Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2007 - 11:31 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

hvad er en konto for alm (ej root )bruger

Jeg vil gerne have Suse igen men er blevet anbefalet at oprette en sådan konto fra en meget erfaren bruger mht Suse. Jeg ved dog ikke hvad det er.

Desuden havde jeg ikke Thunderbird og Firefox efter første installering og er meget i tvivl om hvordan det var, jeg fik fat i de to programmer, som jeg var glad for og vil bruge igen, når Suse bliver installeret igen
Avatar billede janpo Nybegynder
08. maj 2007 - 16:46 #1
Hvis jeg har forstået spørgsmålet rigtigt.

En konto er bare et brugernavn / kodeord. Det er det sikreste ikke at være logget ind som root ved daglig brug. Derfor opretter man altid en "upriviligeret" bruger-konto, som man bruger i det daglige.
Avatar billede a_o Nybegynder
08. maj 2007 - 16:47 #2
jeg er selv ny suse bruger. Som jeg har forstået det, er ingen bruger root som standard, hvis du ikke har lavet profilændringer.
Du skal jo i stedet angive password, når du vil lave systemændringer.

Er det mig der er fejl på den?
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2007 - 17:22 #3
janpo:  Hvordan gør jeg det, når jeg skal installere Suse igen
Avatar billede janpo Nybegynder
08. maj 2007 - 19:24 #4
samsonjens: jeg tror slet ikke du kan undgå det da det er en fast del af SuSE installationen. Så jeg tror det giver sig selv når du går i gang.

a_o: Sådan er det i Ubuntu, men ikke i SuSE. D.v.s. root er disabled, men den er der. I stedet bruges der noget, der hedder "sudo"
Avatar billede a_o Nybegynder
08. maj 2007 - 19:58 #5
Men i SuSE skal man da give password for adgang til YaST. "rootadgang"
I Ubuntu skrives jo sudo og efterfølgende kommandoer. "rootkommando"

Men i princippet ender de 2 vel faktisk samme "sted". =Adgang til systemændringer

eller hvad?
Avatar billede janpo Nybegynder
08. maj 2007 - 22:08 #6
I det daglige ser det helt ens ud og resultatet er som du siger det samme.
Eneste foreskel er at man kan logge ind som root i en SuSE. Det kan man ikke umiddelbart i en Ubuntu.
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2007 - 17:14 #7
Jeh har nu installeret Suse og derfor er spørgsmålet ikke længere aktuelt for mig. Hvis nogen ønsker point vil de så ikke lægge et svar ud
Avatar billede janpo Nybegynder
15. maj 2007 - 18:09 #8
Fint.