Avatar billede danmarlin Praktikant
23. februar 2007 - 13:32 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Computeren genstarter uden varsel eller fejl

Hej,

Nu har vi så købt et helt nyt mediecenter men oplever et underligt problem.

Computeren genstarter pludselig uden varsel mens der bliver set fjernsyn.
Det er en turbomodel med 520 watt strømforsyning og et GF8800 skærmkort. Alle drivere er blevet opdateret med drivere til Windows Vista og det fungerer faktisk fint.

Vi har forsøgt at åbne computeren hvis det skulle have noget med varme at gøre....vi har skiftet strømforsyningen uden at det har hjulpet.
Den genstarter ikke på noget specielt tidspunkt. Den har kørt en hel nat uden at genstarte og pludselig gør den det efter 20 minutter. Så kan den køre igen i mange timer og genstarter så pludselig igen. Altså ingen speciel rytme.
Vi har taget automatisk genstart fra og checket loggen, men her står kun at den er blevet uventet lukket ned. Ellers intet.
Alle opdateringer til Windows Vista er installeret.

vi har kun konstateret genstart når vi ser fjernsyn, men det er også typisk det vi gør på den.

Har nogen et bud på hvad der kan være galt og hvad vi mere kan checke.
Avatar billede jokkejensen Novice
23. februar 2007 - 13:35 #1
Prøv eventuelt at køre et eller andet ram test software, som memtest86 eller hvad det nu hedder.. Et hvor rammene løbes igennem med skrive og læse test.

Prøv at installere noget software som motherboard monitor, og hold øje med temperaturen på cpu. Nvidia grafikkort, har også en funktion under advancerede indstillinger der fortæller gpu temperatur.

/JJ
Avatar billede screem_brille Novice
23. februar 2007 - 13:38 #2
trykF8 under opstart og vælg deaktiver automatisk genstart, næste gang den laver fejl, skriv fejlkoden ned (noget ala, 0X0000Ed) det vil hjælpe meget på fejlsøgningen.
Avatar billede danmarlin Praktikant
23. februar 2007 - 14:09 #3
Vi har pc-doctor som vi kan køre igennem. Tager bare lige meget lang tid men vi sætter den igang i nat.

Til Brille:  Du skriver jeg skal trykke F8 under opstart......er det ikke det samme som at slå automatisk genstart fra i Windows, eller.....?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
23. februar 2007 - 14:11 #4
nej, så starten den op i fejlsikret tilstand.
Avatar billede danmarlin Praktikant
23. februar 2007 - 14:13 #5
kan man så slå automatisk genstart fra her......hmm jeg har ved flere lejligheder været i fejlsikret tilstand på andre maskiner men kan ikke huske jeg har set denne funktion her
Avatar billede screem_brille Novice
23. februar 2007 - 14:22 #6
om du slår automatisk genstart fra i windows eller ved at trykke F8 betyder intet, det er det samme der sker (bortset fra at går du det i windows er det hver gang, med F8 er det kun indtil næste gang den laver fejl eller du vælger at genstarte)
Avatar billede screem_brille Novice
23. februar 2007 - 14:23 #7
det er ikke i fejlsikret tilstand, det er når du trykker på F( (og istedet for at vælge fejlsikret tilstand vælger man så deaktiver automatisk genstart)
Avatar billede team-temp Nybegynder
23. februar 2007 - 14:44 #8
Hvis ikke du har gjordt det, gør det ;)

Følg dette:

Start > Højre klik på "Denne computer" > Gå ind i "Egenskaber" > Avanceret > Klik på indstillninger i "Start Og Genoprettelse" > og afkryds "Automatisk Genstart" under "System Fejl"

Men der er jo stadig et problem siden den genstarter :S
Er der nogle fejl koder
Avatar billede danmarlin Praktikant
23. februar 2007 - 14:47 #9
OK har jeg gjort nu. Afventer og se om der kommer blå skærm.
Jeg vender tilbage
Avatar billede danmarlin Praktikant
23. februar 2007 - 14:48 #10
Jeg har taget aut.genstart fra under denne computer, men nu håber jeg på der kommer en blå skærm med en mere beskrivende fejlmeddelse.
Avatar billede danmarlin Praktikant
23. februar 2007 - 16:24 #11
Nu er den så genstartet af sig selv igen. INGEN BLÅ SKÆRM
Den genstarter simpelthen bare uden at give nogen fejlmeddelelser !!!!!

Vi har ikke siddet og kigget på skærmen, så jeg ved ikke helt om den ellers har
gjort noget specielt, men ved en tidligere lejlighed var jeg i rummet, og her
genstartede den bare uden nogen form for lyd eller andre ting.
Jeg opdagede det faktisk kun fordi billedet/lyden forsvandt
Avatar billede danmarlin Praktikant
23. februar 2007 - 18:04 #12
nu har den så lige genstartet igen.
Denne gang stod jeg og kiggede på den mens den gjorde det........
ingen advarsel.....ingen blå skærm......ingen bip-lyde eller noget......
det er da til at blive vanvittig af.
Avatar billede screem_brille Novice
23. februar 2007 - 18:30 #13
prøv og tag nogle ting fra systemet, cdrom drev, ekstra harddiske osv, se om det hjælper, det kan være en PSU fejl (og så vil den ikke være ligeså belastet hvis du tager nogle ting fra)
Avatar billede danmarlin Praktikant
23. februar 2007 - 19:04 #14
God idé Brille.....når nu man tænker en ugens tid tilbage da vi fik maskinen,
så opførte den ene SATA-disk sig faktisk meget underligt.
Vi kunne først installere Vista efter vi havde taget strømmen fra den ene af
diskene.
Nu er det jo svært at huske helt nøjagtigt, men jeg tror faktisk vi først satte
den til igen efter maskinen havde kørt et døgn uden problemer.

