Avatar billede daniel24 Nybegynder
21. juni 2007 - 18:56 Der er 45 kommentarer og
1 løsning

Partitionere harddisk på disk med installeret XP

Hej
Min windows XP kan ikke starte op! Før XP starter op kommer den med en grim fejlmeddelelse. Det  hjælper ikke at starte op I fejlsikret  eller sidste konfiguration der virkede. Jeg skal ikke bruge computeren mere, så hvis jeg bare kan få mine billeder og dokumenter ud af computeren så vil jeg blive jublende glad.
Mit spørgsmål er om man kan partitionere disken hvor XP ligger på og installere en ny XP? Kan man partitionere disken I dos?
1000 tak for hjælpen
Avatar billede fmll Nybegynder
21. juni 2007 - 19:04 #1
Ligger dine dokumenter på samme partition som dit styresystem?
Avatar billede neoman Novice
21. juni 2007 - 19:07 #2
Når man installerer Parition MAgic, så kan man lave en rescue disk ( faktisk 2) - so mden kan booe på og ,man kan partitionere derfra. Det virker måske til og med hvor man ikke har brug den aktuelle computer til at lave rescue -disks, så hvis man kender nogen som har rescue disks så kunne det virke.

Jeg forstår ikke helt hvad du ønsker at opnå - at partionere en disk med data på er altid farligt - du kan ende med at miste det hele.

Det bedtse forslag jeg kan give dig er dette :
1. Gå i aldi - i denne uge har de et ledningssæt på tilbud, så du kan tilslutte en IDA/SATA disk via USB kabel til en anden computer - koster 100 kr !
2. Hiv din harddisk ud, og sammen med aldi-sættet, gå til en ven, og hiv de data ud du ønsker.
Avatar billede off-line Nybegynder
21. juni 2007 - 19:29 #3
Kør en repair, så får du en ny XP uden at miste dine programmer, og så kan du
gå lige ind, og hente hvad du vil.
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4
Avatar billede neoman Novice
21. juni 2007 - 19:32 #4
det var da en god ide fri4alt havde der - men hvis den ikke funker, så er der stadig ALDI tilbage :)
Avatar billede daniel24 Nybegynder
21. juni 2007 - 20:10 #5
fri4alt -- jeg har prøvet dit forslag, men desværre er der ikke nogen R-knap når jeg når så langt, kan kun vælge at formatere og det vil jeg jo ikke. Jeg har brug for mit admin-password og ved ikke hvad det er ....i min BIOS står der "Clear" ud for admin-password, ved i hvad det betyder?
21. juni 2007 - 20:27 #6
PS: admin-password i XP og admin-password i BIOS har IKKE noget med hinanden at gøre ...
Avatar billede daniel24 Nybegynder
21. juni 2007 - 20:39 #7
Ok,det fandt jeg ud af da intet virkede, kan du komme med et mere brugbart svar, tak
Avatar billede scubaken66 Nybegynder
21. juni 2007 - 21:01 #8
fri4alt -- jeg har prøvet dit forslag, men desværre er der ikke nogen R-knap når jeg når så langt, kan kun vælge at formatere og det vil jeg jo ikke. Jeg har brug for mit admin-password og ved ikke hvad det er ....i min BIOS står der "Clear" ud for admin-password, ved i hvad det betyder?
----------------------------------------------------------------------

Så er du kommet et par 'step' for langt frem.

