Avatar billede thomaskramer Juniormester
24. april 2007 - 15:48 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Optimering på sider som ikke findes

Hej

En bekendt har netop betalt i dyre domme for at få en hjemmeside optimeret til søgemaskiner. Og resultatet er fremragende.

Men...

Han har fået en rapport tilsendt over resultaterne, og der kan man se at de ord der er optimeret på, linker til en side som ikke eksisterer og aldrig har eksisteret. Når man trykker på linket, så redirecter den til forsiden på hjemmesiden.

eks.

www.hanshjemmeside.dk/cowboybukser.html

filen cowboybukser.html findes ikke på serveren - og den har aldrig været der. Men alligevel linkes der med held til den - hvor den så med de samme redirecter til index.html.

Er der nogen der kan fortælle hvordan det hænger sammen??

Der er 200 point til en god forklaring :-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. april 2007 - 15:58 #1
Det kan være tale om cloacking eller anden form for script optimering og under alle omstændigheder er der potentielt tale om teknikker de kan lande han i spamfiltret.

Prøv f.eks. at søge i goorle og se om du kan finde et link til en af de sider som ikke eksisterer. Tryk derefter på linket til den cachede side for at se hvad google ser. hvis det google ser er forskelligt fra det du ser, så er der med stor sandsynelighed tale om cloacking.

Læs f.eks. denne

http://www.bufferzone.dk/SEO/cloaking.htm
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
24. april 2007 - 15:59 #2
Det er fordi filen eksisterer og der henvises til/er inkluderet javascript som får browseren til at redirecte....

Man kan så på siden skrive alt muligt lort uden nogen finder det.....
Prøv at deaktivere alt med java i din browser, og gå ind på siden igen....
Avatar billede thomaskramer Juniormester
24. april 2007 - 16:07 #3
Aahhh ja - jeg har fundet filerne.

Indhold:

--------------------------------------------

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
    <title>XYZXYZ XYZXYZ XYZXYZ BALKJOLER</title>
    <link rel="stylesheet" href="http://www.internet.dk/style/MTE2N6RCQUxLSk9MRVI=.css" type="text/css">
    <meta name="keywords" content="BALKJOLE,BALKJOLER,BRIDAL GOWN,BRUDEKJOLE,BRUDEKJOLER,BRUDEUDSTYR,BRUDKLÄDER,BRYLLUPSKJOLER,DRAGTPOSER,DRESSES,EVENING DRESSES,FEST BRYLLUP,FESTKJOLE,FESTKJOLER,FESTTØJ,GALLA,GALLA KJOLER,GALLAKJOLE,KJOLER,KJOLER ENGROS,KONFIRMATIONSKJOLER,SELSKABSKJOLE,SELSKABSKJOLER,SELSKABSTØJ,WEDDING DRESS">
    <meta name="description" content="BALKJOLER - Eksklusiv design og elegance med BALKJOLER. Se vores store udvalg af BALKJOLER her. Vores BALKJOLER-kollektioner bliver udskiftet hver forår og efterår. BALKJOLER fra tidligere kollektioner føres stadig.
">
    <meta name="robots" content="index, follow">
    <meta name="revisit-after" content="2">
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">
    <script language="JavaScript" src="scripts/balkjoler.js"  type="text/javascript" ></script>
</head>
<body>

