Avatar billede humpfrey Nybegynder
19. marts 2007 - 20:17 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

hvorfor er printere for dyre i Danmark

Hey folkens,

Jeg har kig på denne printer: Epson Stylus R265  minus scanner, har den det jeg har brug for.
Men så starter balladen.

I elgiganten koster den : 1299,- kr
selv samme printer sælges i Tyskland til 70,- Euro svarende til 522,- kr iflg Nordea

http://www.pnshop.de/cgi-bin/powernetshop/detail_produkt.html?page=Produktdetailansicht&nav_id=745&sku=475095

Desværre leverer den tyske netshop ikke til Danmark ( og det er der mange tyske firmaer der underligt nok heller ikke gør)

På rabatten på DR i tv, kom et råd at man kunne søge på pricerunner.dk og så bare skifte DK, ud med DE, for at få den tyske pris... meeen på prisrunner.dk er det billigste firma Pixmania.com (969,- kr.)(og det er fransk ( endnu længere væk fra DK))

Hvorfor er vi i Danmark, nogen man mener man bare kan malke for penge ?
Avatar billede humpfrey Nybegynder
19. marts 2007 - 20:22 #1
Hvis der er nogen lastbil chaffører der kommer forbi der lidt syd for Kassel i tyskland, som lander på sjælland, og kan tage en printer med hjem, ville det være super
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. marts 2007 - 21:02 #2
Jeg kan garantere dig for at man ikke tjner så meget som folk render rundt og tror.
IT sælges af ALLE idag, så her er der mega konkurrence hele tiden.
Avatar billede humpfrey Nybegynder
19. marts 2007 - 21:28 #3
hej John, ja det er der da, men det er over 50 % dyrere i elgiganten... ;-)
Avatar billede c-holst Novice
19. marts 2007 - 23:03 #4
mon ikke en del af begrundelsen ligner begrundelsen for, at du i tyskland vs Danmark kan købe en 100% identisk øl til en meget forskellig pris

afgifter til staten
mængden af omsætning
løninger
og andre udgifter
avancen pr solgt enhed
måske en bedre indkøbspris

find selv på flere grunde.

Der findes jo også butikker i flensborg, så kombineret med andre indkøb kan jo sikkert godt gøre turen

husk at lægge forsendelse og eksp. til de priser du støder på
Avatar billede Beach Mester
20. marts 2007 - 02:58 #5
Der er også garantibestemmelserne i DK som er meget anderledes end i F.eks. Tyskland.

I DK skal en forhandler med salg i en netbutik bla. tilbyde både 14 dages fuld returret (hvilket er en udgift = tab for sælger i sidste ende) og 2 års reklamationsret (hvor sælger efter X antal måneder selv skal dærre udgifter til rep.)
Det samme med reklamationsret gælder ved en personlig handel i en butik.

Disse udgifter skal alle kalkuleres ind i den samlede fortjeneleste på et givent produkt. Derfor er det hulens svært for en dansk butik at leve op til de priser der findes i andre "butikker" i EU.

MEN........ På den anden side er du MEGET bedere beskyttet ved handel i en DK butik (online eller personlig) da forbrugerstyrrelsen kommer ind og hjælper dig hvis handlen ikke løber som forventet. Alt det kan du vinke forvel til hvis du handler udenlands. Der er du nødsaget til at klage til det lands "forbrugerstyrrelse" på det sprog som de nu behandler sagerne i!

Der er rigtig mange andre ting at tage højde for, men mener selv at ovenstående er nogle af de "gode" grunde til at handler med en forhandler i DK:-)

PS: Nej, jeg er ikke selv forhandler af noget...!

//Beach
Avatar billede dyrbye Praktikant
20. marts 2007 - 07:01 #6
Avatar billede borrisholt Novice
20. marts 2007 - 09:23 #7
Der er godt 20% sparet ved at købe sine ting i SE. Hvis du tilmed har en bil der skal serviceres, så er der rigtig mange penge sparet. I særdeleshed hvis du kører på autoriseret værksted, så er prisen unde det halve.

din printer kan erhverved for 1200 Øresunds-pesetas ;o)

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h0000uftcnNkc?ProductID=wLPD4QFHRG8AAAEOEu5CGhkL&CatalogCategoryID=

Jens B
Avatar billede dyrbye Praktikant
20. marts 2007 - 12:33 #8
Så er 84 euro = 626,- kr da et noget bedre bud:)
Avatar billede martin_moth Mester
20. marts 2007 - 20:06 #9
"Hvorfor er vi i Danmark, nogen man mener man bare kan malke for penge ?"

