Avatar billede rexisgod Nybegynder
28. april 2007 - 19:52 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

BIOS ROM Checksum error.

Hello XpertZ

Jeg får fejlen som titlen på spørgsmålet her beskriver.

Jeg gjorde det at jeg inde fra Windows opdaterede BIOS'en på et ASUS P4B533 Moterboard. Da jeg gjorde det kørte ingen andre programmer.
ASUS BIOS update værktøjet sagde alle gangene da jeg opdaterede BIOS inde fra Windows at der skete en fejl.
I det jeg så genstarter får jeg fejlen "BIOS ROM Checksum error".

Jeg har prøvet følgende.

1) Taget batteriet ud. (Al strøm var taget fra PC'en).

2) Nulstillet BIOS. (Al strøm var taget fra PC'en).

3) Bootet fra en diskette med ASUS AFLASH BIOS opdaterings værktøj og forsøgt med det. Men det hænger bare i, hvad jeg tror er, at den ikke kan finde BIOS version og type. Da BIOS på motherboardet sikkert er blevet korrupt efter den mislykkedes BIOS opdatering.

Efter jeg nulstillede BIOS booter PC'en nu bare med én lang beep tone som kommer igen med 2-3 sekunders interval.

Er mit bundkort helt færdigt eller er der en herinde der har en god ide?

På forhånd tak. Al hjælp vil være dejlig.

Mvh. Rexisgod.
Avatar billede thov Forsker
29. april 2007 - 14:02 #1
Du bliver nødt til at erstatte den 'syge' bioschip med en 'rask' fra et tilsvarende bundkort.
Så booter du i DOS, lirker den 'raske' chip ud af soklen, sætter den 'syge' i, og flasher igen.

Problemet er liige at finde en med sådan et bundkort, og som er villig til at låne bios-chippen ud.

Uanset hvad mo-bo producenterne ellers siger, så skal man altid flashe fra DOS, og kun hvis det er absolut nødvendigt, f.eks. ny CPU-understøttelse.
Avatar billede rexisgod Nybegynder
29. april 2007 - 14:20 #2
Svar til thov:

Rigtig god ide og du har nok ret i at det er det sidste der at gøre. Som du selv siger så er problemet at finde en med det samme motherboard.

Og ja jeg skulle aldrig have flashet inde fra Windows. Den er den dovnes mands BIOS flash mulighed.
Opdaterede for at have det sidste nye inden jeg brugte den nyinstallerede Windows.

Tak for hjælpen. Vil lige vente og se om der eventuelt skulle komme andre med et forslag men jeg tror det ikke.
Så kom endelig med et indlæg der er et svar så jeg eventuelt kan give dig point senere.

Mvh. Rexisgod.
Avatar billede thov Forsker
29. april 2007 - 15:19 #3
Det er surt :-( Måske finder du et brugt bundkort her http://www.edbpriser.dk/community/forum/board.asp?id=63 eller måske en eller anden som vil udlåne et.
Der er vistnok også en fyr i USA som flasher BIOS'er, men det koster jo nok sammenlagt det samme som et brugt bundkort.
Avatar billede spuncut Nybegynder
29. april 2007 - 17:39 #4
Hey..mit ASUS-bræt har da såddan en flashrecover-funktion.
Har dit ikke det..??
Jeg ved ikke helt hvor dan den skal bruges og hvis du ikke
kan nogetsomhelst så er det vel nærmest som at have smækket
nøglerne inde.
Jeg googler lige lidt...
Avatar billede rexisgod Nybegynder
30. april 2007 - 00:17 #5
Svar til spuncut:

Det kan egentlig godt passe det har det. Men i så fald vil jeg tro jeg får svært ved at tilgå det. Sker intet på skærmen når jeg tænder PC'en. Ikke andet end en lang beep tone som gentages ca. hvert 3-4 sekund.
Avatar billede thov Forsker
30. april 2007 - 00:45 #6
Ja, for det hedder "Crash free BIOS", og betyder at bundkortet selv forsøger at genskabe BIOS udfra en .BIN fil, hentet på den CD som fulgte emd bundkortet.

Det burde starte, når "checksum error" beskeden dukker op.
Avatar billede thov Forsker
30. april 2007 - 00:48 #7
En EEPROM sletter/genskriver til en USB-port koster ca. 2500kr :-( Det er mere end et nyt bundkort.
Avatar billede spuncut Nybegynder
30. april 2007 - 00:51 #8
joo... Crashfree BIOS...
Det er noget med at man skal have en diskette
med den rigtige BIOS og så skal man trykke ALT F2
under boot....
..prøv at google lidt på det...
Avatar billede spuncut Nybegynder
30. april 2007 - 01:00 #9
Så vidt jeg kan se har dit bundbræt "ASUS CrashFree BIOS 2"
Se her:
http://www.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=12&l3=41&l4=0&model=198&modelmenu=2
Avatar billede screem_brille Novice
30. april 2007 - 01:47 #10
og nu om dage er langt de fleste BIOS kredse loddet direkte på bundkortet, for at spare penge, og er yderligere SMD, hvilket gør man ikke må (bør) lodde en afloddet komponent på igen.
Avatar billede rexisgod Nybegynder
30. april 2007 - 14:31 #11
spuncut:

Nu taler vi sammen. Det der lyder for lækert med en CrashFree BIOS. Det vil jeg lige tjekke nærmere op på.
Avatar billede spuncut Nybegynder
30. april 2007 - 17:35 #12
Avatar billede rexisgod Nybegynder
30. april 2007 - 22:07 #13
Har nu forsøgt med ASUS Support CD'en jeg har sat i når jeg starter PC'en. Sker ikke andet end at der intet er at se på skærmen. En lang beep lyd kommer hvert 4 sekund konstant. Desværre.

Læg mærke til at det er lige PRÆCIS ASUS P4B533 jeg har og ikke noget med -x -v eller lignende efter 533.

Har lige selv sammenlignet de to motherboard manualer. For mit ASUS P4B533 og det du linker til SPUNCUT, nemlig ASUS P4B533-X.
Mit har desværre ikke CrashFree BIOS. Hvor fedt er det. Så er der vel ikke meget gøre. Også taget i betragtning at BIOS er loddet fast på motherboardet, som der bliver sagt længere oppe.

Eller?
Avatar billede spuncut Nybegynder
01. maj 2007 - 00:28 #14
øøøøvvvv  ...sur ..r**...
Nu var vi lige så glade...  :o(
Avatar billede spuncut Nybegynder
01. maj 2007 - 01:06 #15
Din Beep-code betyder RAM eller system fejl....
http://www.pcguide.com/ts/x/sys/beep/award.htm
..øv øv og 3 gange øv...
Du kommer nok til at ønske dig et nyt bundbræt...
Hvad er det for noget CPU du har i..??
Avatar billede rexisgod Nybegynder
01. maj 2007 - 22:24 #16
Hi XpertZ.....

CPU er en 2.4Ghz 533FSB.....2MB cache mener jeg det er.

Post nogen svar gutter så jeg kan få lukket spørgsmålet....og mange tak for samarbejdet/hjælpen.

Rexisgod.
Avatar billede spuncut Nybegynder
01. maj 2007 - 22:33 #17
Synd at det ikke kunne reddes...
Avatar billede thov Forsker
02. maj 2007 - 00:09 #18
Ja, det er trist :-(
Avatar billede rexisgod Nybegynder
02. maj 2007 - 20:54 #19
Ja ærgeligt ærgeligt....

Men i skal nu have jeres point alligevel.