Avatar billede jmk84 Nybegynder
14. juni 2007 - 22:12 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

OS X Panther på eMac

Hej Mac-eksperter

Har alvorlige problemer med installation af OS X Panther på en eMac (specs her: http://www.everymac.com/systems/apple/emac/stats/emac_700.html). Har opgraderet den til 1 GB ram. OS 9.2 var installeret på den, men det har jeg i kådhed fjernet, for sådan gør man jo med almindelige Windows-maskiner når ”man skal begynde på en frisk”.

Det skal siges jeg er ny med Mac, og har udelukkende bevæget mig ud i dette for at se, om Mac (og ikke mindst OS X Panther) ville du’ i min hverdag.

Grundlæggende spørgsmål: Kan OS X Panther installeres på en ren mac-disk, eller skal OS 9.2 ligge på disken samtidigt med Panther, for det kan køre? Jeg har ikke haft Panther-installationen startet fra OS 9.2, der lå på maskinen i forvejen, men udelukkende bootet direkte fra Panther-cd’en. Er det her jeg begår en vital fejl?

Når jeg booter, får jeg flg. fejlmeddelelse, kort efter jeg har valgt opstartsdisk i ”BIOS’en” (altså når man holder alt-knappen nede):

The installer has unexpectedly quit. (error 1)

Press the return key to restart the computer…
kmod_destroy:, com.apple.driver.AppleCore99PE (id 17), deallocating 8 pages starting at 0x12388000
kmod_destroy:, com.apple.lokit.AppleMediaBay (id 27), deallocating 4 pages starting at 0x12607000
….
Sådan bliver den ved 6 linier, og jeg kan ikke gøre andet end at trykke retur. – siger det nogen noget?

Jeg har slettet 9.2 på HD’en fra en boot OS 9.1 til en iBook. eMac’en kan godt boote 9.1 fra denne cd, men jeg kan ikke installere det, sandsynligvis pga. den er til iBook.

Altså, så står jeg nu med en blank eMac, Mac OS Panther på en cd, og en bootable OS 9.1 cd til iBook.

Hvordan kommer jeg videre herfra? – alle råd modtages, inden jeg dedikerer til mit liv til Bill Gates og gutterne.

På forhånd tak for hjælpen,

Mvh,
Jesper
Avatar billede egonspock Seniormester
15. juni 2007 - 04:38 #1
he, det var da et surt problem. Når du gør sådan noget drastisk, som at reformattere kan det nogen gange være nødvendigt at skille computeren ad og trykke på "cuda-switchen" for at komme videre. Der er en knap på motherboardet, der hedder Cuda, som man kan trykke på. I øvrigt, så går jeg ud fra at du ved at Panther er den forrige udgave af OS X, nemlig 10.3, og den, når du kommer dertil, har godt af at blive opdateret til 10.3.9 via den indbyggede softwareopdatering. Det er i øvrigt også muligt at du kan nøjes med at holde æble-alt-p-r nede under opstart og lade den "bonge" 3-4 gange og derved nulstille PRAM'men, inden du går videre.
Jeg går i øvrigt ud fra at det er en standard-OSX-installations-CD du har og ikke en, der kræver en bestemt type hardware.
Avatar billede jmk84 Nybegynder
19. juni 2007 - 21:25 #2
Tak for dit svar, og undskyld det sene fra min side. Jeg havde eMac'en skilt ad ude hos min kammerat, det var godt nok en kompliceret omgang. Det hele sidder jo fastmonteret på skærmen, og med diverse ledninger til det omkringsiddende kabinet, så som power on-knap og højttalere. Det bliver sidste alternativ :-)

Den med PRAM'en har jeg prøvet, også ved at lade den "bonge" 3-4 gange - uden held.

Jeg ved godt Panther er den forrige version af OS X. Tænkte ikke jeg havde brug for mere lir, iflg. de screenshots jeg havde set. Dernæst er Tiger også væsentligt dyrere, når man bare "leger" Tror du Tiger ville løse problemet?

