Avatar billede all_for_you Nybegynder
26. maj 2007 - 14:05 Der er 26 kommentarer

10.000 kr. for en hasteopgave i PHP/MySQL

Hej programmør

I forbindelse med at vi akut mangler en programmør til at programmere en portal, hvor brugerne kan oprette en profil og søge blandt hinanden, oploade billeder med mere.

Portalen er ikke en dating-side, men der er dog visse ligheder.

Hvis du er ledig de næste to uger og kan give den fuld skrue, så skriv til: toke@tokengroup.dk.

Du skal kunne gå i gang med det samme og du vil modtage 10.000 kr., når opgaven er løst.

Ser frem til at høre fra dig, så du kan høre mere om opgaven.
Avatar billede all_for_you Nybegynder
26. maj 2007 - 14:11 #1
Fik ikke sagt, at hvis man sidder med opgaven intensivt i 14 dage, så svarer det nogenlunde til, hvad der er i opgaven. Men skriv og hør mere. Angiv meget gerne, hvad du ellers har lavet og et mobilnummer jeg kan ringe til dig på.
Avatar billede kaptajnknas Nybegynder
26. maj 2007 - 14:18 #2
Hm. sådan en opgave koster nok nærmere 25.000 kr.
Avatar billede all_for_you Nybegynder
26. maj 2007 - 14:39 #3
Du må jo skrive til mig, så vi kan finde ud af om dit bud er mere præcist end mit. Da der er fortrolighed omkring opgaven, kan jeg ikke skrive mere om den her.
Avatar billede g1um Nybegynder
26. maj 2007 - 15:37 #4
10000/39*2 =~ 128kr/timen

altså helt ærligt...
man få mere som en ufaglært sælger i 7/11
Avatar billede a1a1 Novice
26. maj 2007 - 19:12 #5
med en adresse som: Bredgade 4, burde i have råd til at give mere?
(men det er jo kun dit firma der skal tjene penge ikke dem der arbejder)
Avatar billede all_for_you Nybegynder
26. maj 2007 - 23:06 #6
Jeg må sige at nogle er hurtig i deres mund - hvad med at sende en mail, hvis du er interesseret i at løse opgaven i stedet for at komme med kommentarer, som ikke bringer os nogle vejne. Denne opgave har et lavt budget. Så hvis folk har lyst til at hjælpe er de velkomne til at skrive en mail. Opgavens omfang er blot et estimat- Så nej det handler ikke om at vores firma kun skal tjene penge - det gør ikke på denne opgave, men gør det i højere grad for referencen - men hvis der er nogen som er friske på mere info, så giv endelig besked.
Avatar billede g1um Nybegynder
26. maj 2007 - 23:07 #7
a1: Haha, kunne være sandt, men tænk på at han måske ikke kan give så meget i løn netop pga. lejen ;)

Anyways, denne annonce er slet ikk' så dårlig igen.
Tænkt på alle dem der skriver ting  i retning: "jeg har en über ide !111oneoneelleven, du koder og få X-procent af indtjening ellers arbejder du gratis indtil 'ideen' generer penge".

Folk vågn op! Man få hvad man betaler for!!!
Avatar billede strych9 Praktikant
27. maj 2007 - 13:38 #8
"men gør det i højere grad for referencen" - Jeg kunne egentlig godt li' at vide hvordan man betaler sin husleje med referencer. Som programmør kan man i hvert fald ikke.

"Jeg må sige at nogle er hurtig i deres mund" - Det er en irriterende bivirkning af professionel erfaring. Et eller andet sted har man jo pligt til at beskytte de helt grønne og uerfarne i branchen. Ellers kunne de jo havne i en situation hvor de skal give den "fuld skrue" i to uger for skaldede 10.000, og det er da næsten ikke til at bære at se.
Bedre estimat:
To uger normal arbejdstid - ca 25.000.
To uger med "fuld skrue" - ca 35-40.000.

