Avatar billede lajlev Nybegynder
01. april 2007 - 20:01 Der er 46 kommentarer og
1 løsning

Skal jeg købe IBM eller DELL?

Jeg er meget i tvivl om hvilket mærke jeg skal vælge.

Jeg har 17000 kr til at købe bærbar for og vil gerne sikre mig at jeg for kvalitet og en relativt fremtidssikret bærbar.

Krav:
- Ikke en workstation.
- max 15" skærm
- Core duo 2 processor (ca. 2,0)
- Ram 2 gb
- Hæderligt grafikkort.

Kom gerne med bud på konkrete produkter :-)

Mvh lajlev
Avatar billede haverslev Novice
01. april 2007 - 20:44 #1
Der er efterhånden en del gode mærker indenfor bærebare maskiner, men når vi f.eks snakker arbejds pc i god kvalitet osv., så er de dominerende mærker IBM/Lenovo og HP/Compaq.

Jeg har f.eks selv en Lenovo Thinkpad T60 som arbejds pc (14 dage gammel) og der er ihvertfald en lækker maskine.
Den kan klare det meste, dog ved jeg ikke om den kan klare alle spil i god stil.
Her er en anmeldelse af T60:
http://www.laptopworld.dk/Lenovo_ThinkPad_T60.php

Kender en del der har Dell bærebare og de er ganske udmærket tilfreds - jeg kender personligt ikke til Dell.
Ellers er der mange andre som er gode maskiner, kig f.eks på LG M1, Asus G2, osv osv.
i de forskellige anmeldelser:
http://www.laptopworld.dk/Anmeldelser_laptops.php

Ellers kommer "huset" nok forbi og kan fortælle dig om bl. a Dell
Avatar billede arne_v Ekspert
01. april 2007 - 20:54 #2
haverslev>

Dell er også store på arbejds laptops.

lajlev>

De to ord fremtidsikret og computer kan ikke optræde i samme sætning ...

:-)

Med hensyn til kvalitet mener jeg at IBM havde et rigtigt godt ry og at
Lenovo ikke helt har spoleret det endnu.
Avatar billede haverslev Novice
01. april 2007 - 21:04 #3
arne > det er muligt at Dell også er store som arbejds Bærebare, det er lidt lige som med momsen - det er aldrig rigtigt slået igennem hos os ;O)
(Kender kunde Delle som "privat" pc`ere og har ikke personlig erfaring med dem)
Avatar billede lajlev Nybegynder
01. april 2007 - 22:52 #4
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
01. april 2007 - 23:14 #5
jeg selv har en dell inspiron 1300 (ca 1 år nu) og den har jeg ikke haft nogle problemer med endnu (og nej. den blev IKKE leveret med det farlige sony batteri ;) )

det jeg godt kan lide ved dell er at de er ret nemme at få linux til at køre uden de store problemer. :)
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
01. april 2007 - 23:15 #6
>>lajlev: udemærket maskine du har fundet :)
Avatar billede strych9 Praktikant
02. april 2007 - 01:51 #7
Jeg har en T60. Den er fin nok, men ville nok personligt ikke give 17.000 for den (fik den af arbejdspladsen). Synes der er andre mærker hvor man får mere for pengene, men kvaliteten kan jeg ikke udsætte noget på.
Avatar billede the_email Nybegynder
02. april 2007 - 02:27 #8
Har selv en Dell Latitude D800 og er meget godt tilfreds.
Den er stillet til rådighed af mit arbejde som har tegnet en omfattende serviceordning på den. Og det har været til gavn.
Strømforsyningen er blevet skiftet. DVD-drevet er blevet skiftet. Skærmen er blevet skiftet 2 gange.

Så der har været et par fejl på den, men det er ikke noget der har generet mig videre. Jeg har altid oplevet en utrolig god support fra Dell's side, så har ikke oplevet de fejl der har været på computeren som videre generende.

/TheEmail
Avatar billede lajlev Nybegynder
02. april 2007 - 08:33 #9
Citat: Jeg har en T60. Den er fin nok, men ville nok personligt ikke give 17.000 for den (fik den af arbejdspladsen). Synes der er andre mærker hvor man får mere for pengene, men kvaliteten kan jeg ikke udsætte noget på.