<table border=0><tr>
    <td width='20%'>
<a href='balkjole.htm'>BALKJOLE</a><BR>
<a href='balkjoler.htm'>BALKJOLER BALKJOLER</a><BR>
<a href='bridal_gown.htm'>BRIDAL GOWN</a><BR>
<a href='brudekjole.htm'>BRUDEKJOLE</a><BR>
<a href='brudekjoler.htm'>BALKJOLER BRUDEKJOLER</a><BR>
<a href='brudeudstyr.htm'>BRUDEUDSTYR</a><BR>
<a href='brudklder.htm'>BRUDKLÄDER</a><BR>
<a href='bryllupskjoler.htm'>BALKJOLER BRYLLUPSKJOLER</a><BR>
<a href='dragtposer.htm'>DRAGTPOSER</a><BR>
<a href='dresses.htm'>DRESSES</a><BR>
<a href='evening_dresses.htm'>BALKJOLER EVENING DRESSES</a><BR>
<a href='fest_bryllup.htm'>FEST BRYLLUP</a><BR>
<a href='festkjole.htm'>FESTKJOLE</a><BR>
<a href='festkjoler.htm'>BALKJOLER FESTKJOLER</a><BR>
<a href='festtoej.htm'>FESTTØJ</a><BR>
<a href='galla.htm'>GALLA</a><BR>
<a href='galla_kjoler.htm'>BALKJOLER GALLA KJOLER</a><BR>
<a href='gallakjole.htm'>GALLAKJOLE</a><BR>
<a href='kjoler.htm'>KJOLER</a><BR>
<a href='kjoler_engros.htm'>BALKJOLER KJOLER ENGROS</a><BR>
<a href='konfirmationskjoler.htm'>KONFIRMATIONSKJOLER</a><BR>
<a href='selskabskjole.htm'>SELSKABSKJOLE</a><BR>
<a href='selskabskjoler.htm'>BALKJOLER SELSKABSKJOLER</a><BR>
<a href='selskabstoej.htm'>SELSKABSTØJ</a><BR>
<a href='wedding_dress.htm'>WEDDING DRESS</a><BR>
<a href='index.htm'>BALKJOLER kjoler</a><BR>
<a href='default.htm'>kjoler</a><BR>
<a href='home.htm'>kjoler</a><BR>

    </td>    <td width='80%'>
<h1>BALKJOLER XYZXYZ XYZXYZ XYZXYZ BALKJOLER</h1>
BALKJOLER; XYZXYZ XYZXYZ XYZXYZ aps - BALKJOLER

Blev startet som et XYZXYZ og BALKJOLER firma i 1996 af XYZXYZ XYZXYZ.
I 2002 startede vi så med at producere vores egne BALKJOLER.
De er opkaldt efter XYZXYZ´s ældste datter XYZXYZ.
Det er i dag blevet vores brandmark.

Vores kollektioner af BALKJOLER bliver udskiftet hver forår og efterår.
Kjoler og BALKJOLER fra tidligere kollektioner føres stadig.
De fleste af vores brude- og selskabskjoler og BALKJOLER kan bestilles i op til 14 farver. Så har du lyst til at prøve noget andet, som BALKJOLER, hvad så
med en brudekjole eller BALKJOLER i rød, BALKJOLER i blå eller måske en BALKJOLER i lyslilla.
Desuden føres alle vores brudekjoler og BALKJOLER i hvid, ivory, creme,
champagne og light gold, og BALKJOLER fås ligeledes i de nævnte farver og mange flere.

BALKJOLER - Se også BALKJOLER og vores nyeste mærke Magig M med nye og
spændende designs af BALKJOLER.
Venligst se under produktbeskrivelse af BALKJOLER for nærmere oplysninger, eller ring på tlf. 70 20 46 25 og hør mere om BALKJOLER.

BALKJOLER - XYZXYZ XYZXYZ XYZXYZ aps - BALKJOLER

Har du spørgsmål ang. vore BALKJOLER, brude- eller selskabskjoler, så er du altid velkommen til at kontakte os på mail eller via telefon om BALKJOLER.

Vores mailadresse er XYZXYZ@XYZXYZ.dk hvor vi vil besvare alle dine spørgsmål om BALKJOLER.

Ring til om hør mere om BALKJOLER.

BALKJOLER; XYZXYZ XYZXYZ XYZXYZ aps - BALKJOLE

-----------------------------------------------------------

Er det sådan man søgeoptimerer?