se evt. det her link: http://www.webtree.ca/windowsxp/repair_xp.htm#How%20to%20Repair%20Windows%20XP%20by%20Installing%20Over%20top%20of%20Existing%20Setup:
21. juni 2007 - 21:07 #9
... først snakker du om admin-password i din XP instalation og derefter admin-password i din BIOS ... De har intet med hinanden at gøre ...
Bare det jeg mener...
21. juni 2007 - 21:08 #10
Avatar billede off-line Nybegynder
21. juni 2007 - 21:24 #11
dr1 - Se lige her:)
fri4alt  21/06-2007 19:29:52
21. juni 2007 - 21:46 #12
- Sorry - Bare for at understrege det overfor <scubaken66> ...
Avatar billede off-line Nybegynder
21. juni 2007 - 22:09 #13
Har som så mange selv prøvet det. Nu var det bare din tur:)
Avatar billede nva Praktikant
22. juni 2007 - 08:04 #14
Kan du boote på din xp-cd og vælge R første gang - så skriv chkdsk c: /p /r hvor c: er dit windows-partition. Så undersøges disken for fejl og repareres.
Avatar billede daniel24 Nybegynder
22. juni 2007 - 11:04 #15
Jeg kan ikke boote mee, selv om first device er cd-rom så går den dirkete på windows, nogen forslag til hvordan det kan være?
Avatar billede nva Praktikant
22. juni 2007 - 11:08 #16
Har du sat cd-rom til første bootdevice i bios?
Avatar billede nva Praktikant
22. juni 2007 - 11:08 #17
Øh nå ja det har du jo
Avatar billede nva Praktikant
22. juni 2007 - 11:11 #18
Måske skyldes dine fejl at dit cd-drev er i stykker - prøv at fjerne det fysisk og bagefter, hvis du har muligheden, så måske prøve med et andet?
Avatar billede daniel24 Nybegynder
22. juni 2007 - 11:22 #19
jeg har et eksternt jeg kan prøve at sætte til
Avatar billede daniel24 Nybegynder
22. juni 2007 - 11:28 #20
jeg kan nu boote vi den eksterne cd-drev, kan det være mit interne cd-drev der lader balladen og hvis jeg kan man slå det fra, uden at fjerne det fysisk?

1000 tak for alt den tid i bruger på at hjælpe mig
Avatar billede daniel24 Nybegynder
22. juni 2007 - 11:35 #21
hvis jeg skriver  "chkdsk c: /p /r" så skriver den  "the parameter is not valid"

har jeg skrevet forkert?
Avatar billede nva Praktikant
22. juni 2007 - 11:42 #22
Prøv uden at angive drev - chkdsk /p /r

Hvis det ikke skyldes en fejl på harddisken, som chkdsk kommandoen undersøger, så er det nok nødvendigt at fjerne cd-rom drevet fysisk.
Avatar billede daniel24 Nybegynder
22. juni 2007 - 11:43 #23
det skal være med store bogstaver fandt jeg ud af, nu checker den for fejl
Avatar billede daniel24 Nybegynder
22. juni 2007 - 11:59 #24
hmm det hjalp ikke samme fejlmeddelelse ,som er

Parser Message

"Value creation failed at line 614"
Avatar billede nva Praktikant
22. juni 2007 - 12:03 #25
Men nu har du så mulighed for at prøve en repair som tidligere foreslået af fri4alt
Avatar billede nva Praktikant
22. juni 2007 - 12:05 #26
Hvis du får gennemført en repair og får systemet op at køre igen, så skal du huske at tjekke for updates hos Microsoft.
Avatar billede daniel24 Nybegynder
22. juni 2007 - 12:16 #27
jeg har ikke den kanp der hedder "r-repair" når jeg når længere ind i xp installationen.