Du får en hel fin printer, som er designet, udviklet, produceret, transporteret, og som tilmed har 2 års reklamationsret (ikke 2 uger, men 2 år!!!)

Det svarer vel til et par dagslønninger før skat for en helt alm. lavtlønnet kassedame. Gad vide hvor mange dagslønninger f.eks. en polak skal bruge på en printer af samme slags?

Tør øjnene, og se det hele i et størrer perspektiv.
Avatar billede humpfrey Nybegynder
24. marts 2007 - 19:18 #10
Martin Moth-> varens produktionspris er den samme for hele verden (inkl design og udvikling) + der i Tyskland hvor man kan afhente den til 522,- dkr der har de ydermere en lov der siger at de skal tage en vare tilbage, hvis kunden af en eller anden grund ikke kan lide den alligevel (i noget mere udviddet form, end den vi har i Danmark), så er der tranporten ... hvordan kan det være at dem der tilbyder printeren til 969,- dkr fra Frankrig stadig kan det , og alligevel tjen på det ?

Hvorlænge en polsk arbejder skal arbejde, eller om en watusineger fra uhadada, lever for under en tusse om året, det er sagen uvedkommende... og den 2 års reklamationsret, det er i virkeligeheden kun en 1 års ret, da man som forbruger herefter skal kunne bevise/ anskueliggøre, at fejlen, der så måtte være, har været der fra starten.

Når vi bor i EU, ( og alle er så glade for det), så er arbejdesmarkedets frie bevægelighed... noget vi har gavn af... men hvad så med industrien, og varens frie bevægelighed ? dem der producerer den printer, er da himmelhenrykte over at nu kan de sælge uden problemer hvor de vil, inden for EU... hvorfor skal en EU borger så straffes, og ikke kunne købe varen, der hvor den er billigst ?
Avatar billede martin_moth Mester
24. marts 2007 - 20:57 #11
Det må alt andet lige være en fordel for dig at købe lokalt, hvis der opstår en fejl. Det kan du så betale ekstra for, eller køre til Tyskland og handle der, hvis du hellere vil det, hvis du derved mener at du undgår at blive "malket for penge". De sælger jo lokalt, så der er vel intet der hindrer dig at køre derned og hente den (og bruge 1000,- i transport).

Hvis jeg solgte printere, og de kunne sælges til 10 gange indkøbsprisen, ja så solgte jeg dem da til den pris :o)
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. marts 2007 - 21:37 #12
Jeg gad godt vide hvad humpfrey tror man tjener på it hardware???
Avatar billede humpfrey Nybegynder
25. marts 2007 - 18:46 #13
John Stigers-> det er jo lidt ligegyldigt hvad jeg tror man tjener, når forskellen på at gå ind i elgigaten her i dk, eller i den butik i tyskland er 777,- dkr. Nu er jeg jo ikke så naiv, at jeg tror en forhandler køber 1 printer ad gangen, dermed bliver prisen for transport også mindre. Hvis man kan sende en printer, fra frankrig... og tjene på det, så kan man også gøre det fra tyskland.
Avatar billede humpfrey Nybegynder
25. marts 2007 - 18:50 #14
opfølgning til foregående... og det var vel at bemærke IKKE indkøbsprisen... nej det var salgsprisen, inkl moms i det pågældende land, hvor Tyskland har 19 % og Danmark har 25 %
Avatar billede martin_moth Mester
25. marts 2007 - 20:19 #15
Som sagt før, så må butikkerne sætte prisen efter hvad folk vil betale. Og du kan vælge at købe eller lade være. Ingen der "malker" nogle for penge her
Avatar billede humpfrey Nybegynder
26. marts 2007 - 11:10 #16
Martin Moth-> Når jeg nu har startet denne diskussion, er det jo netop fordi jeg har det frie valg... og ikke helt accepterer hvad danske butikker mener de skal tjene.
Det smager meget hen af hemmelige prisaftaler, som da EL-branchen blev afsløret for ikke mange år siden. Som når danske butikker og netbutikker siger: " vi lægger vores priser tæt på det vore konkurrenter gør ", og jo sikkert køber denne epson printer samme sted, som den tyske butik, jeg har lagt link til.
Selv om det er uden for emnet er forholdet fuldkommen det samme, med f.eks. Nutella nougat creme, hvor prisniveauet her i DK er ca en tyver for 400 gram, og i tyskland koster det kun en fjerdedel.. lidt over en femmer....
Jo så bliver danskeren "MALKET"... fordi man kan ikke forvente, at man per automatik, skal se til udlandet for at se hvad man kunne få varen til. Forhandlere af en vare køber dem jo enten af en grossist, eller hvis forhandleren er stor nok, direkte fra producenten... så hvis vi lige omregner de 522,- dkr med tysk moms til dansk moms bliver deres SALGSPRIS inkl dansk moms under 550,- dkr... og de har stadig den avance, de har kalkuleret med....
Så med den avance man kakulerer med her i den Danmark, som den danske forbruger bare har at betale, opstår der de overpriser vi har, og jeg ser det som at de presser citronen så meget de kan.. eller som jeg kaldte det før - de malker os.