Hvordan spotter jeg om min Panther-cd er til en bestemt type hardware? Den disc jeg har nu er hvid med et blåt, stort X på. Titlen hedder Mac OS X, version 10.0.3 2Z691-3064-A. Der står ikke noget decideret omkring den kun er til iBook etc. Hvordan tester jeg det?
Avatar billede egonspock Seniormester
19. juni 2007 - 23:11 #3
Nu begynder der at tegne sig et billede. Jeg tror at der er noget galt med disken, for din eMac bør kunne starte fra den. MEN: Det er ikke en Panter-disk (10.3), men en 10.0-disk, og der er sket oceaner fra 10.0 til 10.4, som vi har i dag, eller for den sags skyld 10.5, som kommer til Oktober, så jo, du vil formentlig ikke synes at det var en god oplevelse at køre 10.0 på den. Når det er sagt, så vil jeg nok anbefale dig at tage kontakt til den nærmeste Apple Brugergruppe og høre om der skulle være nogen, der har en brugt-men-lovlig-selvfølgelig- installations-CD til 10.3 eller 10.4 liggende, som du kan erhverve for nogle få kr. http://apple.com/dk/usergroups
Bemærk i øvrigt, at hvis du får gang i CD'en, så skal 10.0 være indenfor de første 8 GB på harddisken, så du skal i hvert fald partitionere som noget af det allerførste. Alene det at gå til 10.1 gør en del: jeg havde en kørende (uden at boote) i ca. et år som min apache-server, som naturligvis er indbygget i alle 10-versioner. Men der er meget meget langt fra 10.0 til 10.4 ;-)
Avatar billede jmk84 Nybegynder
23. juni 2007 - 20:59 #4
Tak for dit input. Købte godt nok cd'en brugt som 10.3 Panther, så der er jeg da blevet taget godt og grundigt ved næsen.

Mht. Apple-brugergrupperne - er der nogle du kan anbefale, eller kender du nogen, der ligger inde med en cd, jeg kan købe? Synes det rent umiddelbart er lidt uoverskueligt at finde en sælger gennem brugergrupperne.

Mht. partitionen - hvordan klarer man så den? Partitionerer man i installationsprogrammet, som vi kender det fra XP - eller hvordan hænger det sammen? Kan problemet ikke skyldes netop at jeg forsøger at installere det på en partition, der er over 8 GB (henleder tankerne til at FAT/NTFS-problematikken i PC'ere)? Er det på nogen måde muligt for mig at oprette en partition inden jeg kører installationsprogrammet, for at kunne eliminere den fejlkilde?

Hvis der er langt mellem 10.0 og 10.4 kunne det være jeg skulle droppe ideeen om at installere 10.0 og istedet bruge energien på at finde et brugt eksemplar af 10.4. Men nu har jeg jo brugt lidt mønt på 10.0, så synes da det ville være ærgerligt at skrinlægge det...
Avatar billede egonspock Seniormester
24. juni 2007 - 00:13 #5
Det er kun 10.0, 10.1 og muligvis 10.2, der har problemet med de 8 GB. 10.3 og 10.4 har slet ikke den slags bindinger. Hvis du ikke kan starte fra CD'en, så når du end ikke så langt at du kan formattere harddisken, og så hjælper det ikke så meget. Jeg har i øvrigt lige checket efter, og det lader til at din eMac mindst skal have 10.1.4 for overhovedet at kunne installeres med OS X og det er helt sikkert derfor at den dør i opstart. Jeg ville nok overveje at skippe 10.0, da det er ligesom at installere windows 3.11. Den første reelt brugbare version af OS X var 10.2, men jeg vil nok fraråde at installere noget tidligere end 10.3.

Jeg ville nok i øvrigt tage fat i sælger eller beklage din nød på http://mediamac.comon.dk/index.php/forum. Så kan det være at du finder en billig CD eller måske endda får sælgeren til at hoste op med en rigtig 10.3.
Avatar billede jmk84 Nybegynder
07. juli 2007 - 17:21 #6
Endnu engang tak for svar - jeg er blevet meget klogere. Der er gået hårdknude i mit køb, så det kommer jeg nok ikke videre med. Jeg skal dog lige i tænkebox om det kan betale sig at ofre 300-400 kr. på OSX 10.3 andetsteds. Smider du et svar, så er points'ne dine.
Avatar billede egonspock Seniormester
07. juli 2007 - 18:32 #7
okay, held og lykke med det :-)