Avatar billede hugodell Nybegynder
09. juni 2007 - 22:19 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Hvordan configurerer jeg AMD CPU

Jeg har bygget en del Intel maskiner, men denne her er min første AMD maskine. Bundkort er Asus M2A-VM, CPU er AMD Athlon 64x2 4800+, og ram er 2x1024 mb Kingston hyper-x DDR2 PC6400.
Ifølge manualen skulle rammene køre 800 mhz netop når de sidder sammen med en dualcore, men mit post screen siger at de kun kører 667 mhz. CPU kan clockes fra 200-400 mhz. Hvad er typisk her? På Intel bruger man %. Er lidt i vilrede.
På forhånd TAK
HugoDell
Avatar billede drgonzo Praktikant
09. juni 2007 - 23:05 #1
du skal bare ind i bios og stille rammene til pc6400 800mhz. Ellers er det ram timings du skal stille manuelt til dem der er angivet på rammene eks 4-4-4-12 eller noget i den stil
Avatar billede hugodell Nybegynder
09. juni 2007 - 23:49 #2
Ja, jeg kan godt stille ram frekvens, men hvad med cpu frekvensen? Jeg har prøvet at sætte den op, men får boot failure.
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. juni 2007 - 00:39 #3
du skal ikke pille ved cpu frekvensen, bare stil rammene til at køre 800mhz, hvad er cpu frekvensen så på?
Avatar billede hugodell Nybegynder
10. juni 2007 - 00:58 #4
Jeg har sat rammene manuelt til at køre 800 mhz. CPU´en kører stadig kun 2.5 ghz. Jeg havde regnet med at kunne clocke den 20 %.
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. juni 2007 - 10:45 #5
CPU kører det den skal. MHT OC ville jeg ikke starte med 20% det er vist temmelig meget for en AMD CPU, de er ikke nær så clock venlige som Intel. Hvorfor også OC en spritny CPU?
Avatar billede hugodell Nybegynder
10. juni 2007 - 14:04 #6
Fordi jeg er vant til at Intel skal overclockes. Det er jo min første AMD maskine. Jeg vil prøve at sammenligne de 2 CPU´er. Det er der kun en måde at gøre det på. Byg en af hver.
Men hvis du mener at den kører som den skal, så lader jeg den køre som den skal.
Men send mig lige et svar, så du kan få dine points. Den driller mig forøvrigt med at WinXP "hænger" 30 sek. i starten. Jeg vil lige prøve at opdatere chipsetdriver. Hvis ikke det hjælper, så opretter jeg et spørgsmål. Du kan måske osse hjælpe her?
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. juni 2007 - 17:47 #7
hvordan hænger?? Beskriv nærmere :)
Avatar billede hugodell Nybegynder
10. juni 2007 - 18:51 #8
Den blå bar under opstart stopper i 20-30 sec. Det hjalp ikke med opdaterede drivere, men efter en reinstall. af XP, gik det væk. Alt er fint nu. (tror jeg)
Du skal i hvert fald ha` tak for hjælpen.
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. juni 2007 - 19:35 #9
skriv hvis der er andet :)
Avatar billede hugodell Nybegynder
10. juni 2007 - 20:40 #10
Ja tak.
Ser du jeg er ved at prøve at finde frem til den bedste gamer pc i mellempris klassen. Jeg har som sagt prøvet at bygge en del Intel pc`er, men AMD er nyt for mig. Indtil videre har jeg stillet det meste i BIOS til AUTO. Der er væsentlig forskel på Intel og AMD, i BIOS opsætning. Jeg er osse i tvivl om det kan svare sig at køre RAID eller ej. Det jeg prøver nu er: AMD Ahlon 64x2 4800+, Asus M2A-VM, 2x1 gb pc6400 DDR2 Kingston hyper-x, GeForce 7950 GT (passiv), og en WD 160 gb caviar m. 16 mb buffer. Den skal samtidig være støjsvag, da den osse skal bruges til arbejde. Jeg er halvtreds år, og har lært pc fra starten, da den kom, men det kniber lidt efterhånden at følge med. Man tænker og lærer jo ikke så hurtigt i min alder. Men det skal da ikke afholde mig fra at finde frem til en rimelig super pc. Jeg modtager gerne forslag, erfaringer, mm. Jeg ved ikke om jeg kan fortsætte her, eller om jeg skal oprette en ny tråd som en slags debat eller artikel.
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. juni 2007 - 21:35 #11
et par ting

