Avatar billede kren1000 Nybegynder
23. april 2007 - 10:56 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Link skal forblive ved hoover stand

Hej eksperter

Jeg har en ganske normal menu, lavet som menu.php, som så bliver kaldt ind på alle sider. Det er bare links opsat i en tabel.

Hvordan kan jeg gøre så linket forbliver samme farve, når jeg er inde på den valgte side, f.eks. kontakt, så kontakt beholder mouseover state eller hvordan man nu forklarer det.

Kan nogen hjælpe? Er ikke videre kløgtig til programmering, men har dog udarbejdet noget.
Avatar billede rd Nybegynder
23. april 2007 - 11:02 #1
Det er såmænd mere layout end programmering.
Det kan gøres uden de store problemer med CSS, her en toturial til det.
http://www.html.dk/tutorials/css/
Avatar billede kren1000 Nybegynder
23. april 2007 - 11:19 #2
Ja ok, hvilken lektion er det derinde?

Den med links og f.eks.

a:active {
    background-color: red;
}

Det har jeg defineret i css, men selvom der er sat en active, så forbliver den jo ikke den farve.
Avatar billede johan.o Nybegynder
23. april 2007 - 11:25 #3
Kunne forestille mig noget med a:visited osv...

Men du får stensikkert bedre respons hvis du stiller spørgsmålet i (D)HTML - CSS kategorien.

Mvh. Johan
Avatar billede kren1000 Nybegynder
23. april 2007 - 11:34 #4
Ja ok, det kunne være jeg skulle prøve det. Troede bare det evt. var et php script eller javascript der gjorde noget:), specielt når menuen bliver kaldt ind via php.

Så starter den jo nærmest forfra hver gang.
Avatar billede kren1000 Nybegynder
23. april 2007 - 11:47 #5
Det er nok nærmere javascript jeg skal have fat i mon ikke? For når jeg loader en ny side, er linket jp ikke markeret som activt længere?
Avatar billede showsource Seniormester
23. april 2007 - 12:25 #6
active er når musen er henover, ikke når du er på siden.

<?php
$links = array("links", "kontakt", "info");

for($i =0; $i < count($links); $i++) {
    if(basename($_SERVER["PHP_SELF"], ".php") == $links[$i]) {
    echo $links[$i];
    }else{
    echo"<a href='". $links[$i] .".php'>". $links[$i] ."</a>";
    }
echo"<br />\r\n";
}

?>
Avatar billede kren1000 Nybegynder
23. april 2007 - 12:52 #7
For pokker da, den er lige i øjet showsource:).

Jeg tænkte godt det skulle udarbejdes med php.

Det er nøjagtig det jeg mangler og det er simpelt at tilpasse. Jeg takker og bukker, og du må smide et svar for point.
Avatar billede showsource Seniormester
23. april 2007 - 12:58 #8
ingen point, ellers tak
Avatar billede kren1000 Nybegynder
24. april 2007 - 16:05 #9
showsource:)

Du ved ikke tilfældigvis hvordan jeg takler takler det, hvis mit link f.eks. hedder præsentation, altså noget med æøå?

Jeg har forsøgt at lege med arrayet, men har ikke kunnet greje det endnu.

Eller hvis andre ved det, kan de jo passende få pointsne:)
Avatar billede kren1000 Nybegynder
24. april 2007 - 16:39 #10
Laver lige et ny spørgsmål istedet:)