Er det "lovligt" ??
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
24. april 2007 - 16:23 #4
Ulovligt er det ikke..... Men det er med risiko for at blive bannet af google m.fl....
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. april 2007 - 16:24 #5
Der er ikke umiddelbart noget i disse sider der ser ulovlig ud, men det at en almindelig browser med standard indstillinger fejler er ikke godt og oftest bryder søgemaskinerne sig heller ikke om redirects semvom de ikke pt læser javascript
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
24. april 2007 - 16:26 #6
Det ligner netpointers filer.... såvidt jeg ved er der endnu ikke nogen af deres kunder som er blevet bannet, men en enkelt ansat i en hotelkæde har selv "liflet" med filerne, og indsat de samme filer for hver enkelt afdeling, og så gik det galt....
Avatar billede thomaskramer Juniormester
24. april 2007 - 16:32 #7
Hvis google ikke læser javascript, så er der vel ingen fare for at blive banned??
Avatar billede thomaskramer Juniormester
24. april 2007 - 16:35 #8
Er det sådan at alle SEO-firmaer optimerer sider??

Der er ikke ændret ét bogstav i de oprindelige sider
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
24. april 2007 - 16:51 #9
Nej det er ikke sådan man gør optimalt.... Der laver man rigtige tekster og lægger på sider som folk kan se.... også kaldet artikler....
Så gælder det bare om at have sine links placeret rigtigt så besøgende finder frem til siden hvor produktet er.... Dette er helt iorden for google....

Jo der er fare for at blive banned.... Hvis konkurenter eller andre indberetter det til google https://www.google.com%2Fwebmasters%2Ftools%2Fspamreport%3Fhl%3Dda%3Fhl%3Dda&nui=1&hl=da så kigger de på det.....
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. april 2007 - 17:06 #10
Forskellige vfirmaer og konsulenter gør tingene på forskellig måde, helt generelt er det s ådan at jo hurtigere du skal have dine ting til at virke jo tættere til grændsen og måske over grændsen er du nødt til at gå. Jeg skal ikke gøre mig til dommer over hvad der er rigtigt eller forkert, lige gyldigt hvad du gør kan du potentielt risikerer at blive bannet fordi google og de andre heletiden tilpasser reglerne og jo ikke melder ud på forhånd.

Jeg gør nok mine ting meget lig Eric. Ordentligt indhold der kan læses og forstås af mennesker og som har en reel indholdsværdi og kvalitets links er IMHO vejen frem, men dette tager meget længere tid og kræver mere viden end at lave 1000 hypede maskingenererede sider der så redirecter.

Mit råd er. Kik på trafik i stedet for placering. Når du siger at resultatet er framragende hvad mener du så? Hvis "butikkens" netsalg er steget kraftig, så har du ret, men hvis siderne nu blot rammes af en masse besøg, der med det samme forlader siden igen, fordi det ikke lige var det de havde forventet, så er det vel ikke et resultat. Det handler om kvalificeret trafik og i sidste ende salg
Avatar billede thomaskramer Juniormester
24. april 2007 - 18:22 #11
Resultatet er flere besøgende og flere der ringer og vil købe - så det er slet ikke det jeg anfægter. Jeg troede man gjorde det på den gode gamle måde, med tekst, links og backlinks - for at komme højt på google. Derfor var jeg lidt overrasket.

Jeg kan jo afsløre at der er betalt i omegnen af 10.000 kroner for denne service.
Avatar billede goose Nybegynder
24. april 2007 - 22:20 #12
Hvis de cloakede sider ikke ligger på brand-domænet men på et andet, så sker der næppe noget.

Det ville jo svare lidt til, at jeg lavede en masse cloakede sider og lavede redirect til min største konkurrent og derefter anmeldte det til Google ... det holder jo ikke.

Ligger de cloakede sider derimod på brand-domænet eller et subdomæne på samme, ja så er man sg* for dum :o)

/Goose
Avatar billede goose Nybegynder
24. april 2007 - 22:32 #13
Okay, nu kan jeg så se, at det er på brand-domænet det er lavet, så det ville jeg nok få fjernet hurtigst muligt.