1. forstår ikke du bygger på micro atx kort når det er en gamer pc

2. det er ærgeligt du har købt AMD da core2duo er klart de bedste CPU på markedet
  50% OC er ikke ualmindeligt på core2duo CPU og Intel sænker priserne med op til
  50% den 22 juli + der kommer nye CPU. Dette vil bla betyde at du kan få en Q6600
  4*2.4ghz 1066mhz fsb 8mb cache eller en E6850 2*3ghz 1333mhz fsb 4mb cache til ca
  1800kr..

3. en gamer pc skal aldrig have gfx kort med passiv køling

4. støjreducering sker bedst ved ikke at bruge CPU box køler og ved at købe en god PSU

5  Raid ville jeg ikke overveje i en mellemklasse maskine, en sataII hdd med 16mb
  cache er fin nok. Ellers skal du have 3 stk hdd og et mobo der kører RAID 5

Hvad er dit prisleje for en mellemklasse com? Skal der skærm mm med?
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. juni 2007 - 21:39 #12
Her kan du sammenligne forskellige CPU i forskellige tests
http://www23.tomshardware.com/cpu.html?modelx=33&model1=433&model2=466&chart=171

her kan du sammenligne GFX kort, dog mangler GForce 8600/8500 serierne og radeon HD2900XT
http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html?modelx=33&model1=710&model2=724&chart=318
Avatar billede hugodell Nybegynder
10. juni 2007 - 22:42 #13
Hej. Tak for kommentaren.
Jeg har lige chekket tomshardware.com, og kan se at Intel og Nvidia klarer sig ganske godt. Grunden til at jeg byggede den her AMD maskine er blot at jeg ville teste en gang for alle. Alle gamere og nørder er jo ville med AMD og ATI, men det er nok mest en relegion. Resultaterne på tomshardware.com taler jo sit eget tydelige sprog. Jeg tror nok at jeg fra starten af, har regnet med at ville ende op med en Core 2 conroe. Det er ikke så ærgeligt at jeg har købt, AMD`en bliver som de andre maskiner solgt på QXL, blot med et lille tab. (Lærepenge).
Men jeg har da et par spørgsmål til dine kommentare:

1. Hvorfor ikke micro ATX? Er de for små? (Varme)

2. Hvad ville du foretrække. Høj fsb eller høj L-2 cache?

3. Hvorfor ikke passiv køling? Kortet skal ikke overclockes. Et GF7950 GT ligger pænt oppe i toppen med sine 610 mhz coreclock/1,6 ghz ram clock og 24 pipelines.Og det fås med passiv køling. Det allerbedste må jo være GF 8800 GTX med 770/2,0 og 128 pipelines. Men det støjer.

4. Jeg regner heller ikke med at bruge box-køleren, men igen passiv køling. F.Eks Skythje Ninja.

5. Ok. Jeg dropper RAID.

Jeg regner med et prisleje på 6-8.000 u. skærm. Jeg regner med at de første 1000-1500 går til et støjsvagt kabinet, og yderligere 1200 til en psu med passiv køling. Den fås desværre ikke større end 450 W. Jeg ved ikke rigtigt om det er nok. Men ellers er det ikke svært en finde en god støjsvag 600 W NorthQ til en rimelig pris.
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. juni 2007 - 23:19 #14
1. micro atx er for småt til gaming netop pga varme. Især hvis du vil have ren passiv køling, hvilket efter min mening er dumt da du så skal have kabinet blæsere til luft cirkulation. Skal du OC går det helt galt og AMD er i forvejen meget varme, du snakkede indledende om 20% OC på CPU, det skal du slet ikke tænke på med passiv køling.

