Avatar billede jw Nybegynder
26. maj 2007 - 09:28 Der er 15 kommentarer

PSadmin og Vista

Jeg har en printerserver i mit netværk, hvor jeg hidtil har installeret printere på mine PC'er ved hjælp af PSadmin. Nu har jeg fået Vista, og kan bare ikke finde en PSadmin-version der fungere.

Ved nogen om man kan benytte noget andet, eller hvor jeg finder en PSadmin version der fungerer til Vista?

Det er lidt træls ikke kan knne print ;-)
Avatar billede leif Seniormester
27. maj 2007 - 00:26 #1
Tilføjer PSadmin ikke bare en printer til Windows ?

Du kan hvis du går ind i Printere -> Tilføj printer -> Netværksprinter søger den selv på netværket efter mulige printere (Hvis det er til en netværksprinter)
Avatar billede jw Nybegynder
06. juni 2007 - 07:43 #2
Og faktisk. Når jeg har installeret PSadmin kan jeg tilføje en printer til windows, som er på min printerserver.
Når jeg i Vista installerer PSadmin kommer der rigtig nok en "netvæks printerport", men når jeg forsøger at tilføje en printer og vælger at oprette på denne nætværks printerport, så vil Vista ikke længere. Der sker bare ingen ting.
Kender du/nogen til fejlen, eller at man fx kan benytte en anden måde eller program til at få adgng til en printer på printerserveren?
Avatar billede jw Nybegynder
06. juni 2007 - 07:44 #3
Printeren tilføjes som lokalprinter, men ved at vælge denne netværksport. Det virker fint på XP, men ikke i Vista...
Avatar billede leif Seniormester
06. juni 2007 - 10:17 #4
Nu bruger jeg til vores HP printere kun den indbygget Guide i Windows (også i Vista)
Avatar billede jw Nybegynder
06. juni 2007 - 10:33 #5
Kan du hjælpe mig på sporet om hvorledes du gør det?
Jeg synes simpelthen jeg har prøvet alt (jeg kan tænkte mig til), under "tilføj printer".
Hvis du gør som du har skrevet i din første kommentar, synes jeg ikke kan kan finde printerserveren...
Avatar billede leif Seniormester
06. juni 2007 - 14:02 #6
Kender du IPadressen på Printserveren ?
Avatar billede jw Nybegynder
06. juni 2007 - 14:07 #7
Ja, den kender jeg!
Avatar billede leif Seniormester
06. juni 2007 - 14:36 #8
Gå ind i Printere -> Tilføj Printer -> Lokal Printer -> Opret en ny port -> Standard TCP/IP port -> Indtast IPadressen -> Følg guiden færdig

Sådan har jeg lige tilføjet en Netværksprinter
Avatar billede jw Nybegynder
07. juni 2007 - 12:26 #9
Det virker (næsten). Kan se at hvad jeg her mangler er en driver til min ældgamle TAGET printerserver. Det har jeg nu ledt efter  længe, så jeg må nok sande, at jeg lige så godt kan anskaffe mig en ny tidssvarrende printserver.

Leif: tak for hjælpen, jeg er kommet lidt videre.
Avatar billede jw Nybegynder
07. juni 2007 - 12:35 #10
Leif: Hvis du lige skriver et "svar" så vil jeg aflevere pointene, og afslutte tråden!
Avatar billede leif Seniormester
07. juni 2007 - 20:06 #11
Jeg springer over mht. point.

Jeg bruger udelukkende HP printservere, så kunne være derfor at jeg ingen problemer har ! Men du skal da ikke bruge en Driver til selve Printserveren, men til printeren !
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. juni 2007 - 22:05 #12
Hmm - hvor skal du bruge en driver til printserveren??

Printserveren skulle jo gerne være en helt selvstændig enhed på netværket....
Avatar billede jw Nybegynder
12. juni 2007 - 11:57 #13
Ole: Jeg synes bare at såfremt jeg vælger IP-adresse, så bliver jeg guiden spurgt, hvilken typeserver det der, og så listes der en stribe servere op, da Windows ikke selv kan placere min server. Har prøvet at vælge de fleste af dem nu uden held.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. juni 2007 - 12:39 #14
Okay - hvilken printerserver har du?

Den spørger efter den specifikke model, fordi den forsøger på forhånd at sætte printerportene op for dig. Men det kan du også selv sætte op ved at vælge en "Ukendt" /generic printerserver - så bliver du spurgt om parametrene.

Langt de fleste kører med porttypen "RAW" og portnummer 9100. Men har din printserver flere porte, kan porten hedde 9101 eller 9102 (for port 2 og 3).

Kører det stadig ikke, kan du skifte porttype til "LPR/LPD" og bruge kønavnene i nævnte rækkefølge: PRT1, PRN, PRT, LPT1, Print. Disse er de mest almindelige navne for LPR/LPD protokollen. Men ellers må du konferere med manualen for printserveren.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. juni 2007 - 12:41 #15
Der findes iøvrigt et væld af yderligere "LPR/LPD" kønavne - f.eks. numre som 9100, 10000, 10001.... - så hvis ikke nævnte kønavne virker, skal du nok have fat på manualen...