Avatar billede sneakraid Nybegynder
24. april 2007 - 13:49 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Firma, regnskab og moms.

Halløjsa :)

Jeg står i en situation, hvor en kammerat og jeg vil lave hjemmesider til virksomheder, ikke noget stort, men ved siden af skolegangen (indtil videre). Vi står både for det grafiske, programmering (cms lignende systemer) og hosting.

Mit spørgsmål er så, hvor meget ligger der i at starte firma, og/eller moms registrere sig? Evt. vil det være bedre at starte et enkeltmandsfirma og "ansætte" min kammerat på freelance, end at starte et firma hvor vi begge har del i? Hvordan kan vi føre vores regnskab, uden at der kommer en revisor indover (da jeg godt vil lære hvordan man selv styrer det)?

Hvis vi f.eks. sælger en løsning til en kunde, skal vi vel lave en faktura til kunden, er det evt. krav til hvad den skal indeholde, cvr., firmanavn, dato, beløb uden og med moms?

Håber i kan komme med lidt gode forslag, som kan føre til min endelige beslutning :)
Avatar billede x-lars Novice
24. april 2007 - 14:26 #1
http://www.startfirma.dk/ kan anbefales

Prøv også http://www.skat.dk/display.aspx?oID=209260&vID=201156&indhold=1

Grundreglen er, at I ikke behøver momsregistrere jer, hvis I omsætter for mindre end 50.000 kr. om året. Hvis I ikke er momsregistreret, kan I ikke trække momsen fra af de ting, som I køber ind til virksomheden.

Om I/du skal vælge et enkeltmandsfirma eller et interessentskab, er straks sværere at svare på. Der skal nok flere oplysninger til.

Regnskab skal I føre, ikke mindst af hensyn til jer selv, men I behøver ikke en revisor, når der er tale om personligt drevne virksomheder. Mange gør det nu alligevel, da sådan én kan styre både bogføring, regnskab, skat og moms.

Fakturaer skal I udstede, når I er momsregistreret, men I bør gøre det generelt. Den skal indeholder præcis det, du foreslår, se evt. her http://147.29.40.90/_GETDOCM_/ACCN/B20060066305-REGL (§40)
Avatar billede sneakraid Nybegynder
24. april 2007 - 14:56 #2
Jeg tror snildt det kan løbe op over 50.000 om året, men i så fald at det ikke gør, kan man så sagtens moms registrere sig alligevel? Ville det evt. være at fortrække, da vi jo skal bruge computere og licenser til programmer og i vores tilfælde drift af en server?

Mht. til enkeltmandsfirma eller interessentselskab, hvilke oplysninger kunne påpege at vi vælge det ene frem for det andet? Hvad er fordelene/ulemperne ved det ene, frem for det andet?

Hvad gør man f.eks. med betalinger fra kunder, skal man have en speciel firma-konto?
Avatar billede mikkel_sommer Nybegynder
24. april 2007 - 15:13 #3
De store forskelle på selskabsformen kommer først rigtigt når du bevæger dig fra interessentskab til ApS.

Især det omkring hæftning er væsenligt. I et interessentskab hæfter du(og de andre interessenter)solidarisk med jeres personlige formue. Det vil sige at ryger i ud at at firmaet går ned og skylder en masse penge vil der blive gjort udlæg i jeres personlig formue/ejendele. Hvis den ene ikke kan bidrage med det ½(hvis man er 2) bliver der taget det mere fra den anden. I et Aps er indskudet større(så vidt jeg husker 250.000) men her hæfter du/i IKKE med jeres personlige formue, kun med det indskudte.
Avatar billede Trez Seniormester
24. april 2007 - 15:32 #4
ApS har kun 125.000 som indskud, og hvis i er helt vilde så er et a/s 500.000.

Men som mikkel nævner er det hæftelsen det kommer an på.

Og ja I kan godt momsregistrere sig selv om i omsætter for mindre end 50.000, mange gør det så de kan trække momsen fra, husk dog at der skal være en form for omsætning i firmaet før Told tillader at i trækker momsen fra.

Og der er intet krav om at i bruger en speciel konto til firmaet, men i skal kunne holde styr på hvad der kommer ind og ud af firmaet, derfor er det nok at foretrække at i får lavet en seperat konto til firmaet.
Avatar billede sneakraid Nybegynder
24. april 2007 - 18:11 #5
Cool. Jeg har fået svar på de fleste af mine "bekymringer", så i smider bare et svar :)

Og tak for hjælpen.
Avatar billede mikkel_sommer Nybegynder
25. april 2007 - 08:24 #6
Lyder godt :)
Avatar billede x-lars Novice
25. april 2007 - 11:35 #7
Kommer hér! Held og lykke med projektet! ;-D
Avatar billede sneakraid Nybegynder
25. april 2007 - 11:58 #8
Tak skal du ha' :)