Har du et andet forslag Strych9?
Avatar billede drgonzo Praktikant
02. april 2007 - 10:33 #10
IBM er helt klart nogen fine computere og deres kabinetter er i en helt exceptionel kvalitet.
Jeg vil dog sige at har du 17k at gøre godt med skulle du måske kigge på Alienware, det er bare nogen svedige basser som samtidigt har en meget høj blærerøvs værdi ;)

Alienware Area51 m5550
http://www.alienware.co.uk/configurator_pages/area-51_m5550.aspx?syscode=PC-EU-LT-A51M5550&subcode=SKU-DEFAULT
Core2duo T7200 2.0ghz 4mb cache
2GB 667mhz ram
GForce Go 7600 m 256mb ram
80 GB SATA HDD 7200rpm w NCQ
15.4 skærm max opløsning 1920*1200
WinXP pro SP2 (Kan udskiftes med Vista)
1 års gratis tlf support + collect/return service
DVD brænder
Xtra 9 cellet LI-ION batt
3945 ABG trådløst net
Intel HD audio
Noise Control
Et af de fedeste kabinetter på markedet
£1468.75

Dertil kommer fragt fra UK, så det burde blive omkring 17k.. Eneste ulempe er at den ikke fås med DK tastatur, så det er UK tastatur..
Avatar billede drgonzo Praktikant
02. april 2007 - 10:39 #11
Personligt synes jeg, at den FullHDready skærm er en rigtig svedig detalje og så har den nogen rigtig fede batteri sparer funktioner, der sammen med et xtra 9 cellet batt giver mulighed for mange timers brug uden strøm
Avatar billede huset Praktikant
02. april 2007 - 10:40 #12
"Eneste ulempe er at den ikke fås med DK tastatur, så det er UK tastatur.."

Også en vigtig faktor :)
Ja, Lenovo laver gode sager, men Deres priser er totalt fra snøvsen!
Som strych korrekt siger, så får man lækker kvalitet til mindre penge. De laver lækre kabinetter, men Deres nyskabende design og idéer er gået istå da de søsatte T43/P

Sidst jeg snakkede med en fra firmaet ytrede han sig om, at de stiler efter typer der har været en succes og ikke på innovasion.

Han pralede tilmed over, at man kunne stå på Deres kabinetter uden de gik istykker....jubiii - jeg kan stå på mit kabinet istedtefor min skammel!

Jeg er imponeret over kvaliteten på Deres produkter, men sammenlignet med priser og udvikling - tommel ned!
Avatar billede lajlev Nybegynder
02. april 2007 - 10:47 #13
Er der andre forslag?

Hvis det ikke skal være IBM eller dell`?
Avatar billede huset Praktikant
02. april 2007 - 10:56 #14
Jeg havde aimet efter LG, Asus, HP eller Dell.

Hvad angår fremtidssikring, så glem det. Du kan ikke sikre dig her.
Du skriver "ikke en Workstation"

Hvad skal den bruges til helt konkret?
Avatar billede drgonzo Praktikant
02. april 2007 - 10:58 #15
Hvis du kan leve med UK tast er det svært at finde et bedre tilbud end den alienware.
Avatar billede huset Praktikant
02. april 2007 - 11:01 #16
Til 17k er den da ikke vild drgonzo
Avatar billede huset Praktikant
02. april 2007 - 11:03 #17
1:

15.4 “ TFT skærm Glare
Indbygget Webcam
Intel Core 2 Duo T7200 2.0 Ghz
Fingeraftrykslæser
Trusted Platform
Geforce go 7600 256 MB
2048 MB RAM DDR-II, 667 MHz
120 GB Seriel ATA harddisk
VGA & TV out
DVD brænder
3 stk. Usb porte
1 stk. firewire
10 / 100 / 1000 Mbit
Trådløst Intel netkort
Dansk tastatur
Windows XP Professionel SP2
24 Måneders reklamationsret
2:

15,4" Wide TFT Skærm
Opløsning: 1280 x 800
Intel Core2Duo T7200 2.0 GHz
1 GB DDR2 667 MHz Ram
100 GB 7200 RPM Harddisk
Geforce 7600 GO 256 MB
Onboard Intel HD Audio Lydkort
10/100/1000 Mbit LAN
54 Mbit Trådløs Netværk
Bluetooth
Indbygget webcam
Firewire Indgang
Express Card Slot
6 Cells Batteri
Inkl. Windows XP Home
DVD Brænder

