Avatar billede uso Nybegynder
15. april 2007 - 17:29 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Debian Mailserver

Hej Eksperter.

Jeg prøver og sætte en mailserver op, hvilket jeg ikke på forhånd vidste noget som helst om. Derfor googlede jeg, og fandt denne her guide til Debian: http://es-web.dk/howto/?Side_ID=1
Så jeg fulgte den, step-by-step bortset fra den del, med antivirus ting. Dvs, de er ikke installeret.

Men når jeg prøver og logge ind på min mailserver, så får jeg svaret "Temporary error, try again later".

Jeg finder det her i min /var/log/mail.err
Apr 15 17:08:38 unitedmarines postfix/trivial-rewrite[17915]: fatal: mysql:/etc/postfix/mysql_virtual_alias_maps.cf(0,lock|fold_fix): table lookup problem
Apr 15 17:08:38 unitedmarines postfix/trivial-rewrite[17916]: fatal: mysql:/etc/postfix/mysql_virtual_alias_maps.cf(0,lock|fold_fix): table lookup problem
Apr 15 17:09:39 unitedmarines postfix/trivial-rewrite[9318]: fatal: mysql:/etc/postfix/mysql_virtual_alias_maps.cf(0,lock|fold_fix): table lookup problem
Apr 15 17:09:39 unitedmarines postfix/trivial-rewrite[9321]: fatal: mysql:/etc/postfix/mysql_virtual_alias_maps.cf(0,lock|fold_fix): table lookup problem
Apr 15 17:10:40 unitedmarines postfix/trivial-rewrite[29909]: fatal: mysql:/etc/postfix/mysql_virtual_alias_maps.cf(0,lock|fold_fix): table lookup problem
Apr 15 17:10:40 unitedmarines postfix/trivial-rewrite[29913]: fatal: mysql:/etc/postfix/mysql_virtual_alias_maps.cf(0,lock|fold_fix): table lookup problem
Apr 15 17:11:41 unitedmarines postfix/trivial-rewrite[17610]: fatal: mysql:/etc/postfix/mysql_virtual_alias_maps.cf(0,lock|fold_fix): table lookup problem
Apr 15 17:11:41 unitedmarines postfix/trivial-rewrite[17611]: fatal: mysql:/etc/postfix/mysql_virtual_alias_maps.cf(0,lock|fold_fix): table lookup problem

Så jeg går ud fra, at der er noget galt med databasen.

/var/log/mail.warn siger noget lidt andet, men stadigvæk noget med MySQL
Apr 15 17:13:44 unitedmarines postfix/trivial-rewrite[25795]: fatal: mysql:/etc/postfix/mysql_virtual_alias_maps.cf(0,lock|fold_fix): table lookup problem
Apr 15 17:13:44 unitedmarines postfix/smtpd[18038]: warning: problem talking to service rewrite: Success
Apr 15 17:13:44 unitedmarines postfix/master[11775]: warning: process /usr/lib/postfix/trivial-rewrite pid 25793 exit status 1
Apr 15 17:13:44 unitedmarines postfix/master[11775]: warning: /usr/lib/postfix/trivial-rewrite: bad command startup -- throttling
Apr 15 17:13:44 unitedmarines postfix/smtpd[3144]: warning: problem talking to service rewrite: Success
Apr 15 17:13:44 unitedmarines postfix/master[11775]: warning: process /usr/lib/postfix/trivial-rewrite pid 25795 exit status 1
Apr 15 17:14:21 unitedmarines postfix/cleanup[11785]: warning: A533FAF48078: virtual_alias_maps map lookup problem for root@domæne

Når jeg logger ind med Squirrel mail via webmail.domæne får jeg følgende besked: (postfix.domæne virker fint, så jeg kan godt tilføje postboxe)
ERROR:
ERROR: Connection dropped by IMAP server.

Jeg har ingen anelse om hvor fejlen ligger, jeg har absolut 0 forstand på mailservere. Men det kunne måske godt være i, at den guide som Es-web skrev har været til en(/andre) version? Hvad ved jeg... Håber der er nogle, som vil prøve og sætte sig ind i det.

Mvh. Martin
Avatar billede uso Nybegynder
15. april 2007 - 20:54 #1
Efter jeg har lavet et træ der ser sådan her ud:

/home/vmail/domains/domæne/uso/
/home/vmail/domains/domæne/uso/Maildir

og i /home/vmail/domains/domæne "chown vmail:vmail */*" (fordi der også dukker nogle andre mapper op) så får jeg det her i /var/log/mail.info :

Apr 15 20:41:42 hostname courierpop3login: LOGIN, user=uso@domæne, ip=[
::ffff:min.ip.er.ligegyldig]

Okay - det er da godt. Nu kan den logge ind...
Men det her er lidt værre:

Apr 15 20:41:42 hostname courierpop3login: scancur opendir("cur"): No such f
ile or directory
Avatar billede uso Nybegynder
15. april 2007 - 21:16 #2
Jeg kan fint sende mails tilsyneladende, jeg har lige fået en email jeg tilsyneladende har sendt 0,o
Avatar billede uso Nybegynder
15. april 2007 - 22:22 #3
OK - så kommer der lige en status til, inden jeg lukker for idag :)

Jeg kan godt sende emails nu, helt uden problemer.
Men jeg kan ikke modtage emails overhovedet. Jeg får ingen fejl, når jeg bruger Mozilla Thunderbird eller Outlook Express. De siger bare,  intet ny mail. (Det gælder både IMAP og POP3)

Der sker heller ingen fejl når jeg sender en mail, udefra, til uso@domæne. Jeg har en idé om, at lige nu så prøver min anden mailserver og sende de her mails, men de kommer ikke afsted. Hvis det er tilfældet, så burde jeg få besked i løbet af imorgen.

Apr 15 20:41:42 hostname courierpop3login: scancur opendir("cur"): No such file or directory
Fejlen ovenover løste jeg ved at rm -fr /home/vmail/domains/domæne/uso
cd /home/vmail/domains/domæne
maildirmake uso
og så sætte nogle rettigheder, til alle de mapper der dukker op (chown vmail:vmail uso/*)
Avatar billede uso Nybegynder
29. oktober 2007 - 21:28 #4
Lukker