"i stedet for at komme med kommentarer, som ikke bringer os nogle vejne" - Korrigering: Det bringer ikke DIG nogen vegne. Folk påpeger at afregningen er absurd, og så bliver du sur fordi det ikke bringer nogen på krogen.
Vi har taget ad notam at du ikke udelukker i din kommentar kl 14:39 at summen godt kan justeres lidt op. Men 250%-400% op? Det tror jeg ikke kommer på tale.
Avatar billede all_for_you Nybegynder
27. maj 2007 - 14:05 #9
1) Jeg forstår ikke, at I vil bruge tiden på at kommentere en masse - det er et frit forum, og hvis der er nogen som er interesseret i at løse opgaven, så kan de skrive, hvilket allerede er sket. Dem som ikke gør, kan bare lade være - jeg tvinger ingen her - heller ikke "de grønne".
2) Hvor vi har firmaadresse er egentlig yderst uvedkommende. Hvorfor husleje nu for anden gang skal blandes ind i en opgave, hvor vi ikke tjener noget på, er substansløst. Selvfølgelig har vi andre former for kunder, hvor der er mere at tag af, men ikke ved denne. Så jo en reference for denne opgave er helt fint for os.
3) Opgaven er ikke kompleks af nogen art, men der er en del ting, som skal gemmes i tabeller. Designet er fastlagt med mere, så for en programmør, der er professionel og sidder for 50.000 kr. om måneden vil nok uden problemer kunne løse opgaven henover en uge.
4) Det er et sjovt argument der lægges ud med - jeg har på intet tidspunkt defineret hvad 14 dage svarer til i forhold til programmørens kompetence. Et bud ligger på 14 dage for en jævn programmør, men kan højest tænkelig være kortere tid.

Når alt kommer til alt - er man interesseret i at programmere og høre mere om opgaven inden for det budget, som er givet, er man meget velkommen til at skrive.
Avatar billede lesp Nybegynder
27. maj 2007 - 16:15 #10
"det er et frit forum"

Hvor har du dog ret! Vi må kommentere alt det vil vil, fordi det er et frit forum! Der bliver kommenteret på dette jobopslag fordi du stiller nogle urimelige krav. Du siger at I kun gør det for referencen, men hvad så med programmøren? Udover en sulteløn får han intet andet. Det handler om at tænke begge veje Toke.
Avatar billede g1um Nybegynder
27. maj 2007 - 16:43 #11
Hvis man kigger overodnet på det, kan man i princippet godt forstå all_for_you og løn på 128 kr./timen. Hvilken programmør har man lyst til at ansætte (og hvem gider at arbejde for en) når man ikke understreger links på sin side, bruger intetsigende billeder fra en (gratis?) fotobank og har en forfærtelig markup. Yep. Her har i svaret: En programmør til 128 kr./timen.

PS: Thumbs op til: lesp,strych9 og a1.
Avatar billede all_for_you Nybegynder
27. maj 2007 - 22:27 #12
Tak for alle de fine kommentarer. Selvfølgelig er det et frit forum - og derfor må alle kommentere - nu tror jeg egentlig bare essensen med eksperten er at finde hjælp eller give hjælp og ikke at eksperten er en prisdannelsesbørs. Hvilket nogen tydeligvis har en anden opfattelse af.

At holde fast i en timeløn er fint nok - det er der i hvert fald nogle, som gør. Men lad os nu se, om opgaven ikke kan løses hurtigere, hvilket det tyder på, eftersom der er mange begavede personer, som synes opgaven lyder interessant. For nu at lukke den af - jeg er kommet med et estimat, hvor der er mange usikkerhedsfaktorer. Tiden for at programmere opgaven, opgavens omfang (kompleksitet), samt programmørens kompetencer. Alle disse tre ting er afgørende for hele ovenstående diskussion.

Ha en god pinse.
Avatar billede lesp Nybegynder
27. maj 2007 - 22:54 #13
Eksperten er ikke en prisdannelsesbørs som du siger. Du har helt ret. Men det er heller ikke et sted hvor man kommer med lavtbetalte jobs for at shanghaie en eller anden grøn som kun kigger på lønnen. Som der er blevet sagt tidligere i dette indlæg: når du kommer med sådan et jobopslag kan du kun regne med at få hvad du har betalt for.
Avatar billede olebole Juniormester
31. maj 2007 - 15:21 #14
<ole>

"nu tror jeg egentlig ... og ikke at eksperten er en prisdannelsesbørs"

Der tager du desværre nok fundamentalt fejl!