Link http://novabook.dk/notebooks.html
Du kan få andre end AlienWare med samme specs til mindre penge.
Avatar billede huset Praktikant
02. april 2007 - 11:04 #18
Avatar billede drgonzo Praktikant
02. april 2007 - 11:28 #19
Den er da vildere end dem du foreslår. For mig er 1920*1200 skærmen en vigtig feature. Et xtra 9 cellet batteri er også vigtigt for mig. Deres batteri styrings funktion kan jeg også godt lide. 1 års hente/bringe service er også værd at tage med. Så de 2 du foreslår kan ikke ligestilles med alienwaren
Avatar billede huset Praktikant
02. april 2007 - 14:17 #20
Batteriet er jo bare en ekstara ting der kan tilkøbes.

Der er specsmæssigt da ingen markant forskel
collect/return service - betaler du altså for.

Efter min mening trækker UK tastaturet ned, man får en del ekstra reklamationstid ved fejl og mangler da den skal sendes ud af landet.
Avatar billede huset Praktikant
02. april 2007 - 14:18 #21
"For mig er 1920*1200 skærmen "

Det er jo en smagssag. For mig er en lille skærm bedre hvorved en mindre vægt opnåes.
Avatar billede haverslev Novice
02. april 2007 - 14:30 #22
Er Alienware ikke blot til "knægten" der har fået listet lidt ekstra lommepenge ud af mors og fars lomme ?
Altså, jeg mener at en "alm." Dell kan jo opfylde de samme ting som deres "Alienware" versioner.

Men hvad skal pc`en bruges til, Spil eller ??
Avatar billede drgonzo Praktikant
02. april 2007 - 14:40 #23
Alienware er vilde PC hvor alle dele er super kvali dele, skal du have dell der følger med skal du i xps serien
Avatar billede drgonzo Praktikant
02. april 2007 - 14:41 #24
alienware er dyre ja, men bare se apple :)
Avatar billede huset Praktikant
02. april 2007 - 14:56 #25
Du skal ikke i XPS for at finde et GO7600 og en T7200
Avatar billede lajlev Nybegynder
02. april 2007 - 16:13 #26
skal bruges til arbejde, men må gerne kunne køre spil til fritidsbrug. Derved et hæderligt grafikkort
Avatar billede huset Praktikant
02. april 2007 - 16:21 #27
Jeg ville evt overveje en LG M1 med enten GO 7400 eller GO7600
Den har overasket mig en del. Evt en lækker 14" laptop fra danske Zepto iform af Dere hvide eller sorte 6214/6314.

Den vejer omkring 2.2 kg og er fyldt med styrke!
Ellers er den en Lenovo N100 som findes med GO7400 der ogå tilbyder afvikling af spil i nogenlunde settings http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=46314
Avatar billede huset Praktikant
02. april 2007 - 16:22 #28
Rettelse:
N100 kommer med GO 7300
Avatar billede strych9 Praktikant
02. april 2007 - 20:57 #29
Man må sommetider tænke lidt ud af kassen når man taler laptop køb. Eksempel: Jeg havde en mester fra et elektrikerfirma i røret engang og basalt set var alle de HP laptops som firmaet havde købt til deres folk i felten gået i stykker. - Så HP maskiner er altså ikke noget man giver til folk som er meget på farten og placerer maskinerne i et miljø hvor de potentielt set kan få en lettere hårdhændet behandling. Til det formål kan man jo klart anbefale lenovo og deres airbag teknologi og robuste kabinetter, uanset prisen.

Så det lyder måske som en gammel ridset plade jeg sætter på igen og igen, men tænk mere over hvad du rent faktisk skal bruge den til og hvorhenne.
Skal den kunne holde til at være meget rundt med dig? Kan den risikere at få tæv? Hvor lang tid har du behov for at den skal kunne køre på batteri? Der er altid et mobilitet vs performance trade-off. Den perfekte laptop findes ikke.
Avatar billede huset Praktikant
02. april 2007 - 21:41 #30
Der findes rent faktisk laptops til håndværkere :D
Avatar billede huset Praktikant
15. april 2007 - 08:25 #31
feedback tid?
Avatar billede huset Praktikant
22. april 2007 - 16:16 #32
feedback tid?
Avatar billede anol18 Nybegynder
22. april 2007 - 16:18 #33
Ja så skal du i hvert fald ikke have Dell eller IBM.

Acer er godt;
Zepto er godt;
Medion er også godt.

