delpart.exe fra MS. Skal den også køres fra diskette ?? (Super F)
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2001 - 01:41 #42
Kan køre både fra windows 95/98/2000 og fra diskette. Jeg er ved at sende den til dig nu ;o)
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2001 - 01:42 #43
Og nu vil jeg så gå til køjs hygge /kharder
Avatar billede kurtj Nybegynder
04. juni 2001 - 01:44 #44
Takker og bukker!! ;) Godnat & sov godt!!
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2001 - 11:06 #45
;o)vi mailes ved.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. juni 2001 - 11:12 #46
gita => fik du lavet din partition?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. juni 2001 - 00:22 #47
gita => hvad med at lukke spørgsmålet hvis du har fået det til at virke?
Avatar billede Slettet bruger
05. juni 2001 - 00:50 #48
Kommer tid kommer råd. lad nu lige gita blive færdig.
Avatar billede meistro Nybegynder
21. juni 2001 - 11:57 #49
Hvordan går det med de point?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
22. juni 2001 - 08:44 #50
gita => var det ikke meningen at vi også skulle have lidt?? ;o)

Afvist svar fra gita
04/06 2001 00:31:37    MEISTRO / STIGC / RKHDK.........

I FIK LIDT PÅ KONTOEN

TAK .