I øvrigt er den service vi modtager i butikkerne her i Danmark, ikke bedre end den er i Tyskland. Så der er kun griskheden der argumenterer for denne prispolitik.
Avatar billede martin_moth Mester
26. marts 2007 - 12:54 #17
ok
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. marts 2007 - 20:20 #18
Jamen, så gå du ind i en butik og lav aftale om at de sælger dig en printer de har til 995 kr til deres indkøbspris.
Jeg víl vædde med at din pris IKKE kommer under 895,-!!!!!
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. marts 2007 - 20:22 #19
en fortjeneste på 10% er ca. hvad butikkerne tjener idag - alt efter hvad der er tale om. På nogen produkter er fortjenesten mindre - faktisk er dette mere reglen end undtagelsen.
Avatar billede c-holst Novice
26. marts 2007 - 22:40 #20
bare en tanke

humpfrey...hvis du er så sikker på, at vi betaler en urimmelig overpris for varer her i landet, hvorfor er der så ikke butikker som etablerer sig med generelt lavere priser. her taler jeg ikke om kampagnevarer og andre ting, men generelt.
hvis en butik i danmark kunne sælge en alle varer fx 10 % under konkurenterne/dagens prisneveau, hvorfor findes denne butik så ikke. kunderne ville jo vælte ind, og butikken ville jo tjene en formue endda, hvis dine kalkulationer skulle holde stik.

i øvrigt står det jo enhver frit for at nedsætte sig som iværksætter, hvis man mener at kunne levere et bedre produkt end konkurenterne
Avatar billede humpfrey Nybegynder
27. marts 2007 - 01:41 #21
C-holst-> under min søgen på den printer har jeg et par gange haft telefoneret med tyske forhandlere... og nogen af dem har (off the record) fortalt at de har fået besked på at de ikke må levere til Danmark, hvilket igen bestyrker min mistanke at prisniveauet bliver styret et eller andet sted fra. Jeg tror at det hænger sammen som Martin Moth skriver, at de pris-sætter efter hvad de mener markedet kan bære, og hvis alle holder sig til det prisniveau, så opdager ingen hvad avancen er iforhold til de omgivende lande. Der er en del forhandlere der har prøvet at sælge varer, til det de mente den skulle koste. F.eks. frie optikere, der ville sælge en dansk producents briller, men de blev dikteret at hvis de ville sælge dem, så skulle de følge vejledende udsalgspris, ellers kunne de ikke købe som forhandlere. Og sådan er det i mange brancher.
F.eks. er udbuddet af varerne i aldi ( der jo er tysk ) her i danmark meget forskelligt fra udbuddet i tyskland, og nogle af dem har højere priser, end der kan forklares med momsforskellen. Igen hvilken pris forventes det at en dansker køber til.
Nu er printeren købt, gennem omveje fra tyskland.

Men du har helt ret, de butikker mangler, dem du omtaler, så lad os håbe de kommer i Danmark og får lov til at indkøbe varer til den pris de andre indkøber til... og selv får lov til at bestemme udsalgsprisen. Ellers får vel flere og flere øjnene op, og køber bare i udlandet, og dermed går der penge ud af landet og dansk skat og moms går tabt.
Avatar billede c-holst Novice
27. marts 2007 - 09:34 #22
takker for en god tråd, med flere interessante tanker...

kan i øvrigt bemærke, at alle aldibutikker som udgangspunkt bør få leveret 21 computere når de har deres aktuele tilbud