Avatar billede cmol Nybegynder
14. marts 2007 - 17:55 Der er 4 kommentarer

Mounte drev(/mappe) på windows pc fra en Linux pc via LAN

Hej

Tror overskriften fortæller mig problem i grove træk, men prøver lige at smide nogen detaljer på..

Jeg har 2 pc'ere:
1. Windows XP Pro pc, LAN navn: Cmol-Windows, IP: 192.168.0.2
2. Linux Ubuntu 6.10 pc, LAN navn: Cmol-Ubuntu, IP: 192.168.0.5

Vil gerne vide hvordan jeg kan mounte fx d:\documents på min windows, fra min ubuntu.

Kan det lade sig gøre?

Mvh
Claus :-)
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2007 - 18:06 #1
Jeg kender ikke Ubuntu, jeg kører selv SuSe, men prøv at klikke på ikonet "home" og i adresselinien skriver du
smb://MSHOME
altså hvis dine XP maskiner tilhører arbejdsgruppen MSHOME - hvis det ikke virker skal du installere SAMBA
Avatar billede cmol Nybegynder
14. marts 2007 - 18:13 #2
Jeg har Samba. Det som egentligt er mit mål, er at kunne sikkerheds kopierer visse filer automatisk via et script, men jeg bliver nød til at kunne se windows maskinen som var den en del af min Ubuntu. På den anden måde er det desværre "bare" et netværksdrev..

Men tak for at prøve :-)
Avatar billede cmoz Praktikant
14. marts 2007 - 22:38 #3
prøv med:
sudo mount -t cifs -o rw,username=Administrator //192.168.0.2/c$ /media/c

du skal have oprettet /media/c, som i dit tidligere spm:
http://www.eksperten.dk/spm/757198

Hvis du ikke vil bruge Administrator eller en anden bruger der er Admin, så skal du share det du vil tilgå.
C$ er sharet automatisk ved Windows opstart, ligesom alle andre drev. Hvis du tilslutter et USB drev EFTER opstart, skal du restart SERVER service i Windows, for at den drevbogstav deles som et admin share, f.eks. E$. Det kan du se i compmgmt.msc i Windows, under shares.

Hvis du vil have dem mountet i Ubuntu fra start så skriv:

//192.168.0.2/c$ /media/c cifs credentials=/root/.smbcredentials,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777 0 0

i /etc/fstab og lav filen .smbcredentials som kun root kan læse, og har indholdet:

username=administrator
password=ditbrugernavnforadmin

eller den Windows bruger, der kan tilgå c$ eller hvad nu share du lyster.

Læs evt mere her (på dansk):
http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=121&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=&sid=1b1d493c6c4efdf7dc0da4f9b8224ce4
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2007 - 08:26 #4
???