Avatar billede slupp Nybegynder
08. marts 2007 - 16:32 Der er 13 kommentarer

Computercrash ved brug af krævende spil

Hej
Jeg har de sidste par dage oplevet at min skærm fryser i få sekunder hvorefter den bliver sort og jeg er nødt til lukke min computer hårdt ned. Da jeg næsten lige har fået ny skærm troede jeg i starten at det var denne, men efter at have skiftet til en ældre skærm sker det samme dog bare efter længere tid. Med den nye skærm gik der kun 10-15 min. før crashet kom, men med den ældre skærm gik der ca. 1 time. Dette forekommer dog kun hvis jeg kører de mere krævende spil. Jeg har tænkt på, at det måske kan være min strømforsyning, men da jeg ikke er sikker, håber jeg at i kan hjælpe mig.

Computer:
Pentium 4
CPU 3.0 GHz
1,5 GB RAM
Radeon 9800 XT
Windows XP og SP2
Avatar billede off-line Nybegynder
08. marts 2007 - 17:13 #1
Hvor stor er din strømforsyning? Hvad er kølingen på dit grafikkort?
Avatar billede stiophan Nybegynder
08. marts 2007 - 17:22 #2
Hvad er krævende spil? samme kaliber som BF2?

For der vil jeg mene at grafikkortet er lige i underkanten. Så kunne forestille mig at det er her problemet ligger.

Det kendskab jeg har til strømforsyninger er, at de lukker maskinen helt ned når de ikke kan klare mere.
Avatar billede slupp Nybegynder
08. marts 2007 - 17:22 #3
Hvor ser jeg nemmest det?
Avatar billede slupp Nybegynder
08. marts 2007 - 17:24 #4
Computeren har ikke altid gjort det, men først begyndt på det for få dage siden og det sker ved spil som WoW og NFS:U2
Avatar billede off-line Nybegynder
08. marts 2007 - 17:33 #5
På strømforsyningen står, hvor mange watt den afgiver f.eks. 400 watt el. ?
Hvis der er meget støv omkring dit grafikkort, eller for lidt køling,
bliver det for varmt. Hvis din computer er stationær, altså ikke labtop,
kan du sætte en ventilator, bag på kabinettet, til at suge den varme luft ud.
Avatar billede slupp Nybegynder
08. marts 2007 - 18:19 #6
Min strømforsyning er på 350 watt, udelukker dette noget?
Jeg vil forsøge mig med en ventilator bag kabinettet og se om det stadig sker.
Avatar billede stiophan Nybegynder
08. marts 2007 - 19:24 #7
Tjek lige hvor mange Ampere din strømforsyning er på også
Avatar billede slupp Nybegynder
08. marts 2007 - 19:41 #8
Der står mange forskellige værdier f.eks. 28.0A(ORG). Der står også andre med (RED),(YEL), osv. Hvilken en af disse skal bruges?
Avatar billede off-line Nybegynder
08. marts 2007 - 19:45 #9
Jeg tør ikke sige det med bestemthed, men jeg tror din strømforsyning er
i underkanten, måske bliver den for varm i længden?
På den anden side, lyder det underligt, at nedbrudet kommer senere med din
gamle skærm, med mindre din nye skærm er meget større. De nyere fladskærme
bruger mindre strøm end de gamle skærme.
Avatar billede slupp Nybegynder
08. marts 2007 - 19:52 #10
Ok, jeg har nu en ventilator kørende ved min computer og har indtil nu ikke oplevet nogen problemer. Kunne selvfølgelig godt tænke mig en lidt bedre løsning, men hvis mit grafikkort alligevel er i underkanten kunne det godt tænkes at man skal ud og bruge lidt penge på en ny computer.
Avatar billede spuncut Nybegynder
09. marts 2007 - 00:19 #11
Avatar billede stiophan Nybegynder
09. marts 2007 - 10:08 #12
det antal ampere du skal kigge efter er på +12V.. Hvis du kan finde den, jeg ved ikke hva farve ledningen har.
Avatar billede slupp Nybegynder
09. marts 2007 - 11:05 #13
Den der har +12V har 30.0A