Avatar billede sneakraid Nybegynder
15. maj 2007 - 12:52 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Røvrendt af firma, hvad gør man?

Hej :)

Jeg har for lidt tid siden startet en enkeltmandsvirksomhed hvor jeg leverer webløsninger til små virksomheder osv. Sagen er så den at jeg halvt igennem et projekt er blevet røvrendt, og jeg får ingenting ud af det arbejde jeg har lagt i det. Godt nok var projektet ik så stort og det var et af de første, men det er stadig pisse irriterende.

Hvad kan man gøre for at holde på kunden? Burde man lave en slags kontrakt med kunden? Eller kunne man aftale at kunden skulle betale 33% inden man overhovedet går i gang, 33% midt i forløbet og 34% når projektet er færdigt?

Hvad plejer i at gøre?
Avatar billede webudvikleren Nybegynder
15. maj 2007 - 12:57 #1
Det er altid en god idé at mødes med personen og gennemgår hvad der skal laves sammen, så i ser hinanden i øjenene.

Derefter kan du skrive en kontrakt, hvorpå der står hvad du forlanger og hvad kunden skal have, hvorefter i begge skriver under og får en ekspert i det område til at skrive under og holde styr på det.

Derefter kan du forlange 33% inden du går igang, 33% halvejs og resten til sidst.

Jeg er selv blevet røvrendt af adskillige firmaer, men ved at bruge en kontrakt, kan det blive dyrt for firmaet.

Håber ikke det gentager sig for dig - det noget lort sådan noget, for at sige det ligeud. Held og lykke i fremtiden :)
Avatar billede tp_aalborg Nybegynder
15. maj 2007 - 13:04 #2
Jeg vil mene at en kontrakt efter udarbejdelse af et tilbud er tilstrækkelig "binding". Hvis det er et projekt der stækker sig over længere tid, kan du godt opkræve betaling midt inde i det eller f.eks. sende en opgørelse til kunden og bede dem om at bekræfte det.

For at holde på kunden, vil jeg håbe at du har adgangen/kildekoden til webløsningen. Hvis de ikke vil betale (og det heller ikke er lavet færdigt), mener jeg sagtes at du kan fjerne eller hindre adgangen til det du har lavet.

Mht. til din manglende betaling er der desværre ikke andet at gøre end at rykke dem og efterfølgende sende dem til inkasso. Jeg kan anbefale firmaet Transcom CMS www.transcomcms.dk - da de ikke tager betaling for at oprette en inkassosag, men blot får deres betaling hvis skyldneren betaler. De gør også betydelig mere for at få pengene igen, end f.eks. RKI.
Avatar billede windcape Praktikant
15. maj 2007 - 13:05 #3
Kontrakter, kontrakter, kontrakter. Og sørg for at gå dem checket af en advokat hvis du ikke selv har produceret dem :-)

Derudover undlad at handle med folk hvis de ikke virker 100% troværdige, og er sikre på at projektet kan gennemføres.

Derudover, for at forhindre at kunden gør det, giv dig aldrig i kast med projekter som har lange deadlines, uden at få et klækkeligt forskud.
Avatar billede sneakraid Nybegynder
15. maj 2007 - 13:24 #4
Mange tak for jeres hurtige svar, det betyder kanon meget.

Jeg kan ligesom fornemme at det er en meget god ide at få udarbejdet en kontrakt med kunden og eventuelt bonge kunden for lidt start-procenter, selvf. efter aftale med dem.

Findes der nogle "opskrifter" på nogle kontrakter, eller kender i til nogle eksempler på hvordan sådan en kontrakt kunne se ud?

webudvikleren & tp_aalborg -> Nu er jeg ikke så "uheldig" at jeg allerede har afleveret noget af projektet til kunden og da jeg selv skulle stå for hostingen (egen server), så kunne jeg nemt pille løsningen ned igen.
Avatar billede windcape Praktikant
15. maj 2007 - 13:26 #5
"Findes der nogle "opskrifter" på nogle kontrakter"
- Der findes standard kontraker du kan købe hos en boghandler, men jeg ville nok investere lidt tid/penge i at snakke med en advokat omkring udarbejdelsen af en.