På disse sider vrimler det med lavtflyvende, moralforladte platugler, der forsøger at hustle børn og ganske unge mennesker til at arbejde for en forbryderisk ussel hyre. Det er tydeligvis _dem_, der opfatter Eksperten som en prisdannelsesbørs, hvor man ikke behøver hænge sig i ligegyldige detaljer som moral og anstændighed.

10.000 for 37 timer (som en god/erfaren programmør efter dit estimat skulle kunne gøre det på) ... det giver under 300/time. 300 er mellem en trediedel og halvdelen af, hvad en freelancer bør have i timen.
Jeg ønsker ikke hermed at stemple dig som lavtflyvende, moralforladte platugle ... men du er i _hvertfald_ ikke stor i slaget - for nu at sige det pænt!

/mvh
</bole>
Avatar billede horsmark Nybegynder
05. juni 2007 - 12:31 #15
.oO(olebole er min helt - igen)
Avatar billede all_for_you Nybegynder
05. juni 2007 - 13:01 #16
Hej ole

Tak for din kommentar. Jeg synes, at du slipper lidt for let af sted med ovenstående regnestykke - lad mig lige uddybe uden at jeg ønsker at sætte gang i en unødig debat. Så se det som en kommentar, og ikke som et strike-back.

Der er mange måder at fortolke, hvad en god og erfaren programmør er, og hvad denne skal have - men jeg tror langt fra at alle programmører, som er god/erfaren, kan forvente at få omkring 900 kr. i timen. Der er så mange ting, som afgør, hvad lønnen skal være. Jeg kan lave en kort liste, som dog ikke er udtømmende.
1) Er freelanceren uddannet eller har freelanceren gode referencer (altså, kan det dokumenteres, at programmøren er kvalificeret - her tænker jeg på, kvalitet, hastighed af programmering, tillidsfuld etc.)
2) Har freelanceren et firma og er dette firma et "hobbyfirma" eller et professionel firma med flere år bag sig. Begge firmatyper er helt fine, der er bare forskel i pris.
3) Hvem sikrer at opgaven overhovedet eksisterer og under hvilke præmisser er denne opgave taget ind

Listen kunne sagtens være længere og mere uddybende, men nu har jeg også andet at se til. Og så tror jeg egentlig at man med fornuft forstår min pointe.

Derudover så tror jeg på, at man må starte et sted, det må alle, og derfor er det virkelighedsfjernt - også for de "grønne" og "unge" (som du forsvarer) at tro at man skal have 900 kr. i timen fra start.

Så nej, du har helt ret, jeg er ikke stor i slaget med ovenstående opgave, men realistisk. I opgavens begrænsning så har den aldrig henvendt sig til de programmører, som ønsker at få 900 kr. i timen, men derimod dem, som har en vis form for erfaring, men stadig af den ene eller anden årsag, alligevel ønsker at påtage sig ovenstående opgave.

Der er ikke så meget at sige - hvad er en god/erfaren programmør - der er tydeligvis nogen, som mener, at det afspejler sig i lønnen og udelukkende lønnen. Jeg mener, at det blandt andet afspejler sig i lønnen, men også i allerhøjeste grad i erfaring, referencer, baggrund med videre. Tages der højde for alle de faktorer, så begynder denne opgave at give god mening.

/
Avatar billede g1um Nybegynder
05. juni 2007 - 13:17 #17
bla bla bla..."så begynder denne opgave at give god mening."

- Nooooooooooot!

Yep, 900 kr/timen er nok de færreste der får, men mens du tilbyder 128kr/timen (10000/39*2) kan du ikke rigtigt tillade dig kalde sig selv for 'realistisk'. Lige meget hvem du vil ansætte: en grøn 'nybegynder' i feltet eller en erfaren freelancer.
Avatar billede all_for_you Nybegynder
05. juni 2007 - 13:27 #18
Hvis du lægger mærke til det, så har hele dabatten taget en drejning, og som jeg skriver kan opgaven tage en uge - så de knap 300 i timen er ikke helt af vejen. Så dit lille regnestykke fra start, kan vi ikke tage udgangspunkt i længere. Da jeg i sin tid lavede oplægget havde jeg ikke udregnet nogen timeløn - netop fordi jeg ikke vidste hvor lang tid opgaven ville tage - tidsforbruget var  netop et estimat.
Avatar billede olebole Juniormester
05. juni 2007 - 13:56 #19
Jeg oplever det ikke som et 'strike-back', men som en dannet og relevant meningsudveksling  =)

En god og erfaren programmør behøver ikke referencer. En rigtig spændende opgave, der virkelig giver udfordringer, er desuden vanskelig at finde til en sådan person - så ham kan du ikke give ret meget andet interessant end løn og frynsegoder.

