Avatar billede johndoesacc Nybegynder
14. maj 2007 - 14:27 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Joomla CMS udvidelse

Jeg kunne ikke rigtig finde en bedre kategori, så bær over mig hvis der var en bedre alligevel.

Mit problem er at jeg er ved at lave et site med Joomla CMS'et. De personer som skal redigere sitet er ikke ligefrem IT-eksperter (det var da en meget god måde at sige det på), så de har altså brug for en anden opbygning af administrationen end den der følger med.

De har før brugt Sitecore, som er et dansk CMS og har en umiddelbar opbygning som minder meget om windows' explorer træ-struktur. Den træ-struktur viser alle siderne som man kan klikke på og i højre side får man så de enkelte sider med WYSIWYG-redigering og nogle faneblade til ekstra indstillinger.

Er der nogen der kender en extension/add-on/template til Joomla administrationen, der kan gøre det nemmere for dem? Helst noget der minder lidt om den Sitecore løsning.
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2007 - 17:14 #1
Først vil jeg sige at jeg ikke kender Sitecore, for det andet er jeg også ret ny i Joomla men jeg har fundet denne side, som måske omhandler det du søger.

http://downloads.joomlacode.org/frsrelease/4/5/5/4559/JoomlaQuickStart1%5B1%5D%5B1%5D.0-danishedition.pdf

filen er i pdf format
Avatar billede johndoesacc Nybegynder
15. maj 2007 - 10:59 #2
Basisk set er det jeg leder efter fra Sitecore en træ-struktur for at finde de forskellige sider, ligesom man kan i Windows' stifinder (i tilfælde af tvivl om hvad jeg mener; hold windows-tasten nede og tryk E på Windows XP for at få stifinderen op med mappe-strukturen som et træ i venstre side).

Jeg vil så gerne have at brugeren kan finde siderne ligeså nemt, som var hver side en mappe med evt. tilhørende undermapper/undersider. Klikker man på siden/mappen kommer den frem i højre side hvor man kan arbejde med den.

Problemet er jo at dem der skal bruge systemet har meget svært ved at bruge det som det er. Så vidt jeg kan se er alle siderne bare på en lang liste og så skal man lede lidt eller søge for at finde den.
Avatar billede johndoesacc Nybegynder
15. maj 2007 - 15:27 #3
Hmmm. Nu er jeg i tvivl om Joomla overhovedet kan bygges op sådan. Kan man ikke lave ens struktur som et træ?
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2007 - 15:40 #4
Er det kun menuen vi taler om - altså en foldeud menu ?
Avatar billede johndoesacc Nybegynder
15. maj 2007 - 16:03 #5
Lige præcis. Det var vel den enkle måde at forklare det på. :)
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2007 - 17:40 #6
Ved ikke om det findes til Joomla, men kig på denne CMS http://www.php-fusion.dk/news.php dertil findes flere infusioner bl. a. denne http://hackersoft.ath.cx/news.php
før musen over -->Discusions Forum i toppen

eller denne menu http://www.singleivejle.dk/news.php
Avatar billede johndoesacc Nybegynder
16. maj 2007 - 10:10 #7
Måske mere i stil med hummel.dk. Eksempel: Du klikker på Sponsorships og Basketball. Der ser du menuen folde ud som et træ. Jeg vil gerne kunne lave en sådan struktur. HTML'en og CSS'en til template'n har jeg skam sat tid og energi af til at lave, men så vidt jeg kan se lader strukturen på et joomla site til altid at være fladt.
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2007 - 17:13 #8
Jeg har fundet noget her som du sikkert kan bruge:
http://de.siteof.de/detree/extended-menu-templates.html

oversigt
http://de.siteof.de/extended-menu-templates.html
og her er også noget af interesse
http://extensions.joomla.org/component/option,com_mtree/task,search/Itemid,35/searchword,menu/cat_id,0/

læg mærke til Compatibility: version 1.0
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2007 - 17:17 #9
på første link jeg skrev skal du noget ned på siden til --->csstree
Avatar billede johndoesacc Nybegynder
16. maj 2007 - 18:21 #10
Super. Csstree lyder lovende. Får nok ikke lige kigget rigtigt på det lige foreløbigt.
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2007 - 19:28 #11
Jeg lægger et svar, så kan du se om du kan bruge min hjælp og accepterer den eller afvise
Avatar billede johndoesacc Nybegynder
21. maj 2007 - 13:56 #12
Det lader til at være ret besværligt at sætte det modul op. Desuden er det vigtigt at det kan lave den træ-struktur i back-end'en, for at dem der skal redigere sitet kan overskue det. Det ser ikke ud til at csstree og exmenu gør noget ved back-end'en.
Avatar billede johndoesacc Nybegynder
12. juni 2007 - 13:54 #13
Jeg har fundet ud af at jeg kan lave træ-strukturen ved at lave en menu. Den menu skal så referere til artikler, som skal laves separat. Jeg ville nu godt have haft selve indholdet direkte i de forskellige menu-items, men jeg tror ikke det kan lade sig gøre.

Dvs. det er back-end'en der er den vigtige. Front-end'en har jeg fået lavet med lidt CSS og leget med de moduler der findes allerede.
Avatar billede johndoesacc Nybegynder
09. oktober 2007 - 12:06 #14
Det blev alt for besværligt med joomla, så jeg ender nok med at lave det i typo3 (mindre besværligt i længden). Eftersom der ikke var sat svar så tager jeg pointene tilbage. Sig endelig til hvis det er helt urimeligt.