Avatar billede svane Nybegynder
09. april 2007 - 11:59 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Genskabe data fra Machd i en xp pc

Hej
Jeg aner absolut intet om mac.
Jeg prøver at få liv i en ekstern hd, uden styresystem, brugt til backup. Den er gået død.
Jeg kan ikke i "Denne comuputer" se hd, men kan godt via "recover my files" se og scanne den. Dog finder den intet. Men ... kan jeg overhovedet se filer lagt over fra en mac på en xp-maskine?

Jeg har prøvet at sætte hd i en pc. Der finder den godt nok hardisken.
Hvis jeg kører en fdisk, finder den ikke C. Det forstår jeg jo ikke, med mindre det igen er fordi filerne er lagt over fra en Mac.
Hd ser ud som om den ingen partion har.
Kan jeg gøre noget? Er problemet at det er lagt over fra en Mac? Hjælper det at oprette en dospartionen (mister godt nok et par mb data, men pyt)?

Håber på hjælp
Charlotte
Avatar billede kado Nybegynder
09. april 2007 - 12:27 #1
Jeg tror ikke, at det vil være en god ide, at oprette en ny partition.
PC'er kan ikke uden videre læse Mac-formatterede diske.
Bedste løsning må være, at sætte HD i en Mac, og så få data hentet ud - formater herefter HD i en PC og kopiere data fra Mac til PC

/kado
Avatar billede svane Nybegynder
09. april 2007 - 12:38 #2
Mac'en kan heller ikke se usbhd. Hvis jeg sætter den i som første hd, og den ingen styresystem har, kan jeg ikke lige se hvordan jeg kan få dataerne ud. Som skrevet aner jeg ikke noget om Mac. Har søgt på nettet. Efter hvad jeg umiddelbart kunne finde, burde en xp maskine kunne se filer lagt over fra en mac (dokumenter, billeder, musik), men ikke gøre noget ved dem.
Avatar billede svane Nybegynder
09. april 2007 - 12:39 #3
og .. burde en Fat32 ikke også kunne se en mac formateret hd?
Avatar billede egonspock Seniormester
09. april 2007 - 12:54 #4
Du skal vist tænke omvendt:

Kan Windows læse en HFS extended (journaled) partition? Det kan den som udgangspunkt ikke, og det er sikkert det, der primært er dit problem på windowssiden. På macsiden kan det være en hardwarefejl, der gør at du ikke kan læse den. Det bedste ville være at få den til at virke på en Mac, spørg evt. i en Macbrugergruppe om de kan hjælpe: http://www.apple.com/dk/usergroups/
Avatar billede svane Nybegynder
09. april 2007 - 17:01 #5
Svarer lige selv på et par af mine spørgsmål. Nej, en xp maskine kan ikke se en hd der er formatere i hfs.
Nej, fat 32 kan heller ikke.
Jeg har prøvet at scanne hd med en trial vers. til hfs og den kan se filerne. Er der nogen der kender et gratisprogram hvor man kan genskabe hd/data. Så kan jeg gøre det vis hans mac
Avatar billede kado Nybegynder
09. april 2007 - 17:20 #6
Hej: Nu skal du opføre dig pænt.

Du skal ikke svare på dine egne spørgsmål, fordi det har både jeg og "egonsprock" allerede gjort.
Du kan IKKE bruge et PC-software til at gendanne Mac-filer med.
Mac-filer består som udgangspunkt 2 filer - selve filen samt en Resource-fil, det er netop det der gør Mac unik.
Find en person med en mac, og få ham til at hente filerne til dig  -  eneste mulighed.

/kado
Avatar billede svane Nybegynder
15. oktober 2008 - 17:06 #7
Ja, fandt jo sådan set udaf selv at jeg ikke kunne genskabe data - uanset program/mac eller ej. Men smider lige et par point til kado som tak for venlig deltagelse