Punkt 1 og 2 i din punktopstilling er ikke relevante, når vi taler en 'god og erfaren' programmør.
Til punkt 3 må svaret være:

Hvem betaler:
1) hans ferie
2) hans sygdom
3) hans pension
4) hans hardware (erhvervsrelaterede)
5) hans software (erhvervsrelaterede)
6) hans elregning (erhvervsrelaterede)
7) hans husleje (erhvervsrelaterede)
8) hans telefonregning (erhvervsrelaterede)
9) hans web-forbindelse (erhvervsrelaterede)

- som altsammen er inkluderet i hans fastansattes nabos ansættelse og løn?

En god og erfaren programmør bør ikke få mindre end 600 - 900 kr/time. At så max 20% af de, der lever af at kode web, falder ind under den betegnelse, er en helt anden ting  ;o)
Avatar billede lesp Nybegynder
05. juni 2007 - 13:58 #20
Toke, du er erfaren inden for dette fag. Du har dit eget firma og leverer store løsninger til alle. Du ved godt hvor længe en programmør skal bruge på denne opgave, og du ved godt at du stiller en urimelig løn. Når du så snakker om at du ikke ved hvor længe opgaven vil tage, har jeg kun én ting at sige: bullsh*t! Du siger det er en hasteopgave, så derfor er der en tidsgrænse på. Du sætter altså som KRAV at den skal udføres hurtigt. Du ved altså hvor længe opgave max må tage.
Toke, du modsiger dig selv for at finde en fornuftig udvej, og de argumenter du kommer med, kunne lige så godt bruges mod dig selv. Jeg tror du forstår vores budskab.
Avatar billede all_for_you Nybegynder
05. juni 2007 - 18:40 #21
Godt - en snak er bedre end en "krig". Så giver debat lige pludselig bedre mening for alle =)

Jeg enig et stykke af vejen, fordi din udvidede liste er et godt supplement til mine begrænsede 3 punkter. Jeg vil nu fortsat holde fast i, at 1 og 2 er relevante i forhold til betalingens omfang og til dels programmørens niveau. Jeg tror blot, at jeg må uddybe disse to punkter, for at de får deres relevans. 1) Jeg vil mene, at der er større sandsynlighed for at programmøren kan udføre en opgave på et vis niveau, hvis han har løst lignende eller større opgaver før (hvilket selvfølgelig også vil afspejle sig i lønnen). 2) Ligeledes er der større sandsynlighed for, at hvis det er en professionel virksomhed, som påtager opgaven, at opgaven bliver løst inden for aftalte tid og til aftalte pris. Jeg siger ikke, at "hobbyvirksomheder" er ringere end de "professionelle", jeg siger blot at tilliden ved et nyt samarbejde umiddelbart er lavere, når man ikke kan hinanden, hvilket afspejler sig i prisen. Jeg har det sådan, at når det er første gang en programmør, skal udføre noget, så vil jeg gerne se, han kan noget. Der er mange, som uden videre kan det hele, men når det kommer til stykket, så kan de ikke. Det er i det hele taget svært at certificere ens kompetencer i et nyt samarbejde.

Jeg kan se at debatten drejer sig lidt væk med de 9 punkter, du kommer med, og jeg tror at vi må sande, at denne her tråd ikke kan sluttes. Jeg er helt enig i at det er udgifter, som freelanceren skal dække i forhold til, dem som er fastansat. Jeg tror dog også at nogle af de nævnte punkter svarer direkte til, at man er fuldtidsfreelancer.

Så, når alt kommer til alt, så er det svært at lave et oplæg her på eksperten - for på den ene side er jeg i visse tilfælde interesseret i at bruge en god/erfaren programmør til 300 i timen, andre gange lavere (dem som ikke er god/erfaren, de må forvente at få en lavere løn)Note1. Til andre opgaver kan lønnen være over de 300 i timen - om de kommer op på 900 kr. handler om fx hastighed, løsningens kompleksitet og meget meget mere. Her vil jeg nu også foretrække et fast tilbud, men det er en anden snak.

