Avatar billede naebet Nybegynder
25. maj 2007 - 10:15 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Redigere i "låst" tekst

Hej

Jeg har arvet et site, som jeg vil modificere på til egen brug. Der er områder der ikke kan redigeres i kan man låse det op på en måde?
Avatar billede Jensen DK Novice
25. maj 2007 - 13:33 #1
Hvad mener du?
Avatar billede naebet Nybegynder
26. maj 2007 - 17:33 #2
Noget af teksten er grå og jeg kan ikke få lov til at ændre i dem
Avatar billede Jensen DK Novice
27. maj 2007 - 06:16 #3
Hvilket system er det skrevet i,eks.Word ,PDF,Publisher eller andet.
Avatar billede voldby Nybegynder
28. maj 2007 - 14:11 #4
I Dreamweaver kan du lave templates. Det smarte ved det er, at du kan vælge hvad på siderne du må redigere i. Det betyder så, at når du ændre/opdatere din template, rettes alle sider der blev oprettet ved brug af templaten, lige med undtagelse af det/de områder du har valgt at gøre redigérbare.
Typisk er topnavigationen et område, man vælger ikke at gøre redigérbar, da den skal være ens på alle sider. Selve indholdet på siden, er så i templaten gjort redigérbart, da det jo ændre sig, afhængig af hvilken side man er på.

Du skulle gerne have en mappe, der hedder "Templates" i roden af din mappestruktur. Der kan ligge flere templates filer i mappen, og hvis du åbner en af dem i Dreamweaver kan du se koder i HTML'en der ligner fx: <!-- TemplateBeginEditable name="head" -->Dette kan ændres på sider, der benytter denne template.<!-- TemplateEndEditable -->
Navnet i "name" tag'et kan ændre sig, afhængig af hvad personen har valgt at navngive feltet som. Indholdet mellem TemplateBeginEditable og TemplateEndEditable kan på sider der benytter den template, redigeres. Ændre du i templaten, vil indhold i det editérbare felt ikke ændre sig på sider der benytter templaten, men alt andet.

I templaten kan du ændre alt andet, og når du gemmer dit template dokument, vil Dreamweaver spørge dig, om du vil opdatere alle sider, der gør brug af templaten. Du siger ja, refresh'er dit browservindue, og du kan se ændringerne på alle sider.

Håber den lange forklaring, kan hjælpe dig videre. Er der noget du ikke forstår i min forklaring, så skriv gerne så specifikt som muligt, hvad du ikke forstår, og jeg skal forsøge at hjælpe dig så godt som muligt.

God fornøjelse.
Avatar billede voldby Nybegynder
29. maj 2007 - 22:16 #5
Gav ovenstående en forklaring du forstod?
Avatar billede naebet Nybegynder
30. maj 2007 - 20:42 #6
Ja det var det der gav problemerne mange tak