Men hold dig væk fra de to!
Avatar billede haverslev Novice
22. april 2007 - 16:25 #34
anol18, det kan vist kun være af personlige grunde, at du er imod DELL og IBM ;o)

Hvis ikke kvaliteten, holdbarheden, servicen osv. var iorden hos de IBM (Lenovo) og DELL, så tror jeg ikke de er/vil være nogle af de mest brugte producenter indenfor pc/laptops
Avatar billede huset Praktikant
22. april 2007 - 16:36 #35
sær kommentar ano...
Avatar billede anol18 Nybegynder
22. april 2007 - 16:51 #36
Til "huset:

Det muligt, men jeg siger bare hvad jeg mener.
Og jeg mener han bør holde sig væk fra Dell og IBM.
- Og ja, jeg har kendskab til dem.

P.S.: Jeg glemte at nævne at HP er bare et superduper mærke inden for ALT!
Avatar billede lajlev Nybegynder
22. april 2007 - 16:51 #37
Ham der skal købe den bærbar har ikke købt endnu.

Mvh LAjlev
Avatar billede huset Praktikant
22. april 2007 - 17:00 #38
Der findes IKKE et mere veletableret firma end IBM/Lenovo, og det er den mest benyttet producent der er til. At dus elv har dårlig erfaring med dem gør ikke produkterne til skrot!

"HP er bare et superduper mærke inden for ALT"

Ja, HP laver flotte biler ;)
Avatar billede haverslev Novice
22. april 2007 - 17:02 #39
HP, er det ikke noget med noget sovs :o)
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. april 2007 - 18:01 #40
IBM er nok noget af det bedste kvali overhovedet. Godt nok er jeg glad for min medion, men nogen IBM er det ikke. Acer har oppet sig men ligger i bedste fald lidt over midten hvad angår bærbare, de giver dog meget hardware/kr. Zepto har bestemt også oppet sig efter lidt besvær med blæsere mm. IBM, Fujitsu-siemens, toshiba og asus laver alle lækre maskiner.

Kommentar: haverslev

Det er da også det bedste sovs til biksemad ;)
Avatar billede strych9 Praktikant
22. april 2007 - 18:08 #41
Jeg har personligt kendskab til folk som aldrig mere vil købe HP og anbefaler alle at holde sig væk fra det. Det er fordi HP ikke på deres regning ville reparere bærbare som kunderne havde trådt på og lignende. - Dette ved jeg fordi jeg selv har haft "fornøjelsen" at bede disse kunder om at rende og hoppe med deres krav.

At anol18 muligvis, af ukendte årsager, har et lille personligt vendetta kørende med IBM og Dell er næppe særligt relevant eller hensigtsmæssigt at basere sine købsbeslutninger på.

Ellers baserer han blot sine synspunkter på anekdoter:
http://www.nizkor.org/features/fallacies/hasty-generalization.html

Jeg så egentlig gerne nogle argumenter for at Acer, Zepto og Medion er bedre end IBM og Dell. Om ikke andet så fordi flugtskydning altid er sjovt om søndagen...
Avatar billede lajlev Nybegynder
12. juni 2007 - 13:15 #42
lukket, købte en IBM
Avatar billede drgonzo Praktikant
12. juni 2007 - 13:51 #43
Så du fik al denne input fra flere brugere og så beholder du selv point? Det er fandme dårlig stil og en god måde ikke at få mere support her på siden
Avatar billede huset Praktikant
12. juni 2007 - 14:38 #44
Smuk afslutning - tommel ned
Avatar billede lajlev Nybegynder
12. juni 2007 - 15:27 #45
undskylder drenge, jeg plejer normalt at give point men da der ikke var nogen gode svar tog jeg dem selv. Men jeg giver da glædeligt 30 point til jer begge.
Avatar billede drgonzo Praktikant
12. juni 2007 - 15:38 #46
Har du ikke fået gode svar? Du har fået en masse input omkring Dell og IBM samt en masse forslag til computere, det var lige det du efterspurgte. Du fik endda mere end du bad om. Point er ligegyldige, men at tage dem selv og så komme med sådan en lame ass undskyldning det holder ikke.

-slut-
Avatar billede haverslev Novice
12. juni 2007 - 15:41 #47
Tja nu anbefalede jeg en T60 i mit første indlæg, så selvom du skriver IBM, så er det en Lenovo.
Enig i at det er dårlig stil ;(