Note1:
Fx er der nogle, som tror, at blot fordi man kan kode, er det ensbetydende med at man kan få en høj løn - sådan er det nu en gang ikke. At man kan blive bedre med tiden, som man får flere og flere opgave på sit cv, er en naturlig udvikling. Men er man helt ny, må man også forvente at lønnen er lavere. Fx skal en helt ny måske bruge 5 timer på noget en super professionel programmør skal bruge 1 time på, netop fordi det er en læringsproces for den nye.
Avatar billede all_for_you Nybegynder
05. juni 2007 - 18:44 #22
Ja vi leverer forskellige typer af løsninger - ovenstående løsning er blot mindre funktioner, som jeg har givet et overslag på - Ja jeg satte et krav på, som svarede til 14 dage - det hang mere sammen med deadlinen end kodningens varighed. Som sagt, tænkte jeg ikke videre over timeløn, men opgavens kompleksitet. Ud fra det givne betingelser, kunne folk, som de også har gjort, give deres bud på opgaven. Det var mere et spørgsmål om at få folk i tale end, at det var den absolut bindende aftale. Men ja jeg forstår godt et simpelt regnestykke 10.000/37*2 = 135 – og det er jeg også enig i og forstår godt denne pointe!

Men grunden til at jeg skriver videre på denne tråd, er fordi, jeg synes, at vi taler om vidt forskellige ting - hvor der er nogle, som taler om løn, er der andre som taler om god/erfaren. Jeg selv taler om, at der er nogle, som skulle komme med et bud på en opgave, som kunne være interessante for dem at løse. Ja du har ret, det handler om at få sluttet debatten på ordentlig vis - og lige som dine argumenter har nogle pointer, så må jeg også nuancere opgaven og løn i det hele taget. Som du selv siger, gælder det om at tænke begge veje.

Men godt – vi er vist mere eller mindre enige, og nu skal vi arbejde :0)
Avatar billede strych9 Praktikant
05. juni 2007 - 20:38 #23
Tjah, man kan jo indskyde at det er et frit marked og at enhver er sin egen lykkes smed.
Jeg kan dog i denne forbindelse ikke helt lade være med at tænke på den her svenske website, hvor jeg kan komme i kontakt med en polak eller lette som vil ordne min have for 40 svenske dollars pr time. Det her fagre nye medie får folk generelt til at tro at de kan slippe afsted med hvad som helst. Går den så går den - det er vi nok alle helt med på.
Men nu ligger det altså sådan at du postede i et forum, og ikke i en annonce, så i god forumstil kan du jo forvente svar på det du poster. Alt er til debat. Hvis det er et problem er der en nem løsning: Nøjes med at annoncere på egen website.
Din oprindelige posting kunne have været formuleret mere elegant, så du sidenhen slap for hvad der for mig ligner søforklaringer. Tag ikke fejl: Jeg siger ikke at det ER søforklaringer, men det ligner unægteligt.
Avatar billede olebole Juniormester
06. juni 2007 - 13:56 #24
I min verden er punkt 1 og 2 i din første punktopstilling nu stadig irrelevante.

Mit udgangspunkt er en god og erfaren programmør. Den slags finder du yderst sjældent (grænsende til aldrig) i et hobby-firma ... og du finder kun ganske få på et sted som Eksperten!

Hvis du f.eks. kikker på nettet, har der ikke stået en god og erfaren frontend-koder bag meget over 10-20% af løsningerne. Det gælder desværre både store og små webbureauer.
Det faglige niveau er - ikke mindst qva den (øjensynligt) flade indlæringskurve for webkodning - rystende lavt i branchen ... og da den fortrinsvis består af amatører, ved den det ikke engang selv  :o|
Avatar billede lesp Nybegynder
06. juni 2007 - 14:56 #25
Så det du vil frem til er?
Avatar billede olebole Juniormester
06. juni 2007 - 15:11 #26
lesp >> Det, jeg har brugt tid på at skrive ... prøv evt. at læse det igen  =)