Hvordan fjerner man et cd-drev?
Avatar billede off-line Nybegynder
22. juni 2007 - 12:24 #28
Det er ikke en knap som hedder "repair" Det er når du vil geninstallere, så vil
windows fortælle dig, at der allerede ligger et styresystem på partitionen; og
så bliver du spurgt, om du vil forsøge at repare det. Hvis du vil det, skal du
trykke på "R" på dit keyboard, og det er så det du skal for at få en ny windows,
uden at miste dine data.
Avatar billede off-line Nybegynder
22. juni 2007 - 12:28 #29
Fjerne et CD drev. Umiddelbart kan du bare tage kablerne fra det. Den fysiske
fjernelse er ikke noget problem i en stationær. Med en bærbar ved jeg det ikke.
Jeg har aldrig haft en bærbar.
Avatar billede nva Praktikant
22. juni 2007 - 12:30 #30
Avatar billede daniel24 Nybegynder
22. juni 2007 - 13:07 #31
Fin vejledning men som sagt mange gange så har jeg ikke den knap-mulighed der hedde repair når jeg når længere ind i xp-installationen, hvordan kan det være??
Avatar billede daniel24 Nybegynder
22. juni 2007 - 13:09 #32
jeg ved godt det ikke er en knap men som sagt kan jeg kun trykke D for delete eller F for at formatere, det er en fat 32 harddisk kan det være grunden
Avatar billede nva Praktikant
22. juni 2007 - 13:22 #33
Så er vi vist tilbage ved neoman's forslag om at gå i Aldi :(
Avatar billede nva Praktikant
22. juni 2007 - 13:26 #34
Det må være en ret lille harddisk du har i når din CHKDSK ikke tog længere tid?
Avatar billede off-line Nybegynder
22. juni 2007 - 13:27 #35
Ok det var underligt. Men så må vi jo prøve med noget andet. Det skyldes ikke fat 32.
Da din HD ikke fejler noget, kan du gå ind og hente dine da ved hjælp af Dappix Linux.
Det er et Linux program som kører direkte fra et CD drev, og skal altså ikke installeres.
Fidusen er, at du med Linux programmet kan komme ind i windows, og lægge dine data
på en USB stik eller en USB HD, eller hvis du har adgang til 2 CD drev kan du brænde
dine data. http://tyge.sslug.dk/knoppix/
Avatar billede daniel24 Nybegynder
22. juni 2007 - 13:59 #36
Det lyder som en god ide, det prøver jeg, men den fylder 700 mb så det tgae rlige lidt tif
Avatar billede nva Praktikant
22. juni 2007 - 14:05 #37
Fin idé og så vil jeg da også lige henvise til http://www.ubcd4win.com/
Avatar billede off-line Nybegynder
22. juni 2007 - 14:09 #38
Jeg glemte at skrive, at det er en Iso-fil. Det vil sige, den skal brændes til en
bootfil med f.eks Nero express. Hvis du ikke har prøvet det før, har jeg en let
anvisning.
Avatar billede daniel24 Nybegynder
25. juni 2007 - 08:51 #39
1000 tak for alle råd, men jeg endte med at tage harddisken ud og købe det kabel i aldi nva og fri4alt i kan dele point....hvis man da kan det?
Avatar billede off-line Nybegynder
25. juni 2007 - 11:46 #40
Takker, jo man kan sagtens dele.
Jeg købte også et kabel hos Aldi. Det blev udleveret fra kassen, og jeg så ikke
efter hvad jeg fik. Det viste sig at være et USB kabel til kommunikation mellem
2 computere, som jeg ikke har brug for. Så jeg skulle have set mig for.
Avatar billede daniel24 Nybegynder
30. juni 2007 - 18:59 #41
skriver i så et svar
Avatar billede off-line Nybegynder
30. juni 2007 - 19:14 #42
OK:)
Avatar billede off-line Nybegynder
30. juni 2007 - 19:15 #43
Om igen!
Avatar billede off-line Nybegynder
30. juni 2007 - 22:45 #44
Takker, men nok lidt hurtigt. nva har måske andet at lave lørdag aften?
Nå, jeg lægger 100 point til ham.
Avatar billede off-line Nybegynder
30. juni 2007 - 22:50 #45
nva - Se venligst her:http://www.eksperten.dk/spm/785714
Avatar billede off-line Nybegynder
03. juli 2007 - 12:26 #46
nva - Hvis du ikke er rejst bort, så se her. Ellers lukker jeg selv, inden det
går i glemmebogen:)
http://www.eksperten.dk/spm/785714