Avatar billede canker Nybegynder
29. marts 2007 - 10:44 Der er 5 kommentarer

disk performache

Hejsa,

hvad er at anbefale hvis man har en SQL-server med 6 diske.

1:
RAID 1 med det ene mirror til styre system, det andet mirror til db, og det sidste til logs

2:
RAID 5

3: et mirror til styresystem og RAID 10 på de sidste 4 diske

??
Avatar billede isl19960 Nybegynder
29. marts 2007 - 13:03 #1
Helt sikkert løsning nr. 1.

Tommelfingerreglen er at data og log altid skal være for sig selv... og helst også swap-filen.
Avatar billede isl19960 Nybegynder
29. marts 2007 - 13:34 #2
Husk også at NTFS Block size gerne skal være 64K...
Avatar billede isl19960 Nybegynder
29. marts 2007 - 13:40 #3
Link til Best Pratice omkring storage og SQL-servere...

http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/sql/bestpractice/storage-top-10.mspx
Avatar billede canker Nybegynder
29. marts 2007 - 14:28 #4
takker :-)

men raid 10 kan jo læse/skrive til 2 diske ad gangen, og så vil læse performanche vel blive bedre så længe der ikke bliver skrevet i loggen ??
Avatar billede isl19960 Nybegynder
29. marts 2007 - 16:02 #5
Det afhænger jo altid af fordelingen mellem læsninger og skrivninger...

Så hvis man næsten aldrig skriver, bliver loggen jo ikke brugt - og et RAID10 på fire diske måske bedre...

Faktisk skulle et RAID5 performe bedre, da den sådan set også striper ligesom 0 - lige indtil en disk fejler, så bliver read performance ringere...

Sådan står det ihvertfald beskrevet i Training-kittet til certificeringen ;)