Avatar billede terra Nybegynder
13. maj 2007 - 22:02 Der er 1 kommentar og
1 løsning

GSM underwater

Hei,
Har et lite spm:)
Kan en bruge GSM under vann uten GSM bøyle? Er det testet noe sted hvor lang under vann går GSM signalene?
MVH Terra
Avatar billede darrich Novice
15. maj 2007 - 15:02 #1
Nej, ikke mig bekendt.

Generelt går dybe toner/lave frekvenser bedre gennem vand end høje toner/høje frekvenser grundet vands større massefylde en luft.
Eksempel hører man tydeligere bas-lydene end diskant-lydene under vand.
Med andre ord er der en meget kraftig dæmpning af højfrekvente signaler.

Signaler og lyde går ikke så let gennem vandoverfladen. Det meste af lyden kastes tilbage ved vandoverfladen om det er oppefra eller nedefra.

Generelt når man ønsker at anvende signaler under vand, placerer man sender/modtager under vand såsom ekkolod m.m.
Avatar billede terra Nybegynder
15. maj 2007 - 17:44 #2
Hei,
Tak for hjelpen \-> darrich.
Jeg har fundet lidt interessant her som bekrefter en del av din uttalelse:
http://www.eurekamagazine.co.uk/article/3325/Radio-waves-transmit-information-underwater.aspx

Det sendes på lave frekfenser der.
Ha en fin aften:)

MVH Terra