Avatar billede mr-baluba Nybegynder
05. maj 2007 - 23:42 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Ny PC - hjælp til konfiguration

Godaften

Jeg skal til at købe en ny computer og ønsker derfor feedback på min konfiguration. Særligt omkring samspillet, flaskehalse og den slags - det har jeg ikke forstand på. Den skal hovedsagligt bruges til photoshop/illustrator, wow og andre spil, film og tv.

Jeg vil gerne have gode komponenter men ikke de aller dyreste :) Noget lignende det her:

Asus P5B-E/Plus, Intel P965, LGA775
Intel Core 2 Duo E6600 2,4 Ghz, BOX, LGA775
Inno3D GeForce 8800GTS 640 MB, PCI-E
Samsung SP T166 500GB, SATAII, 16MB
LiteOn SH-16A7S-05C, DVD±RW, SATA, Black
NorthQ NQ4775-500S, ATX PSU, 17db, 24Pi 500W
NorthQ NQ3312BLA Giant UFO, 120mm køler
2xCorsair 1024Mb XMS-2 6400

Og til sidst, nogen som kender Lian Li kabinetter? Har set på det her:
http://www.lian-li.com/product/product06.php?pr_index=25&cl_index=1&sc_index=1&ss_index=5&type=b
synes det er mega lækkert, men er det godt?
Avatar billede mr-baluba Nybegynder
05. maj 2007 - 23:57 #1
Nå jo, og så skal jeg ikke kunne høre den :P
Avatar billede zaqtor Nybegynder
06. maj 2007 - 00:43 #2
Jeg vil nok hellere benytte følgende
Bundkort: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=376160
Grafikkort: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=313069

Ihvertfald skal du købe XFX grafikkortene - de holder 110% meget bedre
Avatar billede strych9 Praktikant
06. maj 2007 - 01:50 #3
Jeg vil foreslå ASUS Striker Extreme som motherboard. Det har nForce 680i chipset ligesom zagtors forslag. Dette chipset er et high-performance chipset og lige en spids bedre end hvad Intel kan byde på for tiden.
Med Striker extreme får du 2xPCI-E 16x (dvs SLI), 1xPCI-E 8x, samt to PCI slots. Understøttelse for op til 8GB RAM. 2xEthernet til teaming (skulle give lavere ping i online spil). Samtidig fortrinlige tweaking og overclocking muligheder, og så selvfølgelig en masse blærede blå dioder... ;P

Jeg kører selv med Striker Extreme og XMS-2 6400 RAM. Hvis du vælger den kombination så husk at flashe den seneste BIOS på motherboard, og gå ind manuelt og sæt RAM timingen i BIOS til feks 4-4-4-12-2t. Med "auto" kan det give problemer efter et par timers gaming i tunge 3d spil.
Avatar billede spuncut Nybegynder
06. maj 2007 - 06:02 #4
Jeg støtter forslagene om nForce 680i chipset.
Mht. støjsvaghed og bedre køling vil jeg foreslå :
Thermalright Ultra 120
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=316116
Med en standard blæser fra Scythe eller Pabst.
..Og hvis du syntes at den er for pebret :
Scythe Infinity
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=222879
Avatar billede mr-baluba Nybegynder
06. maj 2007 - 12:26 #5
Tak for input.

Jeg synes at 4900 for et GTX er lige lidt for meget, og måske overkill til mit brug(?).

Striker Extreme ser lækkert ud, men igen, har jeg brug for det når det mest er til 2D. Jeg gamer ikke så meget igen, og vil gerne holde prisen nogenlunde nede.

Men hvad med bundkortet som zagtor foreslog med nForce 680i og grafikkort:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=253125 (ca samme specs som det oprindelige, men XFX).
Det er ca 800 kr oven i, ville det være pengene værd?

Mht køleren... Ville Thermalright Ultra 120 passe i det kabinet? Der er et luftrør der går hen til CPUen, og køleren ser lidt stor ud.
Scythe Infinity blæser med 23 dBA og den oprindelige med 17 db - hva silvan er forskellen på dBA og db? er det ene bare slang for det andet? :P

Læste også lige om at putte en lille lynhurtig HD i,til at køre OS fra. Ville det kunne mærkes i det daglige?

Puha mange spørgsmål.
Avatar billede mr-baluba Nybegynder
06. maj 2007 - 12:36 #6
Hov, 12 db på køleren, 17 er psu'en.
Avatar billede spuncut Nybegynder
06. maj 2007 - 13:28 #7
A'et i dbA henviser til at der er brugt et
såkaldt A-filter ved måling af lydtryk.
A-filtret tilpasser lydmålingen til den
måde at den menneskelige øre opfatter
frekvenser på.
Vores ører har en resonansfrekvens på ca.
2,5 KHz hvilket betyder at det er omkring
de 2,5 kHz hvor øret er følsomst.
Udstyr som støjer ved en tone på omkring
2,5kHz får derfor en højere dBa end udstyr
som støjer ved 500Hz.
Avatar billede spuncut Nybegynder
06. maj 2007 - 13:36 #8
....det er osse en af de direkte årsager til
at man bør vælge blæsere så store som muligt
og med så lave RPM som muligt.
(..ville jeg bare lige tilføje...)
Avatar billede spuncut Nybegynder
06. maj 2007 - 13:51 #9
Grafikkort: Hvis du ikke er ultra-gamer-nørd
så prøv at kigge på nogle tests af Nvidia
8600GT-baserede kort, de fås til ca 1500,-
og er DX10 kompatible.
Du kan osse spare ved at overveje et af følgende
Nforce 560i baserede bundkort :
ASUS P5N-E SLI
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=262996
pris: 807,-
Eller :
MSI P6N SLI Platinum
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=313583
pris: 1027,-

