Avatar billede lotek Nybegynder
30. april 2007 - 11:26 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Farvede layers på landkort.

Hej,

jeg har en PSD-fil, der indeholder et landkort med en række layers på i forskellige farver, der inddeler kortet i forskellige distrikter. Se nedenstående link:

http://dexter.gisp.dk/distrikter.jpg

Filen har jeg fået, så jeg ved ikke, hvordan den oprindelig er blevet oprettet. Det, jeg imidlertid er interesseret i, er at ændre distrikterne - f.eks. så det nordjyske distrikt kommer til at omfatte to postnumre mere.

Er der nogen, der kan hjælpe mig med, hvilke funktioner, jeg skal have fat i, for at ændre det?

Jeg er fuldstændig blank omkring, hvordan jeg opretter layers, der kun omfatter et afgrænset område - og da især, når det skal følge et kort. Er der nogle smutveje, så jeg ikke skal håndtegne layeren?

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede passiflora Juniormester
30. april 2007 - 17:07 #1
Nu det svært helt at se, men synes det ser ud som om at de enkelte postnumre er indrammet med røde streger.

Hvis du vælger landkortlaget, og aktiverer tryllestaven. Nu kan du så pege på et af de områder som skal ændres.

Herefter aktiverer du det lag som de skal til, vælger malerspand og maler. Aktiverer du herefter laget de oprindeligt var med på, kan du jo blot slette markeringen.

Forståligt ... ?
Avatar billede lotek Nybegynder
01. maj 2007 - 08:29 #2
Ikke helt...

Hvis jeg arbejder i selve landkort layeren og bruger tryllestaven til at markere områder, gør den det ud fra de forskellige farvenuancer. Da kortet ikke er 100% ensfarvet, markerer den derfor enten kun et udsnit elller et langt større område end bare postnumrene.

Jeg kan ikke gå ind og ændre noget i selve selve layerne. Prøver jeg at bruge tryllestaven i en af farvelayerne får jeg meldingen, at det ikke kan lade sig gøre, fordi target er en fill layer.
Avatar billede passiflora Juniormester
01. maj 2007 - 09:01 #3
Har jeg ikke ret i at der er en rød streg rundt om de enkelte postnr ...

Ligger det i et selvstændigt lag, så det der du skal lave markeringen ...

Har du lyst, så send mig psd'en, så kan jeg bedre guide dig ... post@sb-online.dk
Avatar billede lotek Nybegynder
01. maj 2007 - 09:22 #4
Filen fylder 38 mb, så det er måske lige i overkanten at maile. ;-)

Men nu er jeg kommet så langt, at jeg kan markere via tryllestaven og male i de rigtige farver. Til gengæld volder det nu en del problemer at undgå, at staven tager for meget af kortet med.

Der er godt nok linjer mellem postnumrene, men hvis tryllestaven skal acceptere dem, skal jeg sætte tolerancen meget lavt. Er der nogle smarte tricks?
Avatar billede passiflora Juniormester
01. maj 2007 - 09:37 #5
Jo nok lige rigeligt at sende :)

Ja ikke nødvendigvis let, men måske er det letter bare at bruge ekspresafmaskning, og så male / rediger med pen og viskelæder ...

Kender du ekspresafmasknings?
Avatar billede lotek Nybegynder
01. maj 2007 - 09:48 #6
Desværre nej?

Men tror faktisk, at dit oprindelige forslag er det mest funktionelle. Det er godt nok lidt pillearbejde at sidde med, men med 50% tolerance og lidt trial-and-error frem og tilbage med malerspanden giver faktisk et rimelig fint resultat.
Avatar billede lotek Nybegynder
01. maj 2007 - 12:09 #7
Super resultat blev det.

Tak for hjælpen - du fik mig på rette spor. Svar gerne, så du kan få dine points. :-)
Avatar billede passiflora Juniormester
01. maj 2007 - 12:34 #8
Velbekom ... Skønt at kunne være til gavn. Og tak for point