2 kommer an på hvad du mener og hvad det skal bruges til. tænker du på quadcore med 8mb og 1066 fsb vs dual core 4mb med 1333mhz, så er det jo ca 2mb pr kerne på begge cpu, på quadcoren skal de 4 kerner deles om de 1066mhz mens der på dual coren er 2 kerner til 1333mhz. Igen kommer det an på hvad du laver. Det kommende Unreal3 er programmeret i 4 tråde og vil køre optimalt på en quadcore, men det hører stadig til sjældenhederne. Til alm gaming og brug ville jeg tage dual coren med den høje fsb, til videoencoding og redigering og muligvis fremtidens spil ville jeg tage quad coren men det er ikke pga den højere cache men de 4 kerner. E6850 er dog ikke på markedet endnu og det skal blive spændende at se hvordan den performer mod Q6600 men vil tro den slår den i alt der kører 2 kerner eller mindre. Er meget spændt på at se det nye Unreal3 på henholdsvis 2 og 4 kerner. Der vil det være rigtig tydelig hvis FSB begrænser Q6600 i sin ydelse.

3. Gaming belaster GFX kortet max, idet du allerede har et meget lille kabinet til al den hardware kan varme hurtigt blive et problem. 8800GTX er det bedste lige PT, men det bedste koster som regel også, idet det er 1 gen er det samtidigt teknologien man betaler oven i kortet. 7950GT og x1950XT ligger meget tæt dog er 7950GT 150kr dyrere hvis man køber de 2 billigste kort.

Al den passive køling er ikke godt i et gamer kabinet hvor der er go varme udvikling. En lownoise PSU (ca 12 db) med 120mm blæser der hiver luft ud af kabinettet, en lownoise CPU køler (ca 18-22db), 2 stk 120mm kabinet blæsere (9db pr stk) og så et gfx kort der får ros for ikke at larme hvilket findes i alle størrelser man skal bare ikke købe det billigste kort i en given serie + et bundkort med god blæser styring Med det indhold i kabinettet skal der være dødstille i lokalet og ikke køre biler udenfor før du bemærker computeren og temp vil være lav og OC en mulighed.
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. juni 2007 - 23:29 #15
Intel Core 2 Duo E6420 2.13GHz 4MB S-775
  MSI P965 NEO-F S-775
  2GB DDR2 PC6400 800MHz Corsair (2x1GB)
  320MB BFG GeF 8800GTS GDDR3 PCI-E
  320GB Maxtor 7200rpm SATA2
  Colors-IT L8027-C43 400W Sort/Sølv
  Kabinet Køler 19dB 80mm GlacialTech
  PSU Standard til 500W 17dB Atrix
  Thermaltake Silent TR2 Intel 775
  18x LG DVD/RW Dual Layer Sort
  Beløb ialt inkl. moms: DKK 7.876

Denne er endda pre-samlet. Lownoise alle de vigtige steder så den ikke larmer. Under 8000kr. Super lækkert bundkort med suveræn blæserstyring og meget nem OC. Bare for at give en ide om hvad du kan få, samler du selv får du self mere for pengene
Avatar billede hugodell Nybegynder
11. juni 2007 - 01:00 #16
Okay. Jeg begynder at fange den. Passiv køling + små kabinetter duer ikke. Jeg ved godt at det er grafikkortet som kommer mest på arbejde, og passiv køling derfor er en dårlig løsning.
Har du hørt et GF8800 på arbejde? Jeg ved godt det ingenting siger når det er idle, men jeg har en ide om at det hvæser som et stormvejr under load. Jeg er meget sensibel overfor kontinuerlig støj.
Avatar billede hugodell Nybegynder
11. juni 2007 - 01:22 #17
Jeg har kigget lidt rundt. Producenterne står ikke ligefrem i kø for at oplyse hvor meget en grafikkort køler støjer. Jeg tror nok at jeg holder mig til GF7950GT med passiv køling. Som jeg sagde indledningsvis, så er det en maskine i mellemklassen. Jeg spiller aldrig krigsspil. De er vist nok de mest krævende. Det kraftigste jeg spiller pt. er Oblivion, og det burde 7950GT kunne klare noget bedre end mit gamle GF7600GS. Hvis jeg så sørger for et godt indrettet kabinet, aktiv køling på CPU, kabinetblæsere og ingen OC, mon så ikke der er en chance for at det kører?
Avatar billede drgonzo Praktikant
11. juni 2007 - 01:50 #18
oblivion er kendt som gfx kort dræberen og er pt et af de mest krævende spil på markedet hvis du skal have nogle effekter på og køre en ordentlig opløsning. Det er ikke bare at passiv køling ikke er optimalt til en maskine der skal spilles på, men som du samler den lader der ikke til at være nogen blæsere overhovedet og det er skidt uanset hvad. Skal der spilles overhovedet ville jeg aldrig købe gfx med passiv, moderne kølere larmer ikke meget. asus x1950XT er meget lydløst his hightech med iceQ kølere er bestemt også lækre kort, som tidligere nævnt bare ikke køb det billigste i serien, så kan du få 8800GTX der er ganske stille selv ved load. Desuden er det kun på max load når du spiller og der er vel lyd på så hører du det ikke, så skal din com have et samlet lydniveau over 30-35db. Samlet niveau på 18-20db vil du knapt kunne høre
Avatar billede drgonzo Praktikant
11. juni 2007 - 01:56 #19
http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html?modelx=33&model1=710&model2=724&chart=296 Oblivion med max settings i 1280*1024 er dit kort nede på 13.2 fps hvor det billigere radeon ligger på 21 fps, måske du skulle kigge på det. HIS versionen er ret lydløs.