Vi tager straks strømmen fra den og ser om det hjælper.
Avatar billede danmarlin Praktikant
23. februar 2007 - 21:13 #15
ØV ØV ØV den gik ned igen.
Fandt et program til at teste hukommelsen....ingen fejl her.
Avatar billede danmarlin Praktikant
23. februar 2007 - 22:29 #16
Jeg fandt en ydelseslog jeg kunne definere som opsamler data. Nu har jeg sat den til at køre samtidig med jeg afspiller og kopiere musik-cd´ere.
Synes stadig jeg kan konstatere at maskinen kun genstarter ved brug af TV´et i mediecenteret.
CD-ere bliver også afspillet i mediecenter.
Jeg vender tilbage i morgen.
Avatar billede danmarlin Praktikant
24. februar 2007 - 20:09 #17
Ja, nu har maskinen så kørt fra kl. 14.00 til kl. 19.00 på fjernsynet uden problemer. Herefter går den ned igen to gange med 15 minutters mellemrum.
Nu har den så igen kørt i 1 time uden problemer.......jeg har snart ikke mere hår på hovedet.
Der er stadig ingen fejl i loggen udover at maskinen er lukket ukorrekt ned.
Den ydelseslog jeg satte igang i går, kører ikke igennem når manskinen bliver lukket ukorrekt, så den er ikke meget værd.
Avatar billede team-temp Nybegynder
26. februar 2007 - 21:20 #18
Formater... Det kan nemt være dine drivers der ligger og blandere sig.. Formatere eller fjern alle drivers og installere igen ;S
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
02. marts 2007 - 14:27 #19
skal du ha´ mere jælp, hvis ikke, så accepter den som har hjulpet dig..!
Avatar billede danmarlin Praktikant
05. marts 2007 - 16:09 #20
Til team-temp:  Jeg har formateret flere gange uden det hjalp, så det er nok ikke det der skal til.

Vi er nået dertil at det enten er skærmkortet eller bundkortet den er gal med.

Vi har nu sendt computeren retur til sælger....vedhæftet bemærkninger om alt det vi har prøvet (det kan jo være de skal have hjælp :) )

Jeg venter med at give point til vi får afklaret hvad problemet er.
Avatar billede screem_brille Novice
05. marts 2007 - 16:14 #21
jeg sætter en øl på det er bundkortet :D
Avatar billede danmarlin Praktikant
08. marts 2007 - 14:39 #22
Bare lige en opfølgning.
Til Brille: jeg hælder også til bundkortet eller skærmkortet.
Nu venter jeg bare på at leverandørens tekniker når til samme resultat.
De har nu haft maskinen i 8 dage. Jeg har rykket flere gange uden noget positivt resultat.

Mens jeg nu er på tråden var der måske lige nogen der ved hvad det skyldes når en Epson aculaser C4200DTN udskriver farver med rødt islet. Vi har et logo i blålige toner som ved udskrift bliver lyserødt. Blå skrift bliver lilla.
Jeg har opdateret firmaware, og ligger lige nu i åben krig med Epson om at de finder en løsning.
Hvis nogen har en løsning her kommer der flere point i puljen (selvfølgelig) og også en stor lang næse til Epsons teknikere.
Avatar billede screem_brille Novice
27. marts 2007 - 01:55 #23
noiget nyt ?
Avatar billede danmarlin Praktikant
28. marts 2007 - 09:26 #24
Nu har vi så fået vores mediecenter tilbage efter 4 uger hos Midtdata og en hel masse dårlige undskyldninger fra deres side om hvorfor det har taget så lang tid.
Vi har dagligt måttet ringe til dem for at der skete noget.

Glad sætter vi maskinen til og starter fjernsynet. Efter 3 timer genstarter den igen.........SUK STØN.......starter fjernsynet igen og så kører det ca. 2 timer. Så går vi i seng.
Her til morgen starter vi det igen og den genstarter efter 2 minutter.

Midtdata påstår de har udskiftet bundkortet men desværre fik vi ikke lavet en markering på det gamle så vi kan ikke helt se det er sket.
Nu er det jo sådan at de flere gange har løjet overfor os i denne process, så nu tror man jo slet ikke på dem.
Er der nogen der ved om hvis man udskifter bundkortet ser alt så ud på samme måde som før man skiftede ?

Nu må vi have fat i dem igen igen igen........historien fortsætter
Avatar billede danmarlin Praktikant
10. maj 2007 - 14:55 #25
Løsningen er fundet.....ikke helt som vi havde håbet men nu kører det da.
Leverandøren installerede Windows XP mediacenter på maskinen og den har kørt lige siden (1 uge).
Det må have noget med nogle drivere til Windows Vista mediacenter som ikke har virket, på trods af at det var drivere til Vista der var lagt på.
Nu kører vi videre med XP......vi orker ikke at bøvle mere med det. Vista kan komme på om 1 år når drivere der virker er blevet opfundet :)

Jeg vil jo godt give point til screem brille da jeg synes det er ham der har brugt mest tid på dette spørgsmål, så kan du ikke lige sende et svar så det er muligt.
Avatar billede screem_brille Novice
10. maj 2007 - 15:00 #26
svar ;)