Avatar billede lasserks Nybegynder
19. maj 2007 - 00:19 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Tjekke for fejl (gentagelser) i indtastning

Hej alle,

Jeg sidder og skal lave et lille registreringsskema over en ordentlig bunke får som går og græsser her på Bornholm. Der skal være styr på hvor de enkelte får går og tygger/hygger...

Med ca. 600 får og der til hørende øremærker er der en masse tal at holde styr på, og jeg har derfor lavet et system i excel som fungerer superfint. Men jeg sidder og grubler over min dårlige hukommelse. Der er da en funktion som kan tjekke om jeg har skrevet det samme nummer 2 gange i samme kolonne, ik' sandt? Jeg kan jo let komme til at indtaste f.eks. 212 flere gange. Og jeg vil derfor gerne kunne tjekke det automatisk.

Det er såmænd denne funktion jeg leder efter...

Håber nogen kan hjælpe mig quicksnap :-)

Hilsen

Lasse
Avatar billede kabbak Professor
19. maj 2007 - 00:28 #1
Hvis vi siger at det er i A kolonnen du har dine numre.

Marker A kolonnen
Vælg Data >Datavalidering
Vælg Brugerdefineret

nede i formlen skriver du
=TÆL.HVIS(B:B;B1)>1

nu får du en alarm, hvis du skriver et tal der findes i forvejen.
Avatar billede kabbak Professor
19. maj 2007 - 00:29 #2
Nå nu var det formlen til B kolonnen der kom med, A ser sådan ud

=TÆL.HVIS(A:A;A1)>1
Avatar billede kabbak Professor
19. maj 2007 - 00:33 #3
Lige en smutter, formlen er
=TÆL.HVIS(A:A;A1)=1
Avatar billede lasserks Nybegynder
19. maj 2007 - 00:42 #4
Jeg kan ikke få det til at fungere... Og det undrer mig lidt at der ikke findes en forudindstillet funktion til netop denne form for kontrol.
Avatar billede kabbak Professor
19. maj 2007 - 00:44 #5
har du brugt den sidste formel, jeg skrev og havde du hele kolonnen markeret, inden du valgte datavalidering. ??
Avatar billede lasserks Nybegynder
19. maj 2007 - 00:49 #6
Nu fik jeg det til at virke. Tak for hjælpen. Jeg skulle bare lige forstå det hele ret. Smaaaart :-)

Tak for hjælpen, og læg lige et svar.

Hilsen Lasse
Avatar billede kabbak Professor
19. maj 2007 - 00:50 #7
et svar ;-))
Avatar billede kabbak Professor
19. maj 2007 - 00:52 #8
tak for point
Avatar billede lasserks Nybegynder
19. maj 2007 - 01:10 #9
En enkelt ting endnu...

Jeg vil gerne have at denne kontrol starter under den række jeg har i b-kolonnen, hvori jeg tæller det samlede antal. Som det er nu kan jeg ikke starte på 1, da det så vil være det samme som det samlede antal, altså øremærke nr. 1 konflikter med det samlede antal som også er 1...

Kan jeg sætte funktionen til at starte i f.eks. række 7 i kolonne B, og så lade den køre nedad derfra?
Avatar billede kabbak Professor
19. maj 2007 - 08:29 #10
Jo da.

Du skal først fjerne den datavalidering du har nu
det gør du ved at markere hele B kolonnen og vælg Data >Datavalidering, tryk på knappen nulstil alle.

Så markerer du cellerne fra række 7 til f.eks. 5000, så der formlen sådan ud

=TÆL.HVIS(B7:B5000;B7)=1
Avatar billede lasserks Nybegynder
19. maj 2007 - 11:42 #11
Det sidste her fungerer ikke. Jeg har fulgt dine instrukser, men jeg kan alligevel indtaste f.eks. 1 uendelie antal gange.

Den metode vi brugte første gang fungerer og det er nemt at sætte den ind, men der er som sagt stadig problemet jeg har beskrevet. Så jeg tænkte om man ikke kan isolere den række hvor tælleren til det samlede antal er? Således at den ikke associerer sig med de tal jeg indtaster i rækkerne fra B7 og nedefter. Tælleren skal kun tælle hver gang jeg har udfyldt én række.

/lasse
Avatar billede lasserks Nybegynder
19. maj 2007 - 11:47 #12
Og for et ikke skal være løgn, har jeg endnu en problemstilling. Øremærkerne har numre med 5 cifre til sidst, og jeg skal, for at tilfredsstille myndighederne, indtaste alle 5 cifre. Derfor vil nummer 1 skulle sådan her ud: 00001 Og her vil Excel ændre det til 1 hver gang. Hvordan kan jeg ændre dette og stadig få den til at opfatte det som et tal?
Avatar billede kabbak Professor
19. maj 2007 - 12:27 #13
foranstillede nuller
Formater > celler > brugerdefineret

I type skriver du

0000#

En fejl fra min side, formlen skal låses, så ser den sådan ud

=TÆL.HVIS($B$7:$B$5000;B7)=1
Avatar billede lasserks Nybegynder
19. maj 2007 - 13:05 #14
Det er bare super... Nu tror jeg ikke der er mere at komme efter :-)

Tusind tak for hjælpen