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=379165
Avatar billede drgonzo Praktikant
11. juni 2007 - 01:58 #20
skal det være en mellemklasse com ville jeg dog købe http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?Bedom=true&ID=247861 og så bruge 500kr xtra på CPU og ram i stedet
Avatar billede dvdsqeezer Nybegynder
11. juni 2007 - 09:05 #21
Havde det været AMD baseret - og du ik har noget imod at der kommer lidt kul på tingene, så er AMD's Athlon 64 X2 6000+ helt fint - men som sagt .. det er efter egen vurdering.

Personligt køre jeg selv med de CPU' og har ik de vildeste beklagelser til det.
Mht. til OC, så kommer det heeelt an på hvad feature, chipset producent man vælger til sit bundkort. Eks. køre jeg med en Asus M2N32 SLI Deluxe (Wireless), som jeg godt kan anbefale til den type CPU.. De fleste kølere idag kan jo ta' begge type systemer, men en idë vilel være og kigge nogle såkaldte reviews :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
11. juni 2007 - 11:20 #22
Du kan få en core2duo E6600 til lidt billigere penge end en 6000+ fra AMD og med standard settings er det en bedre CPU + den kan nemt clockes til 3ghz 1333mhz fsb og så får AMD CPU bank. Den 22 juli vil du kunne få en Q6600 quad core til næsten samme pris.. Det store problem lige nu er at AMD ikke kan følge med Intel i ydelse/krone/watt og den 22 juli bliver det kun værre, det er en skidt udvikling da mere konkurrence giver billigere produkter.

Intels prisfald på quadcore + nye CPu fra den 22 juli
http://www.hkepc.com/bbs/itnews.php?tid=789466&starttime=0&endtime=0
Avatar billede hugodell Nybegynder
11. juni 2007 - 19:18 #23
Ja, core2duo E6600 ligger meget tæt på AMD 6600+, både prismæssigt og benchmarks.
Jeg tror da osse at det bliver en core2duo jeg beslutter mig for. Men jeg venter lidt. For det første spiller jeg kun om vinteren, og for det andet siger der er prisfald på vej. Så er det nok en fordel at vente og holde øje.
Jeg regner med at bygge det hele i et godt stort kabinet m. 2 x 120mm kabinet blæsere, og noget Zalmann 140mm CPU blæser. PSU bliver self osse m. 140 mm blæser. Så skulle den gerne være stille. Nu mangler der så kun lige gfx køler. Der vil jeg nok tage chancen i første omgang, og vælge passiv. Det er jo den der støjer mest. Hvis det ikke duer er det jo ikke værre end at det kan sælges på QXL, og jeg kan købe et andet. GeForce 7950 er det største jeg har set med passiv køling, og det slår 1950XT både på coreclock, ramclock og hukommelse, men ikke pipelines. Det er osse noget dyrere (det dobbelte). Jeg har ikke tænkt mig at OC noget.
Bundkort er jeg ikke helt sikker på. Jeg er i tvivl om chipset, og om bios osse har en betydning.
Avatar billede hugodell Nybegynder
11. juni 2007 - 19:21 #24
Puh, det er varmt idag. Jeg glemte helt at omtale RAM. Her regner jeg med 4 gb Kingston hyper-x pc6400 4-4-4-11