Avatar billede syntax_hh Nybegynder
07. april 2007 - 17:31 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Partion Magic o.lign. programmer

Jeg står og skal udvide en partition på min eksterne harddisk. Min eksterne harddisk gør ikke brug af cache-lagring, og den er sat til blot at kunne fjernes uden at bruge "Sikker fjernelse af hardware", dvs. den bruges udelukkende som lagermedie.

Mine spørgsmål er derfor:
1. Er det muligt at udvide partitionen med et program som Partition Magic eller lignende, uden at der kommer nogle "bivirkninger" når nu at harddisken ikke indeholder bootfiler o.lign?
2. I så fald, hvilke programmer kan der anbefales? Jeg tænker ikke på hvilke programmer der har flest funktioner, men det der er bedst til at løse mit problem.

På forhånd tak.
Avatar billede Slettet bruger
07. april 2007 - 17:51 #1
Gparted som er gratis kan gøre det http://www.helgec.dk/insert.html#GPARTED:
Avatar billede off-line Nybegynder
07. april 2007 - 18:06 #2
Hvis din eksterne er tom, eller du kan lagre data midlertid andet sted, så kan du
bare nedlægge partitionerne, og opbygge dem igen, som du vil have dem.
Avatar billede off-line Nybegynder
07. april 2007 - 18:10 #3
Ps. hvis du vælger et program til at gøre det, så tag endelig kopi af data du ikke
vil miste. Jeg, og andre, har oplevet, at selv Partition magic og Acronis kan
ødelægge indholdet på en partition.
Avatar billede syntax_hh Nybegynder
07. april 2007 - 18:11 #4
Helgec -> Og der vil ikke komme nogle "bivirkninger" ved at bruge det?

Gotfred -> Den løsning har jeg skam tænkt på, men da der allerede er data på vil jeg netop helst bare kunne udvide den uden at skulle til at slette partitionerne. Den løsning jeg efterspørger vil jo helt klart være den letteste, men hvis den ikke er mulig bliver jeg nød til at slette partitionerne.
Avatar billede syntax_hh Nybegynder
07. april 2007 - 18:13 #5
Gotfred (18:10) -> Ja det er sådan noget der jeg efterspørger. Altså grunde til ikke at bruge sådanne programmer. Jeg har nemlig kun hørt at sådanne programmer har fucket harddiske op med OS, eller cache-lagring slået til, men hvis den også gør det ved almindelige lagringsdiske, så vil jeg meget gerne høre om det.
Avatar billede off-line Nybegynder
07. april 2007 - 18:21 #6
i al almendelighed er programmer som Partition magic 8 gode troværdige programmer.
Det går som regel godt. MEN somme tider går det galt og så har man ikke megen glæde
af statistikker. Altså, statistisk set går det godt, men at stole på det, hvis man
har vigtige data, er at "spille" Hvis du har data du bliver forbitret over at miste,
vil jeg bestemt råde dig til at lave backup. Men er du spiller, laver du ikke backup.
Avatar billede syntax_hh Nybegynder
07. april 2007 - 18:30 #7
Hmm, så tror jeg at jeg nok bliver nød til at slette den nuværende partition og lave en ny hvor al hukommelsen bliver allokeret.

Gotfred, du må meget gerne lægge et svar :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
07. april 2007 - 18:35 #8
Takker! At lade windows nedlægge og oprette partitioner er det mest sikre.
Avatar billede Slettet bruger
07. april 2007 - 20:05 #9
"Helgec -> Og der vil ikke komme nogle "bivirkninger" ved at bruge det?"
Nej der ville ikke have opstået bivirkninger
Avatar billede off-line Nybegynder
07. april 2007 - 20:31 #10
Alt kan gå galt. Jeg havde lavet flere succesfulde operationer med Partition magic
før det gik galt. Jeg vidste pricist hvordan det skulle gøres, og blev forbavset
over ødelæggelsen af mine data. Intet program vil altid køre fejlfrit. Tror man det,
resikere man som jeg, og andre, som ikke havde taget backup, at få en slem forskrækkelse.
Avatar billede Slettet bruger
07. april 2007 - 20:56 #11
Ja men så siger vi det "gotfred" Nu udtalte jeg mig altså ikke om Partition magic, men om "Gparted" det har jeg lavet flere succesfulde operationer med uden at det er gået galt, men nu ved jeg hvad jeg hvad der venter mig
Avatar billede off-line Nybegynder
07. april 2007 - 21:38 #12
OK:)