Avatar billede c Nybegynder
02. maj 2007 - 22:56 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Multinetting på HP ProCurve 2560

Hejsa!

Er der nogen der kender til oprettelse og administration af multinetting på en HP ProCurve 2560. Altså flere VLAN's på samme netværk.

Det som jeg helt specifikt vil vide er; hvorledes der kan oprettes et virtuelt netværk, som alle der sidder på bestemte porte bliver ledt ind på.

mvh
Christian
Avatar billede jarlskov Nybegynder
03. maj 2007 - 08:32 #1
Du kan ikke have flere (native) VLANs på samme port, det er der ingen switche der kan - men du kan have flere serier af IP-adresser på samme VLAN - det er det der hedder multinetting.

> "et virtuelt netværk, som alle der sidder på bestemte porte bliver ledt ind på."

Det er et VLAN. Opret et VLAN og meld de ønskede porte ind i det.
Avatar billede c Nybegynder
03. maj 2007 - 15:29 #2
Det du beskriver er det jeg ønsker. Således kan vi fjerne nogle fra det ene netværk og lede dem over på et andet netværk ud fra deres port.

Kan du fortælle mig præcis hvordan jeg opretter det VLAN og hvorledes jeg flytter en port fra default vlan til det nye vlan?
Avatar billede jarlskov Nybegynder
04. maj 2007 - 08:31 #3
VLAN er den mest grundlæggende feature i en HP-switch.
Har du prøvet at kigge i manualen?

I CLIen skriver du f.eks:

vlan 2
  untagged 1-4,6,8

for at få port 1-4 samt 6 og 8 ind i vlan 2.12
Avatar billede c Nybegynder
04. maj 2007 - 14:51 #4
Jeg har fundet CLI:
vlan2
  untagged 1-4,6,8

som du beskriver, men hvordan er det lige præcis at jeg fortæller den at den skal lave dette vlan mv? kommer det helt automatisk, eller hvordan?
Avatar billede jarlskov Nybegynder
05. maj 2007 - 07:46 #5
Det nye vlan bliver oprettet i det øjeblik du bruger det.
Dvs. f.eks. når du putter porte i det, som her.

Prøv også kommandoerne 'show vlan' og 'show vlan 2'
Prøv også 'vlan 2 ?' for en liste over hvad du ellers kan gøre med et vlan - f.eks. give det et navn.