Avatar billede chv Nybegynder
02. april 2007 - 10:40 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Map netværksdrev over WAN

Jeg prøver at dele min NAS som netværksdrev hvor jeg vil opnå adgang udefra (WAN) vha. min bærbare. Jeg har åbnet port 445 (skulle være porten for deling af netværksdrev) på min router og sat den til at pege på NAS ip-adressen.

Er der nogen der har prøvet dette og i så fald har nogle råd?
Avatar billede screem_brille Novice
02. april 2007 - 10:56 #1
det er en enorm sikkerheds risiko du åbner for så, og vil på det kraftigste anbefale dig at lave det over en VPN, ovenstående er ihvertfald dømt til at gå galt!
Avatar billede chv Nybegynder
02. april 2007 - 10:58 #2
hehe ja tak det er jeg klar over, vil håndtere sikkerheden på anden vis, men nu var det ikke liige det mit spørgsmål drejede sig om, men tak for kommentar :)
Avatar billede screem_brille Novice
02. april 2007 - 11:23 #3
i stifinder skriver du \\din offenligeip\deltdrev-navn

præcis som man normalt kan gøre ;)
Avatar billede chv Nybegynder
02. april 2007 - 11:45 #4
har jeg prøvet ser ikke helt ud til at virke der mit problem ligger :)
Avatar billede chv Nybegynder
02. april 2007 - 11:55 #5
Ok, jeg kan dele drevet via ekstern ip på internt netværk (\\85.218.xxx.yy\test) men kan ikke opnå forbindelse udefra, måske det er det netværk jeg sidder på der er lukket på en eller anden måde, er helt 100 på at port 445 ikke er åben, men er ikke sikker på at det er nødvendigt, måske jeg tager fejl?
Avatar billede chv Nybegynder
02. april 2007 - 11:57 #6
navnet på drevet er ikke test, men noget andet, test er en mappe på drevet, prøvede med drev navn, men fik ingen forbindelse.
Avatar billede screem_brille Novice
02. april 2007 - 12:33 #7
port 445 skal være åben for duy kan gøre (eller port 139, men det vil være endnu mere vanvid at åbne den!!)m du kna kontrollere om porten er åben med shieldsup testen hos grc.com
Avatar billede chv Nybegynder
02. april 2007 - 14:50 #8
Ok bare lige for at være 100, du mener at porten skal være åben hele vejen, på min bærbare, på den server jeg kontaker med min bærbare, på den server som min NAS sidder på og selvfølgelig på min NAS? Porten er på nuværende tidspunkt åben på NAS og NASs server.
Avatar billede screem_brille Novice
02. april 2007 - 16:22 #9
der skal være åbent fra din router (altså den NAS boksen sidder bag ved) og kun der, du skal på din klient et eller andet sted i verdenen IKKE, have åbent for port 445!
Avatar billede chv Nybegynder
02. april 2007 - 16:26 #10
ok mente jeg jo nok, der er på nuværende tidspunkt som nævnt åbent på NAS og dens router, men stadig ikke det store held :(
Avatar billede screem_brille Novice
02. april 2007 - 16:33 #11
og du har sikret dig at der faktisk er åbent ? (med førnævnte test)
Avatar billede chv Nybegynder
02. april 2007 - 17:55 #12
Ok, det viser sig at det rent faktisk er min udbyder der blocker lige præcis den port samt 135-139, trist, tror ikke jeg får dem til at åbne, må vel bruge noget ftp eller lign. Du skrev noget om evt. vpn, har selv tænkt på det men er ikke sikker på at mit drev understøtter det men tror det bliver den vej så.

Takker for hjælpen.
Avatar billede chv Nybegynder
02. april 2007 - 17:56 #13
Smid et svar og jeg sender nogle point
Avatar billede screem_brille Novice
02. april 2007 - 18:46 #14
VPN står for Virtual private Network, så med VPN sidder du fysisk på netværket (dog et langsommere netværk), og derfor vil du kunne tilgå drevet på fuldstændig samme måde som sad du derhjemme, der er yderligere den fordel at linien er krypteret, det er den ikke på den måde du ellers ville lave det.
Avatar billede chv Nybegynder
02. april 2007 - 21:20 #15
Hehe cute, ved nu godt hvad det er, men da mit NAS er et selvstændigt drev er jeg ikke sikker på at jeg kan installere det relevante software.