Du kan jo lave en "standard opgave kontakt" som bruges til de fleste opgaver.
Avatar billede sneakraid Nybegynder
15. maj 2007 - 13:49 #6
windcape -> Mange tak skal du ha', jeg vil prøve at kontakte en erhvervsadvokat for at høre nærmere.

I må godt smide et svar, så jeg kan uddele point.

Og igen, tak for hjælpen gutter ;)
Avatar billede tp_aalborg Nybegynder
15. maj 2007 - 13:57 #7
Velbekom. Du kan også få flere tips her: www.100svar.dk

Hvis du skal lave en "lille" kontrakt eller ordrebekræftelse behøver du måske ikke altid rende til en advokat. Du skal bare tage en skabelon på nettet og tilpasse den dit behov. Det vigtigste er at I bliver enige om pris, levering og ophavsret. Hvis projekter er af længere varighed er det meget vigtigt at du løbende sender specifikationer på det du har lavet og får godkendelse tilbage herpå.

Held og lykke fremover.
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
15. maj 2007 - 14:00 #8
Efter at vi flere gange i vor virksomhed har haft nogle få stykker afbud om året, men det har da bestemt givet stof til eftertanke om vi også som andre af vore kolleger i restaurationsbranchen skulle til at opkræve depositum ved bestilling.
Og det er vi skal da kommet godt afsted med, ingen har mukket over at skulle af med ca. 5000 kr. ved bestilling af fester, de 2 der har trukket følehornene til sig var nok ikke så seriøse som de burde have været, men så slap vi da for afbud.
Blot lige mine 15 sekunder
Avatar billede olebole Juniormester
15. maj 2007 - 14:12 #9
<ole>

Man må håbe, der opstår en brugbar brancheforening, så der bliver effektiv mulighed for at løse problemer på området. Da branchen stadig 'går med ble', kommer det desværre nok til at tage en del år endnu.
Et andet - og mindst ligeså alvorligt problem - er, at langt de fleste leverede webløsninger er af en elendig kvalitet. Af løsninger med et CMS involveret vil jeg skyde på, højst 1%(!) består af valid kode ... og den stakkels køber har minimale chancer for at få en fair udgang på sagen.

/mvh
</bole>
Avatar billede sneakraid Nybegynder
15. maj 2007 - 14:38 #10
olebole -> Ja altså, det er jo også en chance kunden tager, da de jo ikke kender kvaliteten bag systemet som de får. Men hvis man derimod får udarbejdet og underskrevet en kontrakt, gælder det jo begge veje, så hvis man leverer noget af elendig kvalitet kan kunden vel bryde projektet/kontrakten?
Avatar billede sneakraid Nybegynder
16. maj 2007 - 15:59 #11
webudvikleren & windcape .. kommer i med et svar?
Avatar billede japping Nybegynder
16. maj 2007 - 18:24 #12
Hvorfor lige 33% i forudbetaling ? Som konsulent skal du altid sørge for løbende at have dækket minimum alle dine udgifter. Fortjenesten kan du så få udbetalt under eller efter projektafslutningen. Dvs. du skal sørge for at have dækket dine lønudgifter og vareudgifter.
Det er godt at have en kontrakt, men det er bedre at have pengene. Du kan komme ud for at skulle bruge mange penge på retsager og det er ikke besværet vær. Sørg derfor at synliggøre de løbende udgifter over for kunden og stop projektet når kunden ikke betaler til tiden. Derved får du en god virksomhedsøkonomi og dækningsgrad.
Avatar billede webudvikleren Nybegynder
16. maj 2007 - 21:49 #13
svar
Avatar billede sneakraid Nybegynder
17. maj 2007 - 13:12 #14
japping -> Der er ikke nogen speciel grund til at det er 33% i forudbetaling, det var bare et forslag fra andre indenfor samme branche, jeg søger bare en god måde at sikre en kunde mod bare at "stikke af". Men tak for din kommentar, jeg ved bare ikke hvordan der skulle kunne være udgifter igennem et projekts forløb? Det er måske noget jeg burde lave, baseret på hvor lang jeg er nået, ved f.eks. at bonge kunden når specifikke dele af projektet er færdig? :)