Avatar billede ulr Nybegynder
27. april 2007 - 09:20 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Pivot tabel med betingelse

Jeg skal lave en pivot tabel ud fra en større datamængde.
I en af kolonnerne (kolonne K) har jeg en værdi fra 1-100.
Jeg er kun interesseret i at min pivot tabel indeholder de "linier" hvor kolonne K er under 98.

Hvordan kan jeg lave dette "filter" på mit pivot tabel data?

(det er ikke en løsning at bruge det normale filter i Excel, da jeg så mister information i min pivot tabel... og der må også være en "pænere" løsning...)

/Ulrik
Avatar billede gottorp Nybegynder
27. april 2007 - 11:15 #1
Hej Ulrik
Er dine værdier i kolonne K, beliggende i Dataområdet i din pivot?
Du kan vel bruge Pivot'en eget filter/rullepanel hvor du klikker tallene 98-100 fra.
Avatar billede ulr Nybegynder
27. april 2007 - 12:08 #2
Kolonne K er i data arket til min pivot tabel.
Det drejer sig om over 2000 linier data og pivot'en skal opdateres på ugebasis, så jeg vil helst undgå så meget manuelt arbejde som muligt...
Avatar billede bak Seniormester
27. april 2007 - 13:04 #3
-
Hvilken version af excel bruger du ?
Avatar billede ulr Nybegynder
27. april 2007 - 13:10 #4
Jeg bruger office 2003
Avatar billede bak Seniormester
27. april 2007 - 13:29 #5
Ok...
Her er en løsning. Den er ikke nødvendigvis nem, men den virker.

1. Navngiv dit dataområde fx MineData (tag gerne extra mange rækker med) og tryk på gem..
2. I menuen Data / Import external data tryk på New Database-query
3. I den menubox, der dukker op (Choose data source)) vælges Excel-Files.
4. I den filfinder menu der kommer, vælger du den fil, du står i.
5. I næste menu tilvælger du alle felter i MineData
6. I næste menu har du nu mulighed for at filtere dine data, således at du kun får de rækker fra kolonne K der er under 98
7. tryk næste et par gang og returner dataenre til Excel.
8. Der kan i sidste menu vælges pivottabel (hyperlink)

Du har nu en pivottabel baseret på filterede data.
Denne tabel kan du refreshe hver uge, men husk at ændre tabellens navn til at omfatte alle data.
Avatar billede ulr Nybegynder
27. april 2007 - 14:35 #6
Hej bak

Det fungerer - tusind tak, sender du ikke lige et svar?
Avatar billede bak Seniormester
27. april 2007 - 15:29 #7
ok :-)
Avatar billede znogen Nybegynder
26. februar 2008 - 23:49 #8
En anden løsning er at indsætte en NY kolonne med formel der angiver om tallet er over din grænse.

du kan så via pivot sortere ift. denne nye kolonne.