Avatar billede hillig Nybegynder
20. april 2007 - 11:23 Der er 10 kommentarer

Ændre standardplacering i wrod

Hejsa.

Jeg er ved at forsøge at ændre den sti som ( i vores installation ) word har til "brugerskabeloner".
Her er forløbet:
Word startes og loader en normal.dot ind. Denne ligger på et skrivebeskyttet drev.
Jeg afvikler noget VBA fra word som flytter "brugerskabeloner"-stien til  fx. h:\skabeloner. ( findes mappen ikke oprettes den først ).
Når word lukkes kommer følgende (fejl): "Word kan ikke gemme ændringer i den globale skabelon, fordi den blev åbnet som skrivebeskyttet. Vil du gemme ændringerne i en skabelon med et andet navn?".
Da drevet er skrivebeskyttet vil denne besked selvfølgelig komme - men kan den undgåes ved at flytte normal.dot INDEN word bliver afsluttet? Den bruger word jo selv ! Kan det evt. gøres fra Excel ?

Nogle bud?
Det det ender ud med er at alle brugere skal kunne gemme deres egen version af normal.dot på eget personligt drev UDEN alt for meget vrøvl.
Avatar billede peter.erikse Nybegynder
20. april 2007 - 11:32 #1
Vælg Funktioner, Indstillinger. Vælg Filplaceringer. Under Brugerskabelon vælges den mappe hvor Normal.dot skal ligge, og under Arbejdesguppr-skabeloner lægges de skrivebeskyttede skabeloner.
Avatar billede sorenstrom Nybegynder
20. april 2007 - 11:33 #2
Hvis du, i Word, går i menuen Funktioner, Indstillinger, og vælger fanebladet Filplaceringer, så kan du se, hvor dine brugerskabeloner er placeret.
Hos mig er det fx:
c:\Documents and Settings\sst\Application Data\Microsoft\Skabeloner\
Det skal bare rettes.
Avatar billede hillig Nybegynder
20. april 2007 - 11:46 #3
Ja - det er den manuelle måde ( som stadig vil komme med en fejl da den åbnede normal.dot er skrivebeskyttet )
Det jeg gør er med VBA at ændre stien:
Options.DefaultFilePath(wdUserTemplatesPath) = "h:\skabeloner"

Men uanset hvad så kommer fejlen som jeg gerne vil undgå da vi har mange brugere som ikke så nemt kan finde rundt i filsystemet !!
Avatar billede word-hajen Nybegynder
21. april 2007 - 18:52 #4
Man bør som udgangspunkt (for nu at sige det lige ud) holde nallerne fra brugernes Normal.dot. Den bør være lokal, ikke skrivebeskyttet osv.

Hvis man - som firma f.eks. - har behov for at styre opsætning af breve, notater o.lign., bør man lave 1-3 skabeloner, der kan dække dette behov.

Normal.dot er det sted, hvor brugerne f.eks. gemmer egne autotekster, shortcuts, tilpasning af egen værktøjslinje, hvorfor det at gøre den skrivebeskyttet (og måske oven i købet fælles) betyder, at brugerne ikke kan lave deres egne små tilpasninger, som gør hverdagen nemmere.

Hvis du sætter stierne til skabelonerne op korrekt, har brugerne ikke behov for at finde rundt i filsystemet.

Brug Workgroup templates til fælles skabeloner (ændr dette via registreringsdatabasen).
Avatar billede learningvba Nybegynder
23. april 2007 - 07:54 #5
Det er ikke god skik at anvende Normal.Dot til generel VBA-kode.
Mange gør det, men får så, som du, afledte problemer.

Som word-hajen skriver, brug Gruppeskabeloner; dermed reducerer du også eventuelle distributionsproblemer (prøv engang at koordinere distribution af 1 skabelon til 2000+ brugere på 100+ lokationer med C:-drevet som destination ;-) (Helpdesk får travlt :-) )
Avatar billede hillig Nybegynder
23. april 2007 - 10:23 #6
Enig enig med jer begge. Og det er jo så derfor at jeg prøver at ligge normal.dot ud på brugerens egen private netværksdrev  ;-)
Men det er i det forløb at jeg får en fejl som jeg gerne vil undgå.
Målet er at flytte pegepinden i word OG få word til at flytte/oprette normal.dot i den nye placering. Og det er det der driller.
Håber det lyder forståeligt. Alternativ skal hver bruger selv lave ændringen - og det er da selvfølgelig også en mulighed - men den vil jeg bare helst undgå !
Avatar billede word-hajen Nybegynder
23. april 2007 - 11:40 #7
Det er faktisk så snedigt indrettet, at Word selv opretter Normal.dot, hvis den mangler.
Avatar billede hillig Nybegynder
23. april 2007 - 12:14 #8
Problemet er at den ikke oprettet normal.dot. Den spørger godt nok hvor man vil gemme den når word lukkes ( idet den jo desværre ligger som skrive-beskyttet ) - men lukker man bare vinduet - gemmer den IKKE normal.dot :-(
Måske hvis jeg sletter den normal.dot der ligger som skrivebeskyttet - at det kan lade sig gøre !!!
Avatar billede word-hajen Nybegynder
23. april 2007 - 12:30 #9
Aldrig skrivebeskytte Normal.dot. Det er her, alle dine problemer opstår.

Desuden - hvis Normal.dot findes i folderen, hvor Normal.dot nu skal befinde sig - opretter Word selvfølgelig ikke en. Det gør den kun, hvis der ikke eksisterer en Normal.dot i forvejen.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
23. april 2007 - 12:46 #10
Lige for at ridse nogle generelle ting op omkring Words filplaceringer, Normal.dot osv.

Filplaceringer:
Brugerskabeloner/User templates er det sted, hvor Normal.dot befinder sig. Bør pege på en for brugeren egen lokal placering.
Arbejdsgruppeskabeloner/Workgroup templates er det sted, hvor man som firma kan placere sine skabeloner til fælles brug og (forhåbentlig) glæde for medarbejderne. Det kan være en netværksfolder eller en lokal folder, alt efter hvordan man som firma ønsker at distribuere/ikke distribuere skabeloner.

Normal.dot må ikke være skrivebeskyttet, skal være brugerens egen. Alt andet er at bede om problemer. Har man behov for at styre opsætning, typografier osv., bør man oprette en eller flere skabeloner, der kan opfylde dette behov (disse placeres så i Arbejdsgruppeskabeloner, hvor folderen godt kan være beskyttet, så brugerne ikke har mulighed for at ændre heri).

Ændring af Words filplaceringer kan foretages manuelt eller via registreringsdatabasen (kan naturligvis også foretages via kode, men det smarteste er registreringsdatabasen).