Avatar billede gurly Praktikant
17. marts 2007 - 12:32 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Kan man få et link på en hjemmeside til at åbne txt fil i notepad

Kan man få et link på en hjemmeside til at åbne en txt fil i notepad

altså sådan at brugeren klikker på et link på min hjemmeside, linket er til en txt fil, men i stedet for at åbne i explorer, så skal den åbne i notepad
Avatar billede kjeldb Nybegynder
17. marts 2007 - 16:50 #1
Nej, det er ikke muligt. Brugeren bestemmeer hvilket program der skal bruges som standard for en filtype. Browseren er standard pr. automatik for en lang række filer, som f.eks. htm, html, txt, asp, jpg, gif osv., når de åbnes herfra.
Er det en anden type fil, som f.eks. .doc, så vil browseren spørge om den fil skal åbnes i brugerens standardprogram for .doc filer, hvilket sandsynligvis er MS Word, eller brugeren kan vælge at gemme filen.
Men hvad er formålet? Måske er der en anden vej!
Mvh
Kjeld
Avatar billede gurly Praktikant
17. marts 2007 - 23:18 #2
Hvad det er til >

det vil blive for omfattende at forklare det hele, så du får lige den korte udgave

egentlig er det til et program jeg har lavet, jeg må prøve at forklare det.

jeg har lavet en htm side, siden loader en js fil (javascript fil)
derefter har jeg lavet htm siden til en exe fil, ved hjælp af programmet
"html executable"  http://www.htmlexe.com/
når man på denne måde laver en htm side om til en exe fil, så kan man vælge om det skal være en singel exe fil, eller man kan vælge at andre filer som htm siden loder, skal beholdes særskilt, så de ikke kommer med i selve exe filen.

min htm side loader som sagt en js fil, og jeg har valgt at den ligger separat, så efter at have lavet min htm side til en exe fil, så når jeg "køre" min exe fil, så loader den js filen, presis som hvis det var htm.

når man på denne måde har lavet et program, som jo er af typen "html executable"  så køre programmet jo "som det er" de kræver ingen instalation.
men da jeg jo har valg at js filen ligger separat, så har jeg valgt at lave en egentlig installering fil, ved hjælp af programmet "Inno Setup" http://www.jrsoftware.org/isinfo.php#features

så nu er det altså blet til en singel instalerings fil, så når brugeren instalere mit program og vælger destination, eksempelvis vælger at insttalere mit program i en mappe i "programmer" så bliver der i denne mappe instaleret min html executable fli + javascript filen, plus diverse genveje OSV

og så kommer så problemet, brugerne af mit program har brug for at redigere i js filen, de kunne jo bare gå ind i mappen hvor de instalerede programmet og så åbne js filen / redigere den, men da mit program også er for uøvede brugere, så var det smart hvis de kunne gøre det inde fra selve programmet (læs htm filen)

jeg har prøvet følgende > ændret fil betegnelsen på js filen, ændret den til "txt"
i html siden har jeg så ændret i den linie der loader js filen, så den loader filen med endelsen "txt" i stedet, sådan lige umiddelbart så køre det ok, de script funktioner der ligger i filen bliver kørt som de skal.
derefter har jeg så i htm siden lagt et link til txt filen, så når man klikker på linket så åbner txt filen, men jo altså i explorer, og der kan man jo ikke redigere filen, jeg havde håbet på at jeg kunne få notepad til at åbne filen  ?
Avatar billede jarlskov Nybegynder
18. marts 2007 - 10:14 #3
Kan du ikke få "Inno Setup" til at lave en genvej til din js-fil?

Sådan en genvej har ikke noget med browseren at gøre og derfor vil Windows starte default-programmet for den filtype.

Du kan også lave en genvej til Notepad med filnavnet som argument.
Avatar billede gurly Praktikant
18. marts 2007 - 11:46 #4
nej inno setup laver kun genveje til exe filen

Hmmm, det her forstår jeg vist ikke  >

Du kan også lave en genvej til Notepad med filnavnet som argument. ? ? ?
Avatar billede jarlskov Nybegynder
18. marts 2007 - 12:35 #5
Hvis du ikke kan lave en genvej til Notepad, så er det jo ligemeget.

Men man kan lave en genvej til et program og specificere hvilken fil det program skal åbne.
Avatar billede gurly Praktikant
18. marts 2007 - 15:44 #6
det vil sige at man kan ikke >
lave et link i html siden som får notepad til at åbne filen ?
man kan jo på en htm side godt få et link til at åbne eksempelvis et mail program
Avatar billede gurly Praktikant
18. marts 2007 - 16:05 #7
der findes ikke en måda at lave et link på en htm side, som virker ligesom når man klikker oppe på "vis" og "kilde"
Avatar billede gurly Praktikant
18. marts 2007 - 16:19 #8
man hvordan laver man en genvej fil, som åbner notepad og en bestemt fil, notpad ligger vel ikke samme sted i alle windows ?
Avatar billede blueice Nybegynder
18. marts 2007 - 16:27 #9
Notepad ligger under
%windir%/notepad.exe, (gælder for alle windows versioner..)
Avatar billede gurly Praktikant
18. marts 2007 - 16:32 #10
ja men windir er vel ikke altid samme adresse, så at lave sådan en genvej der bliver instaleret sammen med programmet kan vel ikke virke