Avatar billede viggosmor Nybegynder
04. juni 2007 - 13:16 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver jeg en gif fil om til vector format?

Hejsa

Jeg har et logo fra mit firma, som jeg har i både gif. format og psd format, men jeg vil godt kunne  lave det om til vector format...for det skal nu bruges på en stor plakat og skal kunne skaleres op i størrelse uden at det går ud over skarpheden...
Hvordan gør jeg dette og er det ikke i illustrator jeg skal gøre det i, elelr er det photoshop??

Et hurtigt svar ville jeg blive super glad for for vi skal snart sende plakaterne til tryk...

Vh Lone
04. juni 2007 - 13:35 #1
Du kan ikke uden videre konvertere et billede lavet af pixels til en vektor fil.

Det skal tegnes fra bunden. Brug psd-filen på et underliggende lag, når du tegner.
Avatar billede viggosmor Nybegynder
04. juni 2007 - 14:24 #2
Tegner?

Er rimeligt ny i illustrator, hvordan tegnes det helt fra bunden, hvilke værktøjer er smartest at bruge?
Avatar billede old-faithful Praktikant
04. juni 2007 - 15:10 #3
Jeg bruger ikke selv Illustrator, så jeg kan ikke hjælpe på det punkt. Men jeg ved at der findes flere gratis programmer som kan konvertere fra "raster" til vektor (automatisk), f.eks.:
  • InkScape (brug funktionen "Sti" -> "Spor billede..."): http://www.inkscape.org/
  • Algolab Raster to Vector Conversion Toolkit 2.53: http://freecadapps.mcadcafe.com/swdetails.php?page=category&value=ACM-OTH&orgvalue=ACM&review=6304&rowcolor=fce08d
  • WinTopo Free (Windows): http://homepage.ntlworld.com/heatons/softsoft/wintopo/wintopo-free.htm
  • CR8 Tracer (Windows): http://www.cr8software.net/tracer.html#header
  • RasVector (Windows): http://dan59314.myweb.hinet.net/
  • Ras2Vec 1.2 (command-line): http://xmailserver.org/davide.html
  • Delineate (lidt besværligt at komme i gang med): http://delineate.sourceforge.net/

Kvaliteten varierer lidt fra program til program. Selv synes jeg at f.eks. InkScape klarer konvertering godt, men de andre programmer er nok også værd at prøve.

// Old-Faithful™
Avatar billede viggosmor Nybegynder
04. juni 2007 - 15:51 #4
Takker old-faitful...

Jeg har nu set lidt på den der incscape. men synes ikke rigtigt det bliver så skarpt som jeg gerne vil have det, når jeg skalerer det op...

Er der nogen specielle indstillinger jeg skal bruge??

Vh Lone
Avatar billede old-faithful Praktikant
04. juni 2007 - 15:56 #5
Jeg kan kun anbefale at du prøver dig lidt frem med indstillingerne, og ser hvad giver dig de bedste resultater. Det er nok bedst at starte med et billede som er så stort som muligt.

Hvis der lige mangler det sidste, kan du så tegne det, som erikjuul nævner.
Avatar billede viggosmor Nybegynder
04. juni 2007 - 16:12 #6
Jeg ved ikke hvad i mener med at tegne det, vil i godt forklare det?

Hvilke værktøjer bruger man det til?
Avatar billede prodic Mester
04. juni 2007 - 17:11 #7
Kan anbefale at bruge det indbyggede værktøj i Illustrator - Live Trace(evt. Live Trace and Convert to Live Paint.)
Det er beregnet til at konvertere pixel-grafik til vektor, og fungerer ganske godt.
Det er dog langt fra alt, der kan konverteres med et brugbart resultat - træerne vokser trods alt ikke ind i himlen.

Et andet alternativ er at undersøge den mindste opløsning plakaten kan trykkes i, og anvende den. Ofte er det langt fra nødvendigt at arbejde i 300dpi, hvis slutmålet er 70x100(eller lign.). Derved kan du måske anvende logoet i dets nuværende form.
Men igen er der lige det med træerne...
Avatar billede old-faithful Praktikant
04. juni 2007 - 17:14 #8
Der kan man bare se - Illustrator har en indbygget tracer! :-)
Avatar billede prodic Mester
04. juni 2007 - 17:18 #9
Det skal vel lige nævnes, at funktionen i hvert fald findes i CS2 samt CS3. Hvorvidt den findes i CS er jeg lidt uklar på. :-)
Avatar billede viggosmor Nybegynder
04. juni 2007 - 17:26 #10
Oki takker for den forklaring, men hvis nu man skal tegne et logo op fra bunden, hvilke værktøjer bruger man så?'

Er det pen værktøjet der er detr smarteste at bruge?
Avatar billede prodic Mester
05. juni 2007 - 12:14 #11
Det nemmeste svar er, at du anvender det værktøj du mestrer bedst og som gør genskabelsesprocessen nemmest for dig.
Pen-værktøjet er en af de muligheder du har.
Avatar billede viggosmor Nybegynder
06. juni 2007 - 15:54 #12
Jeg mestrer endnu ikke så mange værktøjer i illutrator...
Vil i ikke give en opremsning af de værktøjer man kan bruge til formålet?

Takker :)
Avatar billede zhark Nybegynder
16. juni 2007 - 19:25 #13
Jeg har ligget underdrejet en tid og skal til at øve mig, kan du uploade det logo så vil jeg da prøve om jeg magter det :)
Eller send det evt. til mig som *.gif - pouls-mail(snabel a) home2.gvdnet.dk
Avatar billede viggosmor Nybegynder
15. januar 2011 - 18:46 #14
Blev ikke så meget klogere dengang, så lukker her.....