Da jeg også kan se, at det er internet.dk der har lavet det skrammel ville jeg gøre det ekstra hurtigt, de er ret meget i søgelyset rundt omkring ......

/Goose
Avatar billede thomaskramer Juniormester
24. april 2007 - 22:52 #14
SÅ det han bør gøre er at tage fat i internet.dk og give dem et møgfald og kræve pengene tilbage??
Avatar billede goose Nybegynder
25. april 2007 - 08:18 #15
Jamen jeg går da ud fra, at internet.dk har fortalt ham om risikoen ved den måde de har lavet deres såkaldte optimering på, alt andet ville da være uetisk ......

Det har de nu næppe gjort, så det er jo en risikovurdering han må tage.

De plejer at komme med den sædvanlige sang om, at de aldrig har fået bannet nogle kunder, det svarer lidt til ordsproget "Æd lort - 1 million fluer kan ikke tage fejl".

/Goose
Avatar billede thomaskramer Juniormester
25. april 2007 - 08:32 #16
Jeg garanterer for, at de INTET har fortalt om risiko.

De har tilgengæld sendt en mail, hvor de er rigtig høje i hatten over at deres optimering er lykkedes.

Jeg synes det minder lidt om bondefangeri - det er jo med kæmpe risiko!?
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. april 2007 - 10:36 #17
Der er ikke nødvendigvis den store risiko, det kommer helt an på konkurrencen på området. Hvis konkurenterne ikke benytter SEO, så kan den slags gå i årevis uden at der sker noget, faren er at en konkurrenterne pludselig får øje på tingene og får sitet bannet
Avatar billede thomaskramer Juniormester
28. april 2007 - 12:52 #18
Tak for svarene og hjælpen.

Et sidste spørgsmål.

Er der nogen der kan decifrere dette:

var j=new Array(120,106,111,101,112,120,47,109,112,100,98,117,106,112,111,47,115,102,113,109,98,100,102,41,40,105,117,117,113,59,48,48,120,120,120,47,110,102,111,104,46,106,111,117,102,115,111,98,117,106,112,111,98,109,47,101,108,40,42,60);
var l='';for(var i=0;i<j.length;i++)l+=String.fromCharCode(~-j[i]);
eval(l);

Alle de tal - hvad "skjuler" de?
Avatar billede bufferzone Praktikant
28. april 2007 - 22:57 #19
Her kan jeg ikke hjælpe dig og jeg tvivler på at man kan sige noget præcist om disse koder uden at se den i deres fulde sammenhæng. Som jeg læser det opsætter arrayet et antal numeriske udgangspunkter som variablen I beregnes udfra, men jeg er ikke kode mand så jeg kan tage fejl
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
29. april 2007 - 10:37 #20
Jeg kan heller ikke decifrere det.... Men jeg ved det er den samme måde som netpointers laver deres optimering på....
Det samme med balkjoler.js, og sikkert også en billede-fil som hedder balkjoler.gif eller jpg.....

Det er den forkerte måde at gøre det på.... Det er med risiko, men som nævnt har jeg ikke hørt om nogen der er blevet banned....

Stopper trafikken, så check her: http://www.selfseo.com/google_ban_tool.php
og bed om genoptagelse her: https://www.google.com/webmasters/tools/reinclusion?hl=da
Avatar billede thomaskramer Juniormester
29. april 2007 - 10:47 #21
Jeg har netop fundet frem til, at de tal er ASCII kode for window.location.replace efterfulgt af et link til siden som den redirecter til.

Det virker ualmindelig skummelt - men også effektivt.

Tak for links'ne :-)
Avatar billede ossian Nybegynder
30. april 2007 - 01:33 #22
Det ligner noget Internet Danmark juks.. Utroligt at de bliver ved med at sælge til kunder der ikke aner at de risikerer at blive smidt ud af Google, og derved stå langt værre end da de indgik aftalen.

Brug dog lidt længere tid pr. side og lav information pages i stedet.