Kølerplads: Scythe Infinity fylder ikke nede omking CPU-
sokkelen, du får derfor ingen pladsproblemer med den.
Giant ufo'en kan godt væe mere problematisk.
Avatar billede mr-baluba Nybegynder
06. maj 2007 - 21:49 #10
Heh det bliver jo ikke lettere jo mere man læser om det. MSI bundkortet lyder rigtigt godt til prisen. Er det meget man går ned i ydelse i forhold til 680i?

Bundkort: MSI P6N SLI Platinum - 1.027 kr
Precessor: Core 2 Duo E6600 2.4 GHz - 1.527 kr.
Køler: Scythe Infinity CPU Køler - 295 kr
Grafikkort: Club3D NVIDIA GeForce 8800 GTS / 400 MHz / PCI-E / 320Mb - 2.134 kr.
Ram: Kingston ValueRAM 2 x 1 GB PC2-5300 DDR2 - 538 kr (evt. x2)
Harddisk: Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 500 GB - 860 kr
DVD-drev: Samsung SH-S183A (Sort) - 227 kr.
PSU: Antec Phantom 500 PEC - 825 kr.
Kabinet: Lian Li Classical Silent PC-S80B - 1.999 kr.

Samlet 9432 kr. (eller 10k med 4gb ram)

Hvordan ser det ud? Prisen er i orden, men er RAM og Grafikkort af tilfredstillende kvalitet?
Avatar billede spuncut Nybegynder
06. maj 2007 - 22:24 #11
Her er lidt læsning om Nforce 650 og 680 :
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2869&p=3
Umiddelbart er der vist kun lidt funktioner til forskel
flere SATA, to GLAN og lidt omkring PCI-e som skal nærlæses.
Generel hastighedsforskel er der vist ikke.
Avatar billede spuncut Nybegynder
06. maj 2007 - 22:31 #12
Lige en kommentar til dine RAM der. Dette er ikke en anbefaling
fordi det tør jeg ikke. Jeg har som regel altid holdt mig til
noget Corsair XMS eller Kingston Hyperx, ikke desto mindre lader
det til at folk inde på edbpriser er henrykt af disse billige RAM.
..og for at det ikke skal være løgn så er dt PC6400 RAM.

2 stk V-DATA 1 x 1 GB til sølle 700,-
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=253891
Avatar billede spuncut Nybegynder
06. maj 2007 - 22:51 #13
..også er dr mske noen sm ka anbfale mi e nytkeyboard
dte er mier ogstver in i melem....
:o(
Avatar billede mr-baluba Nybegynder
07. maj 2007 - 00:37 #14
Hmm hvis jeg skifter følgende:

XFX NForce 680i SLI bundkort
XFX GeForce 8800 GTS 320Mb
Corsair XMS2 2 x 1 GB RAM

Er det så ikke ved at se ok ud? 680i lød alligevel fristende.

10300 kr for det hele
Avatar billede spuncut Nybegynder
07. maj 2007 - 11:19 #15
Kender ikke XFX NForce 680i SLI bundkortet
Efter hvad folk på hwt.dk og strych9
06/05-2007 01:50:55 skriver ville jeg nok
tage ASUS Striker Extreme, det har masser
af muligheder.
Vi er hermed ovre i noget overklok, derfor
bør du tage Corsair XMS2 2 x 1 GB RAM i
i hvertfald PC6400, så du får noget speed-
overhead til at klokke med.
Avatar billede mr-baluba Nybegynder
07. maj 2007 - 14:08 #16
Hmm ja bliver nok mest tilfreds med noget det holder et stykke tid. Så må jeg vente med kæmpe skærmen til næste måned :)

Mange tak for indput. Kom med et svar
Avatar billede spuncut Nybegynder
07. maj 2007 - 15:00 #17
Svar....
Avatar billede strych9 Praktikant
07. maj 2007 - 15:17 #18
jeg har i hvert fald ikke fortrudt de ca 3000 jeg kastede efter Striker Extreme. Husk, hvis du oplever blue screens, at gøre som jeg skriver i første post her. Så bliver det klippestabilt, også under høj load.
Avatar billede spuncut Nybegynder
07. maj 2007 - 16:27 #19
Jeg kommer til at trække lidt i land....
ASUS Striker Extreme koster nu ca. 2300,-
og det er simpelt hen for dyrt....
Avatar billede mr-baluba Nybegynder
07. maj 2007 - 20:58 #20
Ja jeg sparer en tusse kr med XFX 680i, må lige overveje om jeg kommer til at lege med OC.
Avatar billede mr-baluba Nybegynder
07. maj 2007 - 21:00 #21
yes yes... en tusse kr :S