Avatar billede schutt Nybegynder
27. marts 2007 - 11:10 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Harddisk kan ikke læses

Hej Er ny her, men tænkte om I måske kunne hjælpe mig?

Jeg ville fornyeligt installere Photoshop på min primær harddisk C:\ der sker dog en fejl under installationen og computeren "fryser fast". Efter jeg genstarter min computer kan jeg ikke læse min backup harddisk F:\ og jeg får meddelsen "Windows kan ikke læse disken fordi den er beskadiget".

Jeg kan se harddisken både i Windows og i Bios, men har simplthen ikke adgang til den. Hvordan kan jeg redde mine backup data og hvordan får jeg liv i harddisken igen?

For god ordens skyld så kører jeg Windows Vista (Ultimate)og harddisken er en Western Digital 250 GB SATA.

Håber I ved hvad jeg kan gøre?

På forhånd tak
Avatar billede kalzz Nybegynder
27. marts 2007 - 13:42 #1
Har du prøvet at teste hardisken i en anden computer. Måske kan du få liv i den hvis du starter den op i fejlsikret tilstand, hvis det er en software fejl på hardisken som ikke ligger i windows skulle den gerne kunne læse den.
Avatar billede off-line Nybegynder
27. marts 2007 - 20:09 #2
Hvis din F partition er i orden, og du har adgang til 2 CD/DVD, hvor den ene
kan brænde, kan du nemt hente data med Linux Dappix, som kører direkte fra et
CD/DVD drev. Det er derfor 2 stk er nødvendig.
http://tyge.sslug.dk/knoppix/
Avatar billede schutt Nybegynder
28. marts 2007 - 08:28 #3
Har kigget lidt på min computer og under diskhåndtering i computeradministration kan jeg se at filsystemetet på partitionen er blevet ændret fra NTFS til RAW???

Har hentet GetDataBack og Partition Table Doctor (begge som freeware). Her synes jeg GetDataBack fungere bedst idet prgogrammet uden større problemer godt kan finde filerne på harddisken, men jeg kan ikke (sikkerheds)kopiere dem over på en min primær harddisk medmindre jeg betaler ca. 750,- Dette er selvfølgelig en udvej, men hvis det kan undgåes vil jeg helst det, så er der en måde harddisken kan konverteres tilbage til NTFS uden tab af data?
Avatar billede off-line Nybegynder
28. marts 2007 - 11:39 #4
Du har mistet din partitionstabel. Du kan gøre 2 ting 1. Gå ind på
http://www.helgec.dk/indhold.html og se under mistet partitionstabel.

2. Hvis du har adgang til 2 CD/DVD drev, hvor det ene kan brænde, kan
du hente og brænde dine filer med "Dappix" Det er et Linux baseret
program, som brændes til en CD, og kører direkte derfra. Derfor 2 drev.
Dappix kan se windows og hvad der ligger af filer.
Avatar billede off-line Nybegynder
28. marts 2007 - 11:41 #5
Avatar billede schutt Nybegynder
28. marts 2007 - 12:10 #6
Hej gotfred,

Tror det jeg muligvis leder efter er det du beskriver i pkt. 1, men er programmet jeg skal hente kompatibelt med Vista og bliver det nødvendigt med et diskette drev (har ikke noget)?
Avatar billede off-line Nybegynder
28. marts 2007 - 13:41 #7
Nu har jeg ikke selv prøvet forslaget, men hvis der er noget som kræver
en floppydisk, kan man lave den om til en Iso, og brænde en CD med
f.eks Nero.
Avatar billede schutt Nybegynder
28. marts 2007 - 17:51 #8
Nu har jeg prøvet at benytte Testdisk 5.8 og den er ikke kompatibel med Vista, hentede derfor version 6.6 som er. jeg får dog en fejl meddelelse "Write error" når jeg prøver at gendanne partitionen og så kommer jeg ikke længere. Nogen som ved hvad jeg så kan gøre?
Avatar billede off-line Nybegynder
28. marts 2007 - 19:56 #9
Så du der stod: Vedr.. VISTA compatibel kontakt webmaster. ?
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2007 - 07:36 #10
Der er mig bekendt ingen TESTDISK for windows der er Vista compatibel - hvis du vil bruge TESTDISK til at gendanne din partitionstabel med under vista kan du downloade og brænde INSERT http://www.helgec.dk/insert.iso (skal brændes som bootimage) og herfra kan du køre TESTDISK
Avatar billede schutt Nybegynder
29. marts 2007 - 09:15 #11
Efter nøje overvejelser har jeg valgt at betale for den fulde version af GetDataBack og det har heldigvis løst problemet, jeg har fået alle mine filer tilbage og fået formateret min backup harddisk og flyttet alt data over på den, og den virker igen som den skal.

Mht til point så vil jeg gerne give dem til gotfred som tak for hjælpen, for jeg tror uden tvivl at jeg kan bruge nogle af de forslag senere hen hvis jeg skulle komme ud for samme problem igen.

Spørgsmålet er, hvordan giver jeg point (husk jeg er jo ny her)?
Avatar billede off-line Nybegynder
29. marts 2007 - 13:25 #12
Nå det var da godt, du fik reddet dine data. Men læg alligevel mærke til helgec´s
link til hans egen side, for en anden gangs skyld.
Angående point; man beder bare den, eller dem, man vil give point, om at lægge et
svar. når der ligger et (eller) flere svar, markerer man navnet (på den som svarer)
og trykker på "Accepter" Nu skriver du, at du vil give mig point, derfor skriver
jeg dette som et svar. Men husk, man kan godt dele point mellem flere brugere.
Med mindre man ønsker noget andet, vil point til flere brugere, blive ens fordelt.
Avatar billede off-line Nybegynder
29. marts 2007 - 13